כפי שעדכנתי רבות בעמוד האינסטגרם של חדשות תעופה, בשבוע שעבר טסתי לסקר את אחת מהתערוכות האוויריות המרכזיות בעולם, Dubai Air Show. אז בימים הקרובים יעלו לפה לא מעט מטוסים מרהיבים מהתערוכה בדובאי, אבל איך הגעתי לשם? ואיך הייתה חוויית הטיסה?

אז למה בחרתי Etihad?

כשהתחלתי לחפש טיסות אפשריות לתערוכה לפני כחודש גיליתי שכאשר אני מחפש טיסות לדובאי, מנוע חיפוש הטיסות של גוגל מציג לי גם טיסות לאבו דאבי השכנה. הגיוני בהינתן שהמרחק בין אבו דאבי לדובאי הוא 45 דקות.

טיפ שימושי – לפעמים יש למנוע חיפוש הטיסות של גוגל הברקות שימושיות כאלה כמו טיסה ליעד קרוב, או שילוב של טיסה ורכבת. זו אחת מכמה סיבות שאני משתמש בעיקר במנוע חיפוש זה

מיד תפסו את עיני טיסות של חברת Etihad (איתיחאד בעברית) לאבו דאבי. מדובר בחברה הלאומית האמירתית (אחת מתוך שניים) והשנייה בגודל אחרי חברת Emirates. מדובר באחת מהחברות הטובות בעולם. וזו הסיבה שכבר הרבה זמן רציתי לטוס איתה, עוד לפני הסכמי אברהם.

אם הייתם אומרים לי לפני קצת יותר משנה שאטוס עם חברת Etihad מתל אביב לאבו דאבי, הייתי אומר לכם שאתם כנראה הוזים. שנה וקצת אחרי ואני כותב סקירה על טיסה כזו.

למי שמחפש שורה תחתונה רק אומר שהטיסה עם אתיחד התעלתה אפילו על הציפיות הגבוהות גם כך שהיו לי והרבה הרבה מעל למצופה מטיסה של 3 שעות.

טיסות של חברת Etihad מישראל

איתיחאד מפעילה שתי טיסות שבועיות מתל אביב לאבו דאבי, וצפויה לגדול לשלוש בדצמבר. רוב הטיסות מבוצעות במטוסי הבואינג 787-9 דרימליינר שלה, שזה יתרון משמעותי לעומת מטוסים צרי גוף שדי נפוצים בקו הזה. אני אישית תמיד אבחר לטוס עם דרימליינר כשאפשר – ממליץ גם לכם, תכף תבינו למה.

טיסה במחלקת תיירים עלתה בזמן ההזמנה 260$ עם שירות מלא (בחירת מושב, ארוחה וכבודה), בהזמנה חודש מראש. לשם השוואה, טיסה עם Fly Dubai לדובאי בתאריכים מקבילים עלתה כ-300$. מושב במחלקת עסקים של איתיחאד עלה כ-800$, שזה מחיר מעולה, במיוחד ביחס לתמורה. להלן מפת מחירים של השחקנים השונים על הקו לאמירויות לטיסה בחודש דצמבר:

מחירי כרטיסי טיסה לדובאי
השוואת מחירי כרטיסי טיסה לדובאי

מדיניות שינויים בתקופת הקורונה

לפי מדיניות הקורונה של Etihad, ישנה אפשרות לשינוי הכרטיס ללא דמי שינוי (בתשלום הבדלי תעריף, אם קיימים), גם בכרטיסים הזולים. כמה ימים אחרי ההזמנה צץ דבר מה שאילץ אותי לקצר את הטיסה. הייתה לי הרגשה שזה יהיה קל יחסית ולא טעיתי – נכנסתי להזמנה שלי באתר Etihad, בחרתי את הטיסות החדשות שבהן רציתי לטוס וקיבלתי אישור מידי על השינוי למייל. החברה לא גבתה ממני דמי שינוי, כיאה לתקופה שבה אנחנו חיים. מדיניות שינוי גמישה זה אחד השיקולים המרכזיים בבחירת טיסה בעיני בימים אלו!

בוקר הטיסה ותהליך צ׳ק אין וביטחון בנתב״ג

בבוקר הטיסה הצצתי בלוח הטיסות והבנתי שטיסת EY598 יוצאת בזמן והמטוס שייקח אותנו הוא מדגם בואינג 787-9 דרימליינר עם צביעה ייחודית בשם ״Choose Japan״, המעוטר בפרחי דובדבן. לגמרי מזכיר כמה כדאי להזמין טיסה ליפן ברגע שהיא תפתח- לראות את פריחת הדובדבן.

מטוס 787 של אתיחד בצביעת Choose Japan
מטוס 787 של איתיחאד בצביעת Choose Japan. תמונה: spotter.tlv

ולמה דווקא יפן? אז זהו שלא רק.. בסדרת Choose של Etihad יש מטוסים נוספים שצבועים עם מאפיינים של מדינות נוספות אליהן טסה החברה, כולל ארה״ב, סינגפור, איטליה ועוד. זו תמיד חוויה לטוס במטוסים עם צביעה ייחודית, גם לחובב תעופה כמוני- ובטח בשביל כל מי שרוצה סלפי עם מטוס מקורי במיוחד.

החלק של הביטחון בנתב״ג לקח לא מעט זמן. נוסעי Etihad חלקו את הבידוק הביטחוני עם נוסעי Ryanair, Belavia ו-United. אני לא יכול להכחיש שלא עברה לי בראש המחשבה על כמה מעניין יהיה לטוס עם החברה הבלארוסית Belavia למינסק. התעשתי די מהר והמשכתי לצ׳ק אין של איתיחאד.

דלפקי צ׳ק אין של חברת Belavia מבלארוס
דלפקי צ׳ק אין של חברת Belavia מבלארוס

תהליך הצ׳ק אין עבר יחסית מהר וחלק בזכות שירות Verify to Fly של Etihad. במסגרת השירות ניתן להעלות את כל מסמכי הטיסה מבעוד מועד. בשדה באבו דאבי ישנם דלפקי בידוק ייעודיים לנוסעים שעברו כבר את התהליך לפני ההגעה לשדה שם התור קצר ומהיר מאוד.

החלק המעניין הגיע, כשהבנתי שקיבלתי את מושב 7H במחלקת עסקים, שהוא מושב כנגד כיוון הטיסה. כבר הרבה זמן רציתי לחוות טיסה במושב כזה שמותקן אצל כמה מחברות התעופה הגדולות ביניהן British Airways. והנה נפלה בחלקי ההזדמנות! ועוד על זה בהמשך הסקירה.

מחלקת תיירים

לאחר העליה למטוס קפצתי למחלקת התיירים בשביל לדווח, והתמונות לפניכם- מחלקה שמעוצבת בסגנון הקלאסי של Etihad. צבעי בז׳, בתצורה של 3-3-3 מושבים תצורה זו פחות אהובה עליי אישית, היות והיא מציעה פרטיות מצומצמת לנוסעים בזוג, בניגוד למטוסים בהם מותקנת מחלקה בתצורת 2-4-2. המושבים נראים נוחים, מזמינים ועם הרבה מרווח לרגליים.

מחלקת תיירים ב-787 של Etihad
מחלקת תיירים ב-787 של Etihad. תמונה: חדשות תעופה

אמנם הטיסה אורכת 3 שעות, אך היה נחמד לגלות שלכל נוסע יש מערכת בידור אישית עם מגוון מכובד של סרטים וסדרות טלוויזיה. לא תשתעממו בטיסה הזו, זה בטוח!

מערכת המולטימדיה במחלקת תיירים במטוס 787 של Etihad
מערכת המולטימדיה במחלקת תיירים במטוס 787 של Etihad. תמונה: חדשות תעופה

מחלקת עסקים במטוס ה-787-9 דרימליינר

מחלקת העסקים של איתיחאד מעוצבת באותו הקו הקלאסי של מחלקת התיירים, בצבעי חום-בז. בכל מושב הייתה כרית אישית עם הצביעה הייחודית של Etihad שמופיעה גם על זנב המטוס. כמו כן, לכל נוסע שמיכה מפנקת ומנורה אישית מעוצבת שמאוד אהבתי! בניגוד לצבעים המסורתיים של אפור-כחול-שחור, העיצוב של Etihad די שונה, וזו לגמרי מחמאה בעיני.

מחלקת עסקים במטוס 787 של Etihad
מחלקת עסקים במטוס 787 של Etihad. תמונה: חדשות תעופה

המושבים במחלקת העסקים הם בקונפיגורציה של 1-2-1, כך שלכל מושב יש גישה ישירה למעבר. מה שבעצם מיוחד במבנה של מחלקת העסקים של Etihad, היא העובדה שהמושבים בשורות האי זוגיות פונים נגד כיוון הטיסה (כלומר, פונים לכיוון זנב המטוס). התצורה הייחודית הזו מאפשר מרחב מעט גדול יותר לכל נוסע. במושבים שבמרכז הקבינה (מושבים D,E,F,G) בשורות האי זוגיות המושבים קרובים יחסית כדי לאפשר ישיבה של זוגות, ובשורות הזוגיות מרוחקים לטובת פרטיות מירבית לנוסעים יחידים.

תצורת מושבים במטוס 787 של Etihad
תצורת מושבים במטוס 787 של Etihad. תמונה: חדשות תעופה

אמנם לא מדובר ב״סוויטות״ פרטיות עם דלת נסגרת ועדיין לטעמי זו מחלקת עסקים מעולה. המחלקה הזו אפילו עדיפה לטעמי על מחלקות מודרניות ממנה ואסביר גם למה: כל המושבים במחלקה זו רחבים מאוד ונוחים לישיבה ממושכת. כמו כן, המרחב לרגליים במצב שכיבה גדול יחסית לאלו שמותקנים במחלקות עסקים עדכניות בדרימליינרים. מגש האוכל גדול וזז בצורה שמאפשרת עבודה נוחה עם לפטופ במהלך הטיסה (מה שאפשר לי לכתוב את הסקירה הזו בנוחות).

מגש אוכל נשלף במחלקת עסקים. תמונה: חדשות תעופה

באשר לפרטיות, חלק מהמושבים מציעים פרטיות עדיפה עם מרחק קטן מהמעבר.

במושבים שדווקא יותר קרובים למעבר יש סוכך קטן שניתן להסיט במהלך הטיסה. במחלקות עסקים אחרות הסוכך הזה הוא ממש דלת מלאה שנסגרת ומעניקה פרטיות מלאה. כאן הוא די קטן ומטרתו היא ככל הנראה בעיקר ליצור הפרדה בין כל נוסע לשכן במושב בשורה אחת שלפניו אשר יושב בכיוון ההפוך, ולמעשה סוג של ״צופה״ עלייך. הסטה של הסוכך פותרת את הבעיה אך מונעת שימוש במשענת היד הימנית כפי שניתן לראות בתמונה.

סוכך במושבי עסקים במטוס 787 של Etihad להגברת הפרטיות. תמונה: חדשות תעופה
סוכך במושבי עסקים להגברת הפרטיות. תמונה: חדשות תעופה

לכל מושב 2 תאי אחסון, האחד קטן יחסית מתחת למערכת המולטימדיה שם ניתן לאחסן את תיק הגב, והשני קטן יותר בסמוך למושב.

אחסון במטוס 787 של Etihad
תאי אחסון קטנים בסמוך למושב. תמונה: חדשות תעופה

בשורה התחתונה, ציון גבוה מאוד על עיצוב המושבים, הנוחות, המרחב לרגליים והגישה למעבר לכל הנוסעים וציון ממוצע על פרטיות ותאי אחסון.

מושב 7H – מושב נגד כיוון הטיסה

ועכשיו חזרה לחלק המעניין – מושב 7H וישיבה כנגד כיוון הטיסה. בתחילת הטיסה ניגשה אליי מנהלת השירות בטיסה ביוזמתה, הציגה את עצמה והציעה לי לעבור למושב פנוי שפונה לכיוון הטיסה. התלבטתי קלות והחלטתי להישאר במושב שלי ולנסות גם את החוויה הזו.

מושב 7H במחלקת עסקים במטוס 787 של Etihad
מושב 7H, מושב הפוך לכיוון הטיסה. תמונה: חדשות תעופה

בתור אחד שלא יכול לנסוע אפילו ברכבת נגד כיוון הנסיעה, אני יכול להגיד שרב הזמן לא הרגשתי במשהו חריג. אני מניח שהעובדה שגם המושבים שאתה רואה מולך (השורה האי זוגית הבאה) למעשה יושבים הפוך גם כן נותנת תחושה של המשכיות בקבינה. במהלך ההמראה והנחיתה קיבלתי תזכורות על כך שאני יושב במושב שכזה כשהאף של המטוס האיץ מעלה או בבלימה. בשורה התחתונה, ההבדל לא משמעותי ומעתה בשביל המחיר הנכון אין לי בעיה לשבת גם נגד כיוון הטיסה.

שירות על הטיסה ותכנית Etihad Wellness

השירות על הטיסה היה מצוין ואפילו עלה על הציפיות הגבוהות שהיו לי. אתמקד ספציפית בנושא הבטיחות ובריאות בטיסה. נראה שחברת Etihad שמה דגש די משמעותי על הנושא ולשם כך מפעילה את תכנית Etihad Wellness, תכנית הבריאות וההיגיינה של החברה.

נראה שאיתיחאד לקחו את הנושא צעד אחד קדימה וכחלק מהתכנית, על כל טיסה ישנה דיילת אחת בתפקיד Wellness Ambassador. מדובר בדיילות שמקבלות הדרכה ייעודית ותפקידם לעודד טיסה בטוחה בשתי דרכים מרכזיות:

  1. וידוא שפרוטוקולי החיטוי של החברה מתבצעים במלואם בטיסה (לדוגמא, חיטוי של השירותים כל שעתיים)
  2. סיוע לנוסעים בכל הנוגע לשאלות וחששות בנושא טיסה בטוחה
שגרירת תכנית Etihad Wellness בטיסה שלנו
שגרירת תכנית Etihad Wellness בטיסה שלנו. תמונה: חדשות תעופה

שוחחתי מעט עם שגרירת התכנית בטיסה, שהייתה מאוד סבלנית לשאלות שלי. היה מעניין מאוד לשמוע שאותה דיילת אחראית למשל גם לטיפול בנוסעים אשר מופיעים אצלם תסמינים לקורונה. יש פרוטוקול שלם לטיפול במצבים כאלה שכולל אזור בידוד ייעודי רחוק משאר הנוסעים. אותה שגרירה תטפל בנוסעים אלו על כל צרכיהם באופן צמוד עם אמצעי מגן, כולל הגשת ארוחות.

אגב – שאלתי אתכם באינסטגרם שלנו האם נוכחות של דיילת כזו היה נוסך בכם תחושת ביטחון בטיסה. 62% מהעונים השיבו שכן. מעניין מאוד, ואני מקווה שחברות תעופה נוספות יראו זאת ויאמצו את הקונספט.

ארוחות ושירותים נוספים

בתחילת הטיסה הצוות הגישו משקאות קלים וקפה. ההפתעה הגדולה בשבילי הייתה האפשרות לקחת קפוצ׳ינו עם חלב שקדים או חלב שיבולת שועל.

בהמשך הוגשה ארוחת צהריים. האוכל היה טעים ודי סטנדרטי למחלקת עסקים, אך ברמה גבוהה למדי לטיסה של 3 שעות. בחרתי במנת העוף בפפריקה שהגיעה עם ירקות אפויים ומטבלים. לטסים, לא לפספס את הקינוח פירות יער שהיה מעולה וחוסל די מהר. היין הוגש במתכונת ללא תחתית והדיילות הציעו כל כמה דקות מילוי מחדש ואפילו בשלב מסוים יינות קינוח ייחודים. לא ניסיתי, אבל אשמח לשמוע אם מי מהעוקבים התנסה ויכול לשתף.

ארוחת צהריים במחלקת עסקים של Etihad
ארוחת צהריים במחלקת עסקים של Etihad. תמונה: חדשות תעופה

מערכת בידור ושירות Wi-Fi

מערכת המולטימדיה האישית גדולה למדי ויש בה מגוון תכנים שיספיקו גם לטיסה ארוכה. כל נוסע מקבל אוזניות אישיות של Etihad שמתחברות למערכת. אני אישית עדיין מחכה ליום שבו כל החברות יאפשרו להתחבר עם אוזניות בלוטות׳ למערכת המולטימדיה ואוכל להשתמש באוזניות איכותיות שלי.

מערכת מולטימדיה במחלקת עסקים

משהו אחד שהפריע לי הוא המיקום של נקודת החשמל האישית. היא נמצאת בתחתית המושב במקום חשוך, צפוף ולא נגיש. לא בעיה קריטית, אבל זה קיים.

מיקום נקודת
מיקום נקודת החשמל במושבי עסקים

מה שתפס את תשומת ליבי במערכת המולטימדיה, זה החיצים שמראים את המיקום של המטוס, בהשוואה לכיוון של מכה, העיר הקדושה למוסלמים- וזה כמובן כדי שידעו מהו כיוון התפילה בכל רגע נתון בטיסה. מה אתם אומרים, אולי אל-על צריכים פיצ’ר כזה לכיוון ירושלים? אולי זה שימושי לרגעים בהם אתם חייבים לשאת תפילה. ?

בכל זמן נתון ניתן לראות את הכיוון של מכה, העיר הקדושה למוסלמים

יש קישוריות Wifi על הטיסה בתשלום, גם לנוסעי מחלקת עסקים. אני חייב להודות שמתוך עשרות טיסות שעשיתי על מטוסים עם שירות wifi, פעם אחת בלבד השירות עבד באופן יציב לאורך כל הטיסה. גם בטיסה הזו השירות עבד באופן יחסית רציף, אך התנתק מדי פעם. חבילה אינטרנט בסיסית תכלול אפשרות לאפליקציות מסרים בלבד ותעלה 1.99 דולר לנפח של 20 מגה וללא הגבלת זמן.

סיכום ושקלול הציונים לטיסה

בשורה התחתונה, חוויית הטיסה עם Etihad הייתה טובה ועמדה בציפיות שהיו לי מחברת תעופה לאומית של האמירויות. בקרוב מאוד תושק מחלקת העסקים החדשה של החברה שצפויה לכלול סוויטות פרטיות ויהיה מעניין להשוות בין המחלקות. אני כבר מתכנן את הטיסה הבאה שלי עם החברה בהמשך השנה, הפעם ליעד אחר ומפתיע. מקווה שבפעם הבאה אוכל גם לעשות קונקשן ארוך ולחוות את אבו דאבי ששמעתי עליה טובות עד כה.

ולהלן הציונים הסופיים שלי:

תהליך הזמנה, מחיר ושינוי תאריכים – ✈️  ✈️  ✈️  ✈️  ✈️ (5/5)

תהליך הצ׳ק אין (Verified to Fly) –  ✈️  ✈️  ✈️  ✈️  ✈️ (5/5)

שירות וצוות – ✈️ ✈️  ✈️ ✈️  ✈️ (5/5)

אוכל בטיסה – ✈️  ✈️  ✈️  ✈️ (4/5)

מושבי מחלקת עסקים – ✈️  ✈️  ✈️  ✈️ (4/5)

סה״כ – ✈️  ✈️  ✈️  ✈️ (4.5/5)

חולקים על הציון? אשמח לשמוע מכם!

רוצים לשמוע עוד על טיסות איתיחד? דברו איתנו בפרטי!

רוצים לשתף גם חוו”ד על טיסה? נשמח לארח אתכם כאן אצלנו!

הסקירה נכתבה בשיתוף פעולה עם חברת Etihad, אך עם זאת כרטיסי הטיסה שולמו במלואם ע״י הכותב. יודגש כי הסקירה נכתבה באופן אובייקטיבי ומשקפת את דעתי הכנה על הטיסה.

התמונה בכותרת צולמה ע״י spotter.tlv.

Comments are closed.