מנכ״ל אל על, אביגל שורק, הודיע אמש על החלטתו לסיים את תפקידו לאחר קצת יותר משנה בתפקיד. במכתב להנהלה ולעובדים מספר שורק כי קיבל הצעה לשמש מנכ״ל דלק US, חברה בה עבד במשך עשר שנים.

במכתב ששלח להנהלת החברה וגם לעובדים הוא כותב כי הוא מסיים את תפקידו ומביט לאחור בסיפוק וגאווה בעיקר על השלמת הפרק המשמעותי ביותר והאתגר שניצב בפניו עם כניסתו לתפקיד והוא השלמת מיתווה הסיוע והבטחת עתידה של חברת אל על.

בהמשך מכתבו כותב אביגל כי עם החזרה המשמעותית של אל על לפעילות, השלמת מרבית גיוסי ההון, יישום תכנית התייעלות ובניית תכנית איתנה לעתיד ״אני סמוך ובטוח כי ביחד בנינו בסיס איתן שיסייע לאלעל לממש את הפוטנציאל העצום הגלום בה.״

יצוין כי גורמים שונים העריכו כבר בתחילת תפקידו של המנכ״ל העוזב כי תקופת כהונתו לא תמשך זמן רב.

אז אמנם אל על סיימה את 2021 עם תחזיות אופטימיות בכל הנוגע להיקף ההזמנות העתידיות של כרטיסי טיסה. ועם זאת, עדיין מדובר בחברה שמצויה בהפסד של 413 מיליון דולר באותה שנה. זאת כשבמקביל עולים דיווחים על ביטול של הרבה מטיסות החברה השבועיות של החברה, מכירת כרטיסים לטיסות שבסבירות גבוהה לא ייצאו לפועל, ואף טענות על כך שלא ניתן להשיג את שירות הלקוחות של החברה.

ואי אפשר גם לשכוח את היעדים האסטרטגיים העמומים שפיזרה החברה בדו״חות הכספיים שלה בהובלתו של שורק, דוגמת השאיפה להפוך את נתב״ג להאב של טיסות המשך או הניסיון להצטרף לברית תעופה. על מנת להשיג יעדים אלה תצטרך אל על אסטרטגיה ברוראה שתעזור לה להתאושש מהמצב בו היא נמצאת. ובהקשר זה אין לנו אלא לתהות איך ניתן לבנות ולהוביל תהליכים אסטרטגיים עם מנכ״ל שמתחלף לאחר שנה בלבד בתפקיד. זאת כאשר זהו לא השינוי היחיד ובשנה האחרונה התחלפה חלק גדול מהשדרה הניהולית בחברה.

קחו לדוגמא את החברות המצליחות בעולם. את חברת אמירייטס מנהל יו״ר החברה טים קלארק מאז שנת 2003, כשבכל ראיון עימו הוא יודע לתאר את האסטרגייה של החברה בצורה בהירה וצלולה. אז אמנם ההבדל בין החברות ענק, אבל אין ספק שאל על צריכה יותר מתמיד מנהיג שייעזור לה לבנות תכנית לשנים הקרובות וגם להוציא אותה לפועל, ולא כזה שייעזוב אחרי שנה לאתגר הבא.