יעד: באקו, בירת אזרבייג׳ן

באקו היא אחת הערים הייחודיות שנתקלנו בהן. רק 3 שעות מתל אביב מסתתרת פנינה אירו-אסייתית שמשלבת נוף עירוני מרהיב, מחייה זולה, אוכל טעים ושופינג זול. רוב העם האזרי מחשיב את עצמו כ״מוסלמי תרבותי״ ובהתאם אזרבייג׳ן נחשבת למדינה המוסלמית הסובלנית ביותר. תחושת הביטחון גבוהה וכולם היו מסבירי פנים כלפינו. כאמור, עלות הטיול במדינה זולה מאוד יחסית לאירופה או מדינות המפרץ הפרסי. האדריכלות המקומית משלבת אלמנטים סובייטים, אירופאיים ומודרניים שיוצרים יחד עיר שכל פינה בה שונה, מיוחדת ומעוררת התלהבות.

לדעתנו האישית אזרבייג׳ן לא מספיק מוכרת בישראל כיעד טיול, למרות שהיא קולעת באזורים רבים לטעם של מטיילים מישראל.

איך טסים: כיום פועלות בקו בין תל אביב לבאקו החברה הלאומית של אזרבייג׳ן, אזרבייג׳ן איירליינס וכן חברת ישראייר. אזרבייג׳ן איירליינס מפעילה 2 טיסות כל יום בימים ראשון וחמישי וטיסה אחת ביום שלישי. חברת ישראייר מפעילה טיסה אחת בימים שני, רביעי ושישי.  הטיסה אורכת כ-3 שעות ונעשית בשני המקרים בעיקר במטוסי A320 צרי גוף.

חברת התעופה הלאומית, אזרבייג׳ן איירליינס
חברת התעופה הלאומית, אזרבייג׳ן איירליינס

נכון לזמן כתיבת הפוסט, על פי מערכת ההזמנות, טיסת הלוך ושוב עם אזרבייג׳ן איירליינס מתחילות ב-380$ ועם חברת ישראייר החל מ-390$.

מז״א: באזור הדרום-מזרחי הטמפרטורה נעה בין 6 מעלות צלזיוס בחורף ל-26 מעלות בקיץ (ממוצע). באזורים ההרריים, הטמפרטורה נעה בין 12 מעלות בקיץ ל-9- בחורף.

איפה לישון: לאור עומסי תנועה כבדים בשעות העומס, אנחנו ממליצים לישון באזור העיר העתיקה משם ניתן להגיע לרוב המקומות הרלוונטיים בהליכה או בנסיעה קצרה. הלינה בבאקו זולה יחסית כך שניתן לישון במלונות מפנקים יחסית במחירים שווים, או במלונות פשוטים יותר במחירים נמוכים מאוד. ניתן למצוא חדרים במלונות 5 כוכבים במחירי מציאה של פחות מ-100$ ללילה.

לינה במלון ה-Fairmont שממוקם במגדלי הלהבה המפורסמים של העיר ייעלה כ-130$ ויהיה חוויה מיוחדת.

חדר במלון Fairmont באקו
חדר בסיסי במלון Fairmont באקו

חובה לבקר: בד״כ אנחנו נזהרים מלהמליץ על המובן מאליו. ועדיין אנחנו לא יכולים הפעם להמנע מלהמליץ בחום רב על ביקור במרכז התרבות היידר אלייב, על שם הנשיא של אזרבייג׳ן. מדובר באחד המבנים האדריכליים המדהימים ביותר שתפגשו, וגם אנשים שאינם חובבי אדריכלות יתקשו להישאר אדישים אליו.

מרכז היידר אלייב בתיכנונה של זאהה חדיד
מרכז התרבות היידר אלייב בתיכנונה של זאהה חדיד

מרכז התרבות הוא אחד העבודות המפורסמות של האדריכלית הבריטית עיראקית המפורסמת זאהה חדיד. המבנה מאופיין בקווים המעוקלים שלו שמשווה לו צורה שונה כמעט מכל זווית צפייה. החוויה ממשיכה בפנים עם תחושה אינסופית שנוצרת מהקווים העגולים שמאפיינים כל חלק במבנה. גם התצוגות במוזיאון מרהיבות ומעבירות את הסיפור בצורה מרתקת.

תערוכת רכבים שלא ראינו כמותה. מרצדס SL300 בשווי של כ-5 מיליון דולר
תערוכת רכבים שלא ראינו כמותה במרכז היידר אלייב. מרצדס SL300 בשווי של כ-5 מיליון דולר

אסור לפספס את תצוגת הרכבים שנמצאת בקומה מינוס 3, מתחת לחניון הרכבים. אין ברחבי המוזיאון שילוט או הכוונה לתערוכה, כך שתצטרכו לפלס את דרככם לשם. ואנחנו מבטיחים שזה שווה את זה. מדובר באחד מאוספי הרכבים המרשימים ביותר שראינו עם רכבים מתחילת עידן הרכב, דרך רכבי שירות סובייטים ועד לרכבי היוקרה המרשימים ביותר שקיימים. תפס את עיניניו רכב מרצדס SL300 אייקוני שעלות של אחד כזה מוערכת כיום בכ-5 מיליון דולר.

ישן מול חדש. ארמון שירוואנשה על רקע מגדלי הלהבה
ישן מול חדש. ארמון שירוואנשה על רקע מגדלי הלהבה

תמונות לאינסטגרם: שיטוט ברחבי העיר העתיקה יחשוף בפניכם אין סוף פינות פוטוגרפיות שמשלבות שוב את העתיק (ארמון שירוואנשה) למול החדש (מגדלי הלהבה).

אמנות רחוב בבאקו
אמנות רחוב בבאקו

ממליצים מאוד לחפש את אמנות הרחוב שפרוסה ברחבי העיר העתיקה. אמנם מדובר באמנות מלוטשת ומהוקצעת יחסית אך עדיין התרשמנו מאוד ולכן ממליצים שלא לפספס.

שוק Basil - קוויאר מהים הכספי, ממתקים, תבלינים, פירות וירקות
שוק Basil – קוויאר מהים הכספי, ממתקים, תבלינים, פירות וירקות

חובה לאכול: בשוק Yasil, שהוא אחד מהשווקים הגדולים בעיר תוכלו לטעום ולרכוש קוויאר אזרי איכותי מהים הכספי. כמו כן תוכלו לטעום ממתקים מקומיים חלומיים ומיוחדים (ולא לפספס את הממתקים עם הזעפרן). טיפ לחובבי הבישול – ניתן לקנות זעפרן מקומי בשוק במחירים נמוכים מאוד ביחס למה שאנחנו מכירים.

הכותב היה אורח של לשכת התיירות של אזרבייג׳ן.