חברת התעופה דלתא איירליינס הודיעה אמש על ביטול הקוד המשותף עם חברת התעופה אירופלוט, חברת התעופה הלאומית של רוסיה.

דלתא מסרה בהודעה כי הסירה את הקוד המשותף עם אירופלוט מכל השרותים המופעלים על ידי אירופלוט בנמל התעופה שרמטייבו (SVO) במוסקבה וכן מאלו המופעלים על ידי דלתא בנמלי התעופה של לוס אנג׳לס וניו יורק (JFK).

אירופלוט מפעילה טיסות ישירות ממוסקבה לארבע ערים בארצות הברית: ניו יורק, וושינגטון, לוס אנג׳לס ומיאמי. דלתא אינה מפעילה טיסות ישירות לרוסיה או לאוקראינה. פרושו של הסכם הקוד המשותף הוא שלקוחות של דלתא ושל אירופלוט יכולים, בין השאר, להשתמש במערכת ההזמנות של חברת התעופה האחרת כדי להזמין טיסות אצל כל אחד מהספקים, מה שהופך את הזמנת הטיסות בין ארה״ב לרוסיה לפעולה פשוטה יותר.

בדלתא מסרו עוד כי הם פועלים לסייע לנוסעים שנפגעו בשל ההחלטה להקפיא את ההסכם ובכלל זה לשכן אותם בבתי מלון.

גם בריטניה הטילה סנקציות על חברת התעופה הרוסית – ביום חמישי אסר ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג׳ונסון על המשך פעילותה של חברת התעופה אירופלוט בבריטניה, כמו גם  לעבור במרחב האווירי של הממלכה. בתגובה הודיעה הסוכנות הפדרלית לתחבורה של רוסיה, Rosaviatsia, כי נאסר על חברות תעופה מבריטניה לטוס מעל המרחב האוויר של רוסיה.

בהודעתה מסרה הסוכנות הרוסית כי “צעד זה ננקט בהתאם להוראות הסכם שירותי האוויר הבין-ממשלתי בין רוסיה לבריטניה בתגובה להחלטות לא ידידותיות של רשויות התעופה בבריטניה בנוגע להגבלה על טיסות סדירות של מטוסים בבעלות, חכירה או מופעלת על ידי אדם הקשור רוסיה או רשום ברוסיה”.

המשמעות של צעד זה היא שטיסות מאירופה למזרח הרחוק, שעד כה עברו מעל המדבר הקפוא של סיביר, יצטרכו לבחור בנתיב אחר, שיהיה ארוך יותר ובהכרח גם יקר יותר בשל עלויות דלק נוספות. כפועל יוצא הדבר יביא להתייקרות תעריפי הטיסה בנתיב החלופי. זאת עוד לפני שלוקחים בחשבון את הזינוק במחיר הדלקים בסוף השבוע שייאלץ את חברות התעופה לייקר את הכרטיסים. כך לדוגמא, קו הטיסה של החברה מלונדון לאיסלמבד שבפקיסטאן התארך בכ-50 דקות לאור השינוי בנתיב הטיסה.

טיסה של בריטיש איירווייז לאיסלמבד, פקיסטאן
נתיב הטיסה החדש של בריטיש איירווייז לאיסלמבד, פקיסטאן

יצוין כי חברת אירופלוט חברה בברית התעופה SkyTeam, בה חברות 19 חברות תעופה בהן דלתא אירליינס, איר פראנס, ק.ל.מ, קוריאן איר, איר אירופה, אירולינאס ארגנטינס, טארום ואחרות. בשלב זה הנציגות של הברית שיושבת באמסטרדם לא הוציאה כל הודעה לגבי ההתפתחויות האחרונות, אך בהתאם להתפתחות האירועים בהחלט תיתכן האפשרות להוצאת חברת התעופה מהברית.