בעוד טיסות הנוסעים יצרו הפסדים כבדים במהלך השנתיים האחרונות בשל מגפת הקורונה, מתברר כי דווקא הביקוש לטיסות מטען גדלו משמעותית. כך על פי נתוני ארגון התובלה הבינלאומי – IATA.

הנתונים שפירסם הארגון מלמדים כי בשנת 2021 חל גידול של 6.9% בהטסת מטענים בהשוואה לשנת 2019 (לפני הקורונה) וזינוק של 18.7% בהשוואה לשנת 2020. על פי הארגון המחסור בקיבולת זמינה גרם לזינוק של 150% בתעריפי הובלת המטענים באוויר בהשוואה לשנת 2019 מה שהביא להגדלת ההכנסות והתשואות של חברות המטען האווירי. יחד עם זאת, בשל היותם של עובדים רבים בסגר ומחסור בשטחי אחסון בנמלי התעופה – זמני האספקה של המוצרים התארכו. או במילים אחרים, אל תתפלאו למה לוקח כל כך הרבה זמן עד שהתחפושת המיוחלת לפורים תגיע.

בהתאם לביקוש הגובר, בסוף השבוע פורסם כי ככל הנראה חברת התעופה קטאר איירוויס תרכוש מבואינג 15 בואינג 777X בתצורה מטוסי מטען וכן סיכמה עם היצרנית  על האפשרות להזמין 50 מטוסים נוספים. זאת עוד לפני שגרסאת המטען של המטוס הושקה באופן רשמי.

הסיכום הסופי צפוי להתפרסם השבוע במהלך פגישה בין נשיא ארצות הברית, ביידן, לבין שליט קטאר שייח תמים בן חמד אל ת׳אני. על פי סוכנות הידיעות רויטר, היקף ההזמנה הזו מחברת בואינג נאמד בכ-50 מיליארד דולר. בכך תהיה החברה הקטארית מבין הלקוחות הראשונים שיפעילו את מטוס המטען החדש מבית בואינג.

הזמנת המטוסים האלה מחברת בואינג תגדיל משמעותית את מספר מטוסי המטען של חברת התעופה הקטארית. אלה כוללים היום 26 מטוסי בואינג 777F ושני מטוסי בואינג 747-8F.

במקביל גם חברת China Airlines הטיוואנית פרסמה על כוונתה לרכוש 4 מטוסי 777F נוספים לצי מטוסי המטען שלה, בנוסף לשלושה הקיימים. זאת לאחר שהחברה דיווחה על רווחי שיא בשנת 2021 בתחום המטענים לאור עלייה של לא פחות מ-186% ברווחים מטיסות מטען ביחס לשנת 2019. לחברה הטיוואנית זה נחשב חבל הצלה שכן טיוואן סגרה את שעריה בפני זרים בתחילת המשבר ולא פתחה אותם עד יום זה.