הארגון הבינלאומי לתובלה אווירית (IATA), פירסם השבוע את נתוני תנועת הנוסעים הבינ״ל האווירית לשנת 2021. הנתונים אמנם מראים שיפור ביחס לשנת 2020, אבל הם עדיין עגומים. ארגון IATA הוא ארגון המסחר בינ״ל שמייצג את חברות התעופה.

על פי הנתונים מספר הנוסעים הגלובלי (בטיסות בינלאומיות ופנים ארציות) בשנת 2021 היה נמוך ב-58.4% בהשוואה לשנת 2019, לפני הקורונה. אבל מדובר שיפור לעומת שנת 2020 שבה היתה צניחה של 65.8% במספר הנוסעים.

נתוני IATA מגלים כי מספר הנוסעים בטיסות בינלאומיות היה נמוך ב-75.5% בהשוואה לנתוני שנת 2019 ואילו מספר הנוסעים בטיסות פנים היה נמוך ב-28.2%, בלבד. זאת בעיקר משום שהתעופה הפנים ארצית בארה”ב ואירופה נפגעה פחות מאשר התעופה הבינלאומית.

יאטא אינה מפרסמת בדוח שלה את מספר הנוסעים, אלא רק אחוזי גידול או קיטון. אבל על פי נתוני הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO), מספר הנוסעים הגלובלי בשנת 2021 עמד על כ-2.3 מיליארד. הדו״ח עם המספר הסופי צפוי להתפרסם בעוד מספר חודשים לאחר שיסיימו לאסוף ולעבד את הנתונים מכל רחבי העולם.

יאטא מגלה כי בחודש דצמבר 2021 תנועת הנוסעים הגלובלית היתה נמוכה ב-45.1% בהשוואה לדצמבר 2019 והיתה טובה בהשוואה לנובמבר 2021 למרות החששות מזן האומיקורן שגרמו להאטה בביקוש לטיסות בינלאומיות וגם לביטולים רבים.

אופטימיות לקראת התאוששות בשנת 2022

לדברי מנכ״ל IATA ,ווילי וולש,  ״הביקוש הכולל לנסיעות התחזק בשנת 2021. המגמה הזו נמשכה עד דצמבר למרות מגבלות הנסיעה מול האומיקרון והדבר מצביע על אמון ציבור הנוסעים והרצון שלהם להמשיך לטוס. האתגר לשנת 2022 הוא להגיע לנורמליזציה בענף הנסיעות.״

וולש הוסיף כי בעוד המצב בתעופה הבינלאומית רחוק מלהיות בגדר הנורמלי באזורים רבים בעולם, המומנטום הוא בכיוון חיובי. ״בשבוע שעבר הודיעו צרפת ושוויץ על הקלות משמעותיות בהגבלות, השבוע הסירה בריטניה את כל דרישות הבדיקות לנוסעים מחוסנים ואנחנו מקווים שמדינות אחרות יילכו בעקבותיהן, במיוחד באסיה שבה שווקי מפתח נותרו במגבלות חמורות. לדברי וולש, ככל ש-COVID-19 ממשיך להתפתח ממגפה לשלב אנדמי, הגיע הזמן שממשלות יבינו כי המגבלות שהוטלו על הנסיעות הוכחו שוב ושוב כבלתי יעילות במניעת התפשטות המחלה, אך גרמו נזק עצום לכלכלה ולאורח החיים. הממשלות צריכות היום להתמקד בבניית חסינות האוכלוסיה ולהפסיק להציב מחסומים ולאפשר לחזור לשיגרה.