חברת אייר פראנס הכניסה לפני מספר שבועות לשירות בקו לפריז טיסה נוספת ומבצעת כיום בין 10-11 טיסות שבועיות, בהן טיסה יומית אחר הצהרים ובין 3-4 טיסות בוקר בשבוע. כל הטיסות של החברה מבוצעות במטוסים רחבי גוף (מטוסי בואינג 777-200 ו-787-9, איירבוס A330-200 וספינת הדגל אירבוס A350-900).

בכל המטוסים שפועלים בישראל מותקנות שלוש מחלקות שרות: עסקים, פרימיום ותיירים. זאת בניגוד ללא מעט חברות תעופה שפועלות בקווים בין תל אביב לאירופה (בהן כל קבוצת לופטהנזה, ITA, פינאייר,לוט) עם מטוסים צרי גוף שבהם אין מחלקת פרימיום וגם מחלקת העסקים היא לא בדיוק מה שמצפה לו מי שמשלם כל כך הרבה כסף עבור השרות.

מנהל סניף אייר פראנס בישראל, אלון נטע, מציין כי לאחר תקופת הקורונה בה חברות תעופה קיצצו את הקווים לישראל או אפילו הפסיקו לטוס זמנית, החברה ראתה לנכון להגדיל את מספר המושבים בקו לישראל וכן לשפר משמעותית את המוצר שהיא נותנת ללקוחות. דהיינו, במקום מטוסים צרי גוף, להכניס מטוסים רחבים שבהם מחלקת העסקים היא מחלקה אמיתית עם כל המשתמע מכך וכן מטוסים שבהם יש גם מחלקת פרימיום שכיום היא מוצר מועדף על ידי נוסעים רבים.

החווייה שלנו במחלקת עסקים של אייר פראנס

בחופשתנו האחרונה לפריז בטיסת הבוקר מתל אביב נחשפנו למחלקת העסקים של החברה במטוס בואינג 777-200 ובטיסה חזרה גם הצצנו למחלקת העסקים במטוס האיירבוס A350. והנה קצת מההתרשמות שלנו.

מפת הושבה במחלקת עסקים במטוס 777-200 של אייר פראנס
מפת הושבה במחלקת עסקים במטוס 777-200 של אייר פראנס

בבואינג 777 שבו טסנו היו 28 מושבים במחלקת עסקים בתצורת 1-2-1. בהתאם, לכל נוסע גישה ישירה למעבר. ליד כל חלון נמצא מושב, לאחריו מעבר ובאמצע שני מושבי שבינם יש מחיצה נשלפת שמרבית הנוסעים (בעיקר זוגות או משפחה) מסירים. המושבים הם מעין מושבי צדפה.

מחלקת עסקים במטוס ה-777 של אייר פראנס
מחלקת עסקים במטוס ה-777 של אייר פראנס

המושבים שצמודים לחלונות פונים בזווית קלה לכיוון החלון ואלה שבמרכז פונים בזווית קלה זה מול זה. מדובר במושבים שנפרסים למיטה באורך מלא. אנחנו לא ממש ישנו עליהם, כי מדובר היה בטיסת בוקר, אבל בדקנו שהם תקינים ונוחים למקרה שפעם נזמין אותם לטיסה ארוכה ונרצה להעביר חלק ממנה בשינה.

סביבת המושב מרווחת ומשופעת באבזור ומקומות אכסון. החל מתאי האחסון שמעל המושב, ועד ארונית קטנה ליד גב המושב שבה גילינו אזניות מונעות רעשים ובה גם אפשר לאפסן את הטלפונים, אייפד, ארנק ואבזרים אחרים בזמן הטיסה. מסך הטלויזיה מול המושב הוא מסך מגע בגודל של 16 אינטש ומערכת הבידור כללה מאות תכניות של סרטים וסדרות טלוויזיה. את מערכת הבידור ניתן להפעיל גם באמצעות שלט נשלף שנמצא בצד המושב. במטוס היה אינטרנט אלחוטי, אך במחיר לא זול. ובכל מקרה ויתרנו עליו. בארבע שעות של טיסה אפשר לוותר על הקשר עם העולם החיצון ואולי אפילו עדיף.

ארוחת בוקר בטיסת אייר פראנס
ארוחת בוקר בטיסת אייר פראנס

כיוון שטסנו בטיסת בוקר, הארוחה שהוגשה היתה בהתאם. מדף האוכל נשלף מצדו הימני (או שמאלי) של המושב, הוא מחולק לשניים, גדול ויציב מאד. בעת הארוחה פותחים את כל המדף/שולחן וכך גם אם רוצים לעבוד עם מחשב  נייד. אנחנו לא מחסידי האוכל במטוסים, אבל כמה מלים על ארוחת הבוקר: זו כללה מיצים טריים, קפה, תה או שוקו, לחמים ומאפים, יוגורט, סלט פירות טריים ומנה עיקרית לבחירה: חביתת פטריות או פנקייק עם גבינת מסקרפורנה וריבת תות, שקדים ורוטב וניל או מיקס גריל.

ערכת הנוחות במחלקת עסקים באייר פראנס
ערכת הנוחות במחלקת עסקים באייר פראנס

מה עוד יש לספר על המחלקה? לכל מושב יש שקעי חשמל ושקע USB. הנוסעים מקבלים בקבוק מים אישי וכן ערכת בטיחות הכוללת מסכה ואלכוג׳ל וכן ערכת טיסה הכוללת אטמי אזניים, כיסוי עיניים, מברשת ומשחת שיניים וכן וגרביים להליכה במטוס. אגב, בהערה אישית: לא מומלץ להסתובב במטוס בגרביים ובוודאי שלא בחדרי השרותים.

התחרות בקו לפריז

אייר פראנס, כאמור, החליטה להשקיע בקו לישראל, שלא לומר להסתער על הקו עם מטוסים רחבי גוף. בכך יש לה יתרון על לא מעט חברות אירופאיות שטסות לכאן עם מטוסים צרי גוף ואשר הנוסעים שלהם ממשיכים ליעדים טראנס אטלנטיים.

התחרות האמיתית של אייר פראנס בקו לפריז היא עם חברת אל על המפעילה בקו מטוסי בואינג 787, עם מרווח רגליים ורוחב מושב דומים לאלה שבמטוסים של אייר פראנס. עם זאת, חלק גדול מהטיסות של אלעל לפריז מתבצעות במטוסי בואינג 737, שבהם יש מחלקת עסקים מצומצמת. כלומר מושבים עם הטייה ומרווח רגליים של 44 אינטש (לעומת מירווח של 79 אינטש במחלקת העסקים ב-777 ובאיירבוס 350 של אייר פראנס וכן ב-787 של אל על). מחלקת העסקים ב-737 אמנם עדיפה ביחס למחלקת העסקים האירופאית של חברות כמו לופטהנזה, אך נחותה מזו שמותקנת במטוסים רחבי הגוף של אייר פראנס.

שני נושאים נוספים להשוואה הם מחירים וזמינות. כשאנחנו הזמנו את הטיסות שלנו לפריז המחיר במחלקת תיירים של אלעל היה כמו מחיר של מחלקת פרימיום באייר פראנס, וזו האחרונה איפשרה לנו גם ביטול מלא עד יום הטיסה בתמורה להחזר כספי. בעוד באלעל הציעו לקבל שוברים או איפשרו לשנות תאריכים עם תוספת לפער המחיר החדש. לכן לא היתה לנו כל התלבטות בבחירת חברת התעופה. זה לא אומר שכך המצב תמיד ומצאנו בהחלט מקרים לא מעטים שאפילו היתה עדיפות במחיר לאלעל.

נושא נוסף: למי שמעדיף או חייב לטוס בסופי שבוע, אין ספק שלאייר פראנס יש עדיפות. כיוון שאלעל נמצאת במנוחת שבת.

תגובה
  1. ת/ווה את המוצר ל”בריטיש”, לא רק ל”אל על”. גם בריטיש (וגם “וירג’ין”) רק במטוסים רחבי גוף.

  2. כן. אבל האייטם הוא על צרפת. לא על יעדים אחרים. לכן ההשוואה לבריטיש, וירג׳ין לא לגמרי רלוונטית. אני מניח שלא תטוס לפאריז דרך לונדון.

Comments are closed.