חברת הדגל של הונג קונג, קתאי פסיפיק, נמצאת על סף קריסה כשהיא מפסידה כל חודש 1.5 מיליארד דולר הונג קונג (כ–191 מיליון דולר). החברה פירסמה היום את התוצאות הכספיות לשנת 2021 מהן עולה כי הפסידה 5.5 מיליארד דולר קונג קונג (כ-703 מיליון דולר אמריקאי).

מאז תחילת מגפת הקורונה נמצאת החברה, שנחשבה בעבר לאחת החברות הטובות בעולם בצרות בשל סגירתו הכמעט מוחלטת של האי לתנועת מטוסים ולאחר מכן בשל מגבלות קשוחות לצוותי האוויר של החברה.

הפסדיה של החברה היו יכולים להיות גדולים יותר אלמלא היא קיצצה בעלויות תפעול ותיגברה משמעותית את פעילות המטענים.

הונג קונג החמירה את דרישות הבידוד של צוותי האוויר ואסרה על טיסות נוסעים משווקים גדולים כמו ארה״ב, בריטניה ואוסטרליה כחלק מהמלחמה במגפת הקורונה. בשל כך נאלצה החברה לקצץ את הטסת הנוסעים ולמעשה מתחילת השנה קיבולת הנוסעים שלה עומדת על 2 אחוזים בלבד ממה שהיה לפני המגפה. קיבולת המטענים עומדת על פחות משליש מהיכולות של החברה.

למי שרוצה לראות את האור בקצה המנהרה, עליית מחירי טיסות המטען בשל  סגירת המרחב האווירי של רוסיה עשויות לסייע לחברה שמסתמכת כרגע על אותן טיסות. עליית מחירי הטיסות קרתה בעקבות ביטולים רבים של טיסות של חברות תעופה אירופאיות ויפניות.

בתוך כך, פורסם היום כי חברת התעופה ההונג קונגית החדשה Greater Bay Airlines, שבבעלות הטייקון ביל וונג, קיבלה רשיון לחמש שנים להפעיל מהונג קונג  104 קווים אזוריים כולל טיסות לסין, טייוואן, יפן ודרום קוריאה.

מטוס 737 של חברת התעופה החדשה מהונג קונג, Greater Bay Airlines
מטוס 737 של חברת התעופה החדשה מהונג קונג, Greater Bay Airlines

על פי הפרסומים וונג משקיע כ-2 מיליארד דולר הונג קונג (258 מיליון דולר אמריקאי) בהקמתה של חברת התעופה החדשה. זאת בהערכה כי שוק התעופה יתאושש במהירות ממגפת הקורונה. החברה החדשה שהוא הקים מתחילה לפעול עם צי של 3 מטוסי בואינג 737 ֿ, צופה לגדול ל-7-5 מטוסים עד סוף השנה ולכ-30 מטוסים עד שנת 2025.

וונג הוא גם הבעלים של חברת התעופה Donghai Airlines שבסיסה בשנזן (סין) ומפעילה צי של 23 מטוסים. על פי פרסומים בכוונתו להגדיל משמעותית את פעילות DongHai להתחיל לבצע טיסות ארוכות טווח כבר בשנה הבאה, להחזיק צי של 120 מטוסים עד 2025 כולל מטוסים בואינג 787 ובואינג 737MAX.

חברת קתאי פסיפיק החלה לפעול בישראל בדיוק לפני חמש שנים. בתחילה היא הפעילה 4 טיסות שבועיות ותוך זמן קצר היא עברה לחמש טיסות ולאחר מכן לטיסה יומית. זאת כאשר חלק מהטיסות הופעלו במטוסי אירבוס A350-1000. על פי נתונים של רשות שדות התעופה בישראל, בשנת 2019, טרום הקורונה, היא הטיסה בקו בין תל אביב והונג קונג מעל 172 אלף נוסעים. זאת כאשר רבים מהנוסעים ניצלו את רשת הנתיבים שלה לטיסות ליעדים במזרח הרחוק.