חברת התעופה אמירייטס הודיעה שבמידה ופרוייקט פיתוח מטוס ה-777X תתעכב לשנת 2024, היא תשקול לבטל את ההזמנה שלה. נכון לשעה החברה הזמינה 115 מטוסים מדגם 777-9. החברה הביעה חשש כי העיכובים בהסמכת המטוס לא יאפשרו לה לממש את תכניות הצמיחה.

בראיון לאתר Airlineratings הביע שוב יו״ר מועצת המנהלים של חברת אמירייטס, טים קלארק, את תיסכולו מהעיכובים ואיים כי אם חברת בואינג לא תפתור את הבעיות בפרוייקט מטוס ה-777X, לאמירייטס לא תהיה ברירה אלא לבטל את ההזמנה. לדבריו, אמירייטס הזמינה את המטוסים בשנת 2014 כשהם עוד היו על שולחן השירטוט ואמורים היו להיכנס לשרות בשנת 2020. אולם ככל שהדברים נראים היום באמירייטס מטילים ספק שיצרנית המטוסים תצליח לקבל אישורים להפעלתו של הדגם לפני שנת 2024.

יצוין כי בשנת 2014 התגאתה חברת בואינג בצבר ההזמנות של המטוס החדש. עם ההזמנה של אמירייטס מסרו מנהלי יצרנית המטוסים כי התכנון של ה-777X יוצא לדרך בשנת 2017 והמסירה הראשונה מתוכננת לשנת 2020. מבואינג מסרו כי קיים צבר הזמנות של מעל 300 מטוסים משישה לקוחות ברחבי העולם.

יו״ר החברה ציין כי החברה מטילה ספק ביכולתה של בואינג להתחיל לספק לה מטוסים מדגם זה לפני חודש מרץ 2023. בחברת התעופה מביעים כעס גם על האיחורים באספקת 50 מטוסי אירבוס A350-900, מה שמעכב את התחדשות צי החברה שכן זה מחייב אותה להאריך את השימוש במטוסי אירבוס A380  ובמטוסי בואינג 777-300ER.

טים קלארק הגדיר את הזמנת המטוסים בחברת בואינג כבלגן מוחלט. הוא ציין כי באמירייטס לא רוצים לבטל את ההזמנות, אלא לקבל את המטוסים, אבל אם בואינג אינה מסוגלת לספק הזמנה שבוצעה לפני 8 שנים ואם העיכוב יימשך מעבר לשנת 2023, כנראה שלא תהיה ברירה אלא לבטל אותה.

אמירייטס סיכמה בשנת 2014 על הזמנה של 115 מטוסי בואינג מדגם 777-9, 35 מטוסי בואינג 777-8 וכן עוד 50 מטוסים אחרים. זאת כאשר היקף ההזמנה נאמר בכ-75 מיליארד דולר.

  1. במידה ואמירייטס תחליט לבטל את ההזמנה – אילו מטוסים אלטרנטיביים היא יכולה לרכוש? אין הרי מטוס מתחרה בעל קיבלות דומה שאמירייטס יכולה לרכוש…

    1. לא רק שאין, גם המתחרה איירבוס לא בדיוק מציעה זמן אספקה מהיר יותר. לא רק שגם אמירייטס אומרים בפירוש שהם רוצים את המטוס. זה מנוף לחץ לגיטימי על בואינג שמצידה כבר דחוקה לפינה עם לחצים אדירים מהרגולטור בגלל התקלות עם ייצור המקס /787

  2. אין אלטרנטיבה למעט אירבוס וגם שם זמן ההמתנה ארוך, אבל זה קשור לכבוד הערבי שאומר מי שלא עומד במילה שלו אנחנו לא נקנה מממו

    1. נכון. אבל זה גם עניין של מסחר. לפני עיסקת הדרימליינר אל-על ניהלה גם מגעים עם אירבוס. כולם ידעו שאלעל לא אירבוס. כי האמריקאים ״מאד״ יכעסו. אבל אולי אל-על קיוו לקבל עיסקה טובה יותר בדרך זו.

Comments are closed.