מידע ראשוני מחקירת הקופסא השחורה של טיסת China Eastern שהתרסקה בחודש מרץ בסין מעלה כי מישהו בתא הטיס גרם באופן מכוון לצלילה החדה שהובילה להתרסקות המטוס. נכון לעכשיו עדיין קיימת האפשרות שזה נגרם ע״י גורם שלישי שנכנס לתא הטייס ולא בהכרח ע״י הטייסים. זאת כאשר הערכות ראשוניות העריכו בסבירות נמוכה את האפשרות של התאבדות טייס לאור הצלילה החדה של המטוס שלא מתיישבת עם מקרים קודמים של התאבדות טייסים.

כזכור, מטוס ה-737-800 של חברת התעופה הסינית התרסק במהלך טיסת פנים בסין מגואנגז׳או לקומינג. במהלך הטיסה החל בצלילה חדה מגובה 29,000 רגל שהובילה להתרסקות באזור הררי. בתאונה נהרגו כל 132 הנוסעים ואנשי הצוות בטיסה. מדובר באחת התאונות הקשות ביותר בתעופה הסינית מזה שנים, דווקא בחברת תעופה עם רקורד בטיחותי טוב.

שחזור הקופסא השחורה של המטוס ארכה זמן כאשר כבר שמצאו אותו הודיעו צוותי החקירה כי היא ניזוקה באופן משמעותי. הממצאים החדשים מצביעים על כך שאדם בתא הטייס הורה למטוס להתחיל בצלילה החדה שהובילה להתרסקות. הקוספא השחורה שוחזרה ונשלחה לחקירה ע״י ארגון התחבורה והבטיחות של ארה״לֹ בוושינגטון.

בתגובה לממצאים החדשים, חברת התעופה צ׳יינה איסטרן טוענת שמצבו הרפואי, המשפחתי והכלכלי של הטייס נבדקו והיו טובים. בהקשר זה ציינו כי ספקולציות לא רשמיות פוגעות במהלך החקירה.

כעת ולאור הממצאים החדשים מתמקדים צוותי החקירה בפעולות של הטייס לפני ההתרסקות. זאת כאשר כאמור עדיין לא נשללה האפשרות של נוכחות צד שלישי בתא הטייס שאינו מצוות הטיסה.

במקביל, נכון לעכשיו לא נמצאו שום בעיות טכניות או מכניות במטוס שעלולות היו לגרום להתרסקות הקטלנית.

חברת צ׳יינס איסטרן חזרה לאחרונה להפעיל את מטוסי ה-737-800 לאחר קרקועם. נכון לעכשיו נמצאים בשירות פעיל בחברה 36 מטוסים מדגם זה, מתוך 108 מטוסים בצי.