נתונים חדשים של מנהל התעופה הפדרלי בארצות הברית (FAA) מלמדים על זינוק חד במספר המקרים של התנהגות בלתי הולמת של נוסעים בטיסות ברחבי המדינה. בשלושת השבועות הראשונים של 2022 פתח המינהל בחקירה של 31 מקרים של התנהגות סוררת. מרבית המקרים בשנתיים האחרונות קשורים לסירוב של נוסעים לעטות מסכה בעת השהייה במטוס. לשם השוואה, בכל שנת 2017 נפתחו 91 תיקי חקירה

הנתונים של ה-FAA מגלים כי מתחילת שנת 2022 ועד ה-18 בינואר דיווחו צוותי  האוויר על 151 מקרים של התפרעויות נוסעים. 91 מהמקרים היו קשורים לאי עטיית מסכה, ב-31 מהמקרים כבר נפתחה חקירה ובארבעה מקרים כבר ננקטו צעדים נגד הנוסעים.

נתוני ה-FAA מגלים כי בשנת 2021 דווחו 5,981 מקרי הפרות של תקנות FAA או חוקים פדרליים. של התנהגות בלתי הולמת מצד נוסעים. מתוכם 4,290 מקרים היו על אי עטיית מסכות וב-1,081 מקרים נפתחה נגד הנוסעים חקירה.

טיסת יונייטד חזרה לניוארק לאחר ההמראה

סוכנות ה-FAA חוקרת תקריות של נוסעים סוררים שמדווחים על ידי צוותי חברות התעופה. אחד המקרים של התנהלות בלתי הולמת אירע בשבוע שעבר בטיסה של יונייטד איירליינס מניוארק לתל אביב. זמן קצר לאחר ההמראה החליטו השניים ׳לשדרג׳ את עצמם ועברו לשבת במחלקת עסקים. נסיונות של אנשי הצוות להחזירם למחלקת התיירים לא צלחו והחל, לדברי עדי ראיה, עימות שפגע במהלך הטיסה. בעקבות זאת החליט הקברניט לשוב על עקבותיו ולהנחית את המטוס בניוארק, שם הועברו השניים לידי רשויות אכיפת החוק.

מדיניות אפס סובלנות

בעקבות הגידול המהיר בתקריות בסוף 2020  יזם מינהל התעופה הפדרלי מדיניות של ׳אפס סובלנות׳ נגד נוסעים סוררים, השיק קמפיין למודעות בנושא וקיים פגישות גם בכירים בחברות התעופה, בכירים בנמלי תעופה ועוד.

בנוסף, במסגרת הצעת חוק הוחלט להגדיל עד 37,000 דולר את הקנסות עבור כל עבירה של נוסעים. בעבר העונש המרבי לכל התנהגות בלתי הולמת במטוסים עמד על 25 אלף דולר.

בנוסף, בשנה שעברה חתם מנהל ה-FAA , סטיב דיקנסון על צו המורה על מדיניות אכיפה משפטית מחמירה נגד נוסעים סוררים בשל התקריות החמורות. בעבר נהג המינהל לטפל בתקריות של נוסעים סוררים במגוון דרכים החל מאזהרה וייעוץ ועד עונשים אזרחיים. על פי המדיניות של ׳0 סובלנות׳ הוחלט לטפל במקרים של תקיפה, איום או הפרעה לאנשי צוות אוויר בצעדי אכיפה משפטיים. נכון לחודש נובמבר 2021 העביר מינהל התעופה ל-FBI, לשם בדיקת הגשת תביעה פלילית 37 תיקי חקירה ותיקים נוספים יועברו על בסיס קבוע.

במכתב ששלח דיקנסון לראשי נמלי התעופה בסוף שנת 2021 הוא מציין  כי במהלך השנה האחרונה ענף התעופה התמודד עם אתגרים רבים בשל נגיף הקורונה. בתקופה האחרונה, לדבריו, חל גידול במספר הטסים וככל שגדל מספר הנוסעים גם גדל מספר ה׳סוררים׳ והאירועים של התנהגות בלתי נאותה הן בנמלי התעופה והן במטוסים.

״אנחנו נוקטים בפעולות בפעולות בהתאם לסמכות שלנו, אבל אנחנו זקוקים לעזרתכם״, כתב דיקנסון והוסיף: ״בעוד שה-FAA גבתה קנסות מנוסעים סוררים אין לה סמכות להעמידם לדין. מדי שבוע אנחנו רואים מצבים בהם התבקשו גורמי אכיפת החוק לפגוש את המטוס ב׳גייט׳ בעקבות תקרית סוררת. במקרים מסוימים, דיילים שדיווחו על אירוע כזה היו נתונים לתקיפה פיזית ואף שנוסעים שהיו עדים לאירוע רואיינו על ידי המשטרה המקומית, אותם נוסעים סוררים שוחררו ללא אישומים פליליים.״ לשם כך, מבקש מנהל ה-FAA מנמל התעופה לסייע לאתר נוסעים סוררים עוד לפני שהם עולים למטוסים ובכלל זה לוודא שנוסעים אינם עולים למטוס לאחר שצרכו אלכוהול או שעלו למטוס כשברשותם אלכוהול שאינו מוגש על ידי צוות חברת התעופה.