ה-Irishtimes מדווחים כי חברות השכרת מטוסים מרכזיות באירלנד בוחנות את השפעת הסנקציות האירופאיות על המטוסים שבבעלותן ופועלים כרגע ברוסיה. מעבר לאיסור הטיסה של מטוסים רוסיים בשטח האווירי של מדינות אירופה, יש גם איסור נוסף לספק ״טכנולוגיות ומוצרים בתחום התעופה״. חברות ההשכרה האיריות הקימו צוותים ייעודים שמטרתם להעריך את השפעת הסנקציות ולבחון את הדרכים שעומדות בפניהן להוצאת המטוסים מרוסיה במצב הנוכחי.

חשוב להגיד שאחוז ניכר מהמטוסים הרוסים חכורים מחברות זרות, ומגמה כזו של החרמת מטוסים יכולה להגביל מאוד את עולם התעופה הרוסי. ע״פי ניתוח של נתונים מאתר ch-aviation שבוצע על ידי אתר simpleflying, מתוך 980 מטוסי נוסעים, לא פחות מ-777 מושכרים ומתוכם 555 (מעל 50%) מושכרים מחברות זרות.

עוד צוין באתר החדשות כי כל חברת השכרה הקימה כוח משימה ייעודי לטיפול בנושא ורבים מהם אכן ינסו להוציא מטוסים מרוסיה ולהחזיר אותם לאירלנד. זאת היות והמטוסים האלו צפויים להיות מקורקעים ואף אחד לא יודע להגיד עד מתי.

נכון לשעה, מאות מטוסים של חברות איריות מושכרים לחברות תעופה רוסיות. לדוגמא, חברת Aercap משכירה 149 מטוסים לחברות רוסיות והחברה SMBC משכירה 34 מטוסים. העלות המשוערת של המטוסים המושכרים האיריים עומדת על מיליארדי דולרים.

יודגש כי ככל הנראה לא יהיה מדובר במשימה קלה לאור הצורך לגייס למשימה עשרות רבות של טייסים ולהוציא מטוסים מרוסיה בזמן שכל המרחב האווירי באירופה סגור בפניהם. כמו כן, חברות התעופה הרוסיות לא צפויות להקל על המשימה. גורמים עסקיים מעריכים כי החברות הרוסיות יסרבו להחזיר את המטוסים בטענות שונות דוגמת היעדר כיסוי ביטוחי. אתגר גדול יותר אף צפוי לגבי מטוסים חכורים שטסים רק בטיסות פנים ברחבי רוסיה, אותם לא ניתן יהיה להחרים כאשר ינחתו במדינה זרה.