דו״ח חדש של מנהל התעופה הפדרלי בארצות הברית מדווח: זינוק של 41% אחוזים במתקפות לייזר כנגד מטוסים נרשם בארצות הברית בשנת 2021 בהשוואה לשנת 2020. על פי הדו״ח במהלך השנה שעברה התקבלו במינהל 9,723 דיווחים מטייסים על שימוש במכשיר לייזר שכוון לעבר מטוסים.

הפעלת קרן לייזר לעבר כלי טייס היא איום בטיחותי חמור שכן סוגים שונים של לייזרים בעלי עוצמה גבוהה עשויים לפגוע בטייסים שרבים מהם מטיסים מטוסים עם מאות נוסעים. על פי הדוח של ה-FAA מאז החלו לאסוף מידע בנושא אירעו לפחות 244 מקרים שבהם נפגעו טייסים כתוצאה מכך. פגיעה של קרני לייזר בתא הטייס יכולה לגרום לסנוור, הסחת דעת ואף פגיעה בראייה של טייס.

״אנחנו עושים הכל כדי להגביר את מודעות הציבור בפני הסכנות של פגיעת לייזר ובעיקר האיום על בטיחות הטיסה וכל מי שנמצא בקרבת מקום בו נמצא מטוס שנפגע מקרן לייזר״ אומר ראש מינהל התעופה, סטיב דיקסון. בנוסף צוין בדו״ח כי אנשים שמכוונים לייזר לעבר כלי טיס צפוים לקנס של עד 11,000 דולר לכל מקרה ועד 30,800 דולר למספר מקרים. זאת בנוסף לאפשרות שיוגשו נגדם תביעות פליליות לפי חוקי המדינות השונות.

עיון בדו״ח של ה-FAA מלמד כי בקליפורניה, טקסס, פלורידה ואריזונה נרשמו הכי הרבה דיווחים על מיתקפות לייזר נגד מטוסים.

שימוש בלייזר נגד מטוסים אינו נחלתם של נמלי התעופה בארצות הברית, אלא מפגע כלל עולמי. לפני כשנה ׳צייצו׳ טייסים בחברת ישראייר על כך שהם נתונים למתקפת לייזר. הם צילמו את האירוע מתא הטייס בעת שהיו לקראת נחיתה על מסלול 12 בתנב״ג וכתבו בעמוד הטוויטר של קבוצת הטייסים: ״מי עוזר לנו לזהות את הכתובת המדוייקת ממנה יוצא הלייזר. בין הפותרים נכונה יוגרל עט לייזר סגול, ביקור בקוקפיט ומדבקת לייזר ממשטרת ישראל״.  אומנם הציוץ נכתב בצורה הומוריסטית אבל הטייסים הדגישו כי כיוון קרן לייזר לעבר הקוקפיט מסוכן לבטיחות הטיסה, לצוות וכמובן אינו חוקי.

לפני מספר שנים דווח בלונדון כי מטוס של חברת וירג׳ין אטלנטיק שהמריא מנמל התעופה הית׳רו נאלץ לשוב ולנחות לאחר שהקברניט סוונר על ידי מכשיר לייזר. גורמי תעופה בבריטניה ציינו כי גם שם התופעה של כיוון קרן לעבר מטוסים התגברה בשנים האחרונות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *