״חברת דגל״ (Flag Carrier), הוא מונח המגדיר את חברת התעופה הלאומית של מדינה מסוימת.
בעבר היה נהוג להשתמש במונח בעיקר כלפי חברות אשר היו בבעלות ממשלתית, בעידן שבו היה מיעוט חברות פרטיות. כיום לעומת זאת לא קיים סט כללים מוסכם המשמש להגדרה של חברת תעופה כחברת דגל. כך, חברה יכולה להיחשב כנושאת הדגל בין אם היא בבעלות ממשלתית מלאה, או גם במקרה שבו מדובר בחברה פרטית הנחשבת לגדולה והמרכזית במדינה מסוימת, בעלת השפעה מהותית על הפוליטיקה והכלכלה המקומית.
בהיעדר הגדרה מוצקה נוצרו מגוון מצבים בהם למדינה יש מספר חברות דגל, כמו איחוד האמירויות עם חברות Emirates ו-Etihad. כמו גם מקרים בהם לא קיימת חברת דגל מוגדרת כמו בארה״ב. המצב הזה מבהיר כי לכל הפחות בחלק או רוב המקרים אין משמעות מהותית לקיומה של חברת דגל במדינה מסוימת.
בעוד יש המון כתבות על חברות התעופה הלאומיות הגדולות והמוכרות שנושאות חמישה כוכבים בדירוג Skytrax, בכתבה זו נתמקד דווקא בחברות מעט שונות, החברות הלאומיות הקטנות ביותר בעולם.
לצורך ההשוואה, נציין כי חברת אל על, חברת הדגל של ישראל, ישנם כיום 46 מטוסים ביחס של מטוס 1 ל-200 אלף אזרחים.
אירופה
Air Albania
שנת הקמה: 2018
מספר מטוסים בצי: 2
מספר יעדים: 4
יחס מטוסים אזרחים: 1 לכל 1.4 מיליון אזרחים
חברת התעופה הלאומית של אלבניה היא אחת מהצעירות בעולם. החברה הוקמה למעשה רק בשנת 2018 אחרי שבשנת 2011 נשלל רישיון הפעילות של החברה הלאומית הקודמת Albanian Airlines. נושאת הדגל הלאומית האלבנית מחזיקה בצי של 2 מטוסים בלבד, Airbus A319-100 ו- Boeing 737-800.
אייר אלבניה הוקמה בשיתוף פעולה אסטרטגי בין אלבניה ותורכיה ומבוססת כולה למעשה על חברת Turkish Airlines, אשר מחזיקה גם ב-49% מהבעלות על החברה. שני מטוסי החברה גם הם היו קודם לכן בבעלות החברה התורכית.
היעדים אליהם מגיעה החברה מחוץ למדינה די מצומצמים ומסתמכים כרגע באיטליה, שוויץ ותורכיה כמובן.
Czech Airlines (CSA)
שנת הקמה: 1923
מספר מטוסים בצי: 2
מספר יעדים: 22
יחס מטוסים אזרחים: 1 לכל 5.3 מיליון אזרחים
החברה הלאומית הצ׳כית תחגוג ממש בקרוב 100 שנים להיווסדה והיא למעשה אחת מחמשת חברות התעופה הוותיקות בעולם. בשנת 2018 נרכשה החברה ע״י חברת Smartwings והפכה להיות חלק מ-Smartwings group.
היסטורית הפעילה החברה כחלק מפעילותה 86 מטוסים. בתחילת 2021 הכריזה החברה על פשיטת רגל וביטול חלק משמעותי מהטיסות של החברה בעקבות משבר כלכלי.
החברה נאלצה להיפרד ממטוסיה, ביניהם A330-300 בגזרת רחבי הגוף וכן ממטוסי 737 וממטוסים ישנים נוספים שהיו ברשותה.
כיום מפעילה החברה שני מטוסים בלבד, A319 (144 מושבים) ו-A320 (180 מושבים).
האם בקרוב תיעלם מהעולם אחת מהחברות הותיקות ביותר בעולם התעופה?
אפריקה
Air Seychelles
שנת הקמה: 1977
מספר מטוסים בצי: 2
מספר יעדים: 9
יחס מטוסים אזרחים: 1 לכל 48 אלף תושבים
חברת התעופה האפריקאית נוצרה מחיבור של 2 חברות תעופה מקומיות:
- Air Mahé
- Inter-Island Airways
החברה משרתת כיום גם את אזרחי מדינת האיים במדינות פנים אך גם לטיסות בין לאומיות. משנת 2020 החלה החברה להפעיל טיסות בין תל אביב לאי מאהה.
כיום, אחרי החזרת 2 מטוסי A330 רחבי גוף בשנת 2018, נשארה החברה עם 2 מטוסי A320neo בלבד בני כשנתיים.
בשנת 2012 רכשה חברת Etihad מהאמירויות 40% מהחברה כחלק מתכנית Etihad Airways Partners. תכנית זו היא הניסיון של החברה להתחרות בשותפויות התעופה המרכזיות הקיימות כיום (SkyTeam, One World, Star Alliance), מבלי להצטרף לאחת.
תכנית זו לא צלחה (כמעט כל החברות בתכנית פשטו רגל), ובשנת 2021 מכרה חברת Etihad את השליטה בחברה לבעלים המקוריים, ממשלת סיישל. כיום גם חברת אייר סיישל עומדת בפני קשיים כלכליים לא מבוטלים.
Sudan Airways
שנת הקמה: 1946
מספר מטוסים בצי: 1
מספר יעדים: 1
יחס מטוסים אזרחים: 1 לכל 21 מיליון תושבים
חברת התעופה הלאומית של סודאן הפועלת מבירתה חרטום, בבעלות ממשלתית מלאה. מדובר האחת החברות הותיקות ביותר באפריקה, אך מאז 2010 היא נמצאת ברשימת החברות האסורות לטיסה במרחב האווירי של האיחוד האירופאי וכן נתונה לסנקציות של ארה״ב מה שמגביל מאוד את פעילותה.
החברה מפעילה כרגע מטוס A320-200 יחיד בן 14.5 אשר פועל כיום בעיקר בקו שבין חרטום וקהיר.
עם זאת, לאור השינויים הפוליטיים בסודאן ופתיחה איטית של המדינה לעולם, שואפת החברה לבצע מהלכים אשר יאפשרו לה להתאושש ולהרחיב את היקף הפעילות שלה. לצורך כך חתמה החברה בשנת 2021 על הסכם אסטרטגי עם חברת הייעוץ של לופטהאנזה אשר תסייע לה במאמצי בנייה מחדש והמודרניזציה של החברה.
האם נראה את חברת Sudan Airways טסה בשמי אירופה בקרוב?
אסיה
Nepal Airlines
שנת הקמה: 1958
מספר מטוסים בצי: 4
מספר יעדים: 10
יחס מטוסים אזרחים: 1 לכל 7.2 מיליון תושבים
חברת התעופה הלאומית של נפאל (לשעבר: Royal Nepal Airlines) פועלת מבירתה קטמנדו. לחברה צי קטן ביחס לגודל המדינה שכולל שני מטוסי A320-200 בני כ-6 שנים לצד שני מטוסי A330-200 צעירים יחסית אותם רכשה בשנת 2018. מטוסי החברה משמשים אותה להגעה למספר מצומצם יחסית של יעדים, בעיקר במדינות במזה״ת (איחוד האמירויות וקטאר) ובארה״ב.
במטוסי החברה מותקנות 2 מחלקות: מחלקת תיירים ומחלקת עסקים בשם Shangri-La.
Cambodia Angkor Air
שנת הקמה: 2009
מספר מטוסים בצי: 5
מספר יעדים: 6
יחס מטוסים אזרחים: 1 לכל 3.5 מיליון תושבים
חברת התעופה הקמבודית פועלת משדה התעופה הבין לאומי בפנום פן. החברה הוקמה כמיזם משותף של חברת Vietnam Airlines וממשלת קמבודיה בהשקעה ראשונית של 100 מיליון דולר. בשנת 2020 הודיעה וייטנאם איירליינס כי לאור מגפת הקורונה תמכור את חלקה בחברה שעומד על 49% למשקיעים פרטיים.
נכון לשנת 2021 לחברה 5 מטוסים, כולל שני מטוסי ATR 72, שני מטוסי A320-200 ומטוס A321-200 יחיד. עם זאת, החברה מפעילה מטוס A320 יחיד ושאר מטוסי החברה נמצאים בחנייה.
באמצעות מטוס זה מבצעת החברה טיסות לוייטנאם בלבד.
מזה״ת
Syrian Air
שנת הקמה: 1946 בשם Syrian Airways
מספר מטוסים בצי: 3
מספר יעדים: 13
יחס מטוסים אזרחים: 1 לכל 5.6 מיליון תושבים
ע״פי אתר החברה, נושאת הדגל הלאומית מפעילה טיסות ל-12 יעדים במזה״ת, אפריקה ורוסיה. עם זאת, על פי מידע הזמין באתר flightradar24 עולה כי כיום מפעילה החברה טיסות מצומצמות רק לדוחא, דובאי ואבו דאבי. הטיסות מתבצעות בעיקר באמצעות שני מטוסי A340-300 בני כ-20 שנה שברשותה. בנוסף ברשות החברה שישה מטוסי A320-200 גם הם בני מעל 20 שנה.
כמו כן, לפי האתר שלה מפעילה החברה גם מטוסי ATR 72 לצד מטוסי מטען רוסיים מדגם ILYUSHIN 76. בעבר הפעילה החברה לצרכי מטען גם 2 מטוסי 747SP, הגרסה המקוצרת של מטוס הג׳מבו האגדי.
נושאת הדגל הסורית נתונה לסנקציות מצד ארה״ב והאיחוד האירופאי מאז תחילת מלחמת האזרחים במדינה בשנת 2012. בתוך כך החברה חסומה מלטוס לאירופה או לרכוש מטוסים בעלי חלקים אירופאיים.