כפי שפורסם לראשונה בחדשות תעופה, היום (30 בספטבמר 2021) תצא מתל אביב לראשונה טיסה מסחרית של חברת Gulf Air לכיוון מנאמה, בירת בחריין. מדובר בצעד תקדימי המתאפשר בזכות ״הסכמי אברהם״ אשר אפשרו את נרמול היחסים בין ישראל למספר מדינות ערביות בתיווך ארצות הברית.

אז לפני שמתחילה ההשקה של הקו, החלטתי לצלול קצת לפרטים על חברת Gulf Air. בהמשך הכתבה אפרט גם על הקו החדש לישראל ויתרונותיו לקהל הנוסעים הישראלי.

חברת התעופה הבחריינית ממצבת את עצמה כ״חברת תעופה בוטיק״, עם צי יחסית קטן ומיקוד משמעותי באיכות המוצר והשירות הניתן ללקוח. אסטרטגיית החברה ניכרת היטב בצי המטוסים החדיש ובשירות האיכותי שנותנת ללקוח. 

בסיס החברה בשדה התעופה החדש של בחריין (BAH). בשנת 2021 נפתח הטרמינל הבין לאומי החדש של שדה התעופה, אשר הוקם בהשקעה של 1.1 ביליון דולר, ואמור לספק חוויית טיסה משודרגת לנוסעים.

שיעור היסטוריה מקוצר

1950 – שנת הקמת החברה (מה שהופך אותה לאחת מחברות התעופה הותיקות במזרח התיכון).

1951 – חברת British Overseas Airways Corporation (BOAC), לימים חברת British Airways, הצטרפה לניהול החברה.

1973 –  בחריין, קטאר, אומן והאמירות של אבו דאבי רוכשות את הבעלות על החברה מ-BOAC. החברה מותגה מחדש כ-Gulf Air והפכה לנושאת הדגל של ארבעת המדינות.

2002 – קטאר מקימה את חברת Qatar airways ופורשת מניהול החברה.

2005 – האמירות של אבו דאבי פורשת מניהול החברה ומקימה את חברת Etihad.

 2007 – אומן פורשת גם היא מניהול החברה ומקימה את חברת Oman Air. חברת Gulf Air הופכת להיות החברה הלאומית של ממלכת בחריין ובבעלותה בלבד. כיום היא משמשת את 1.6 מיליון האנשים החיים במדינה.

מותג וצביעת מטוסי החברה

בהתאם לתהפוכות שעברה החברה מבעלות בריטית, דרך בעלות של ארבע מדינות שונות ועד היום, גם המותג של החברה התפתח בהתאם.

את הסמל המרכזי של החברה מאוד קשה לפספס. מדובר כמובן בציפור הבז אשר עיטרה את מטוסי החברה מהיום הראשון. כפי שניתן לראות בתמונה מטה, לוגו החברה התפתח עם השנים אך  ברובם נשא את אותה ציפור אצילית:

Gulf Air logo development
אבולוציית הלוגו של החברה. מקור: saffron-consultants

באשר לצביעה המטוסים של החברה, זו השתנתה באופן יחסית משמעותי לאורך השנים:

1976-1999 בין שנים אלו השתמשה החברה בצבעי אדום, ירוק וחום אשר נועדו לייצג את כלל המדינות אשר החזיקה בבעלות על החברה. כפי שניתן לראות בתמונה מטה, מטוסי החברה נשאו צביעה ייחודית אשר כללה שלושה פסים המייצגים את המדינות השונות וכן את הנשר המדובר על זנב המטוס.

Gulf Air A340 original livery
מטוס A340 בצביעה המקורית של חברת Gulf Air. תמונה: Sean D’Silva

2003-2008 – בשנת 2003 הציגה החברה את הצביעה המעודכנת שלה, אשר מייצגת את השינוי שעברה לחברה לאומית של מדינה אחת. שינוי זה הטמיע את צבע הזהב כחלק מהמותג של החברה. חלקו הקדמי של המטוס צבוע בצבע זהב, כאשר החלק האחורי צבוע בלבן עם סמל של הבז על זנב המטוס. על עיצוב המטוס החדש אחראים Landor Associates אשר לקחו חלק גם בפיתוח העיצוב של חברות כמו אלאיטליה, סינגפור איירליינס, איבריה ועוד.

Gulf Air 2003 livery
הצביעה השנייה שהציגה חברת Gulf Air. תמונה: Anna Zvereva

2018 – חברת Gulf Air מציגה את צביעת המטוסים העדכנית שלה, כאשר רוב המטוס לבן עם בז מוקטן בצבע זהב על זנב המטוס. מנועי המטוס צבועים בצבע זהב ובקדמת המטוס מופיע בגדול שם החברה בצבע כחול כהה.

Gulf Air 787-9 new livery
מטוס 787 דרימליינר של חברת Gulf Air בצביעה החדשה

בשנת 2019 הציגה החברה מטוס בצביעת רטרו אשר עושה כבוד לצביעה המקורית של החברה מימי הבעלות המשותפת. עם זאת, הפס החום אשר ייצג בעבר את קטאר, הוחלף בפס זהב, הצבע המזוהה עם חברת Gulf Air כיום. רישום המטוס הינו A9C-FG, וניתן לעקוב אחריו בלינק הבא באתר Flightrradar24.

מטוס 787 של חברת Gulf Air בצביעת רטרו
מטוס 787 של חברת Gulf Air בצביעת רטרו

צי החברה

היסטוריית הצי של החברה מגוונת יחסית וכולל מטוסי איירבאס A319 ובואינג 737/757 בגזרת צרי הגוף לצד מטוסי איירבאס A330/A340 ובואינג 767/777/747 בגזרת רחבי הגוף.

כיום מחזיקה החברה צי מצומצם ויעיל יחסית של 34 מטוסים. כאשר בגזרת צרי הגוף שולטים מטוסי Airbus:

  • 6 מטוסי A320neo 
  • 11 מטוסי A320-200 
  • 4 מטוסי A321neo
  • 6 מטוסי A321-200

בגזרת רחבי הגוף, מפעילה החברה שבעה מטוסי 787-9 דרימליינר בלבד בני פחות משלוש שנים, עם שלושה נוספים בהזמנה ויצטרפו לצי בהמשך.

במטוסי ה-A321neo ו-787 ניתן למצוא גם מחלקת עסקים מלאה עם מושב המאפשר שכיבה מלאה. בחברה קוראים למחלקת העסקים שלהם “Falcon Gold״

Gulf Air A321neo Business Class
מחלקת Falcon Gold במטוס A321neo של החברה

Gulf Air 787 Business Class
מחלקת Falcon Gold במטוס 787 של החברה

טיסות לישראל

כאמור, החל מה-30.9 צפויה החברה להפעיל טיסות בקו שבין תל אביב ובחריין. מדובר תחילה בשתי טיסות שבועיות בימים שני וחמישי:

טיסת GF973, תמריא מתל אביב בשעה 15:20 ותנחת בבחריין בשעה 17:55

טיסת GF972 תמריא מבחריין בשעה 09:00 ותנחת בתל אביב בשעה 11:50

בשלב זה הטיסות לישראל יתקיימו במטוס ה-A320neo. נקווה כי בהמשך נראה גם את מטוסי ה-A321neo ואולי גם את מטוסי הדרימליינר 787 משרתים את הקהל הישראלי.

טיסות המשך למזרח

חשוב להגיד כי יתרון משמעותי במיוחד עבור הישראלים נוגע להרחבת היקף הטיסות למזרח.

אמנם בתקופת הקורונה מדינות רבות במזרח סגרו את שעריהן לתיירים, מה שמאפיל מעט על יתרון זה. עם זאת, ישנה מגמה ברורה של פתיחה איטית של מדינות וככל שזה יקרה, יגדלו האפשרויות לטיסות המשך מזרחה באמצעות חברת Gulf Air. בין היעדים של החברה ישנם הפיליפינים, סינגפור, סרי לנקה, תאילנד ועוד.

חברת התעופה מודעת היטב ליתרון זה. ולכן לצד השקת הקו לתל אביב יצאה במבצעים לטיסות המשך. לצד טיסות לבחריין ב-199$ (במקום 300$), מציעה החברה טיסות המשך לדובאי ב-123$ עם קונקשן קצר בבחריין. כמו כן, מציעה החברה טיסות לבנגקוק והמאלדיביים ב399$, מחיר מעולה למזרח. עם זאת, כרגע לאור היקף טיסות מצומצם, הטיסות חזרה כוללות קונקשן לילי ארוך. אנו 

Gulf air flights from tel aviv to bangkok
טיסת Gulf Air מתל אביב לבנגקוק בפחות מ400$.

בשורה התחתונה, מעבר ליתרון הנקודתי של פתיחת יעדי טיול חדשים לקהל הישראלי, הפתיחה של קוים נוספים למדינות המפרץ מהווה גם שיפור משמעותי בתחרות על טיסות של הקהל הישראלי למזרח. 

מי לדעתכם תהיה הבאה בתור שתפעיל טיסות לתל אביב? האם נראה בעתיד גם חברות כמו Qatar Airways ו-Saudi Arabia Airlines?