עד סוף הקיץ צפויה התנועה במרחב האווירי של אירופה להגיע לכ-95% מזו שהיתה בתקופה המקבילה בשנת 2019, לפני פרוץ מגפת הקורונה. כך צופה הארגון האירופאי לבטיחות אווירית -EUROCONTROL.

בתחזית שפירסם הארגון הוא מציג כמה תרחישים לגידול בפעילות האווירית בין אפריל לאוקטובר 2022. זאת כאשר בשיא הקיץ צפויה התנועה האווירית, אם תמשיך להתאושש בקצב הנוכחי, להגיע ל-89% מזו שהיתה בתקופה המקבילה ב-2019 והיא תמשיך לעלות בתרחיש האופטימי ל-95% בחודש אוקטובר.

ההתאוששות הזו, כך על פי ה-EUROCONTROL , תתורגם לתנועה של 9.3 מיליון טיסות שיופעלו ברחבי אירופה בכל שנת 2022, נתון המייצג 84% מהתנועה שהיתה בכל שנת 2019 בה היו 11.1 מיליון טיסות.

“הפעילות האווירית מתאוששת בהתמדה במהלך החודשים האחרונים והיתה עלייה מתמדת מ-68% בינואר ל-79% בתחילת אפריל בהשוואה לרמות 2019. זאת למרות ההשפעה של מחירי הדלק  ומחיר התוקפנות הבלתי נתפסת של רוסיה נגד אוקראינה. חברות תעופה מוסיפות קיבולת רבה, והרמה של כמה חברות תעופה כבר עלתה על זו שהיתה להן לפני המגפה. אנחנו בהחלט מצפים כי יעדי נופש ויעדים אחרים יגיעו ברגעי השיא של ה׳קיץ לתנועה של מעל 100% בהשוואה לזו של 2019,״ מסר ה-EUROCONTROL בהודעתו.

הארגון אינו מתעלם מהסיכונים השליליים שקשורים להמשך המתחים הגיאופוליטיים. אלה, כך על פי הארגון, עשויים להשפיע עוד יותר על מחירי הדלק והתנאים הכלכליים. בנוסף, גרסאות חדשות של נגיף הקורונה עשויות להשפיע על הפעילות האווירית. כמו כן, מחסור בעובדים בתעשיית התעופה ובמיוחד בתפקידי מפתח בנמל תעופה עשויים לגרום לרמות נמוכות יותר של פעילות אווירית ממה שחוזים בארגון.

תרחישי התנועה של EUROCONTROL נעשים  בשיתוף פעולה הדוק עם מגזר התעופה, ומסתמכים על רמות קיבולת מתוכננות כמו גם על הנתונים המעודכנים בפועל ומגמות היסטוריות שהופקו על ידי מנהל הרשת של EUROCONTROL.

ב-EUROCONTROL יש 41 מדינות חברות: אלבניה, ארמניה, אוסטריה, בלגיה, בוסניה והרצגובינה, בולגריה, קרואטיה, קפריסין, צ’כיה, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, צרפת, גאורגיה, גרמניה, יוון, הונגריה, אירלנד, איטליה, לטביה, ליטא , לוקסמבורג, מלטה, מולדובה, מונקו, מונטנגרו, הולנד, צפון מקדוניה, נורבגיה, פולין, פורטוגל, רומניה, סרביה, סלובקיה, סלובניה, ספרד, שוודיה, שוויץ, טורקיה, אוקראינה, בריטניה הגדולה וצפון אירלנד וכן הסכמים מקיפים עם מרוקו וישראל.