כנראה שאין אדם בישראל שלא שמע על האישור הסעודי למעבר טיסות ישראליות בשמי הממלכה. אותו אישור שפורסם באישון לילה, ואפילו לא הזכיר את ישראל, היה בסיס לעשרות כתבות בנושא והודעות יח״צ של החברות הישראליות על ההישג המשמעותי. בימים האחרונים אף קיבלו חברות תעופה ראשונות אישור למעבר בשטח האווירי של סעודיה בדרכן מ/אל ישראל.
לפי הפרסומים היה ניתן לחשוב שסעודיה עשתה טובה לישראל ושזה צעד ראשון בדרך לנורמליזציה של היחסים. הנרטיב שהתקבע הוא שמדובר ב״עסקה משולשת״ במסגרתה ישראל וארה״ב נותנות תמורות דוגמת נורמליזציה בקשרים עם ארה״ב וויתור על האיים סנאפיר וטיראן. ולצד האינטרס הסעודי לפתח את שני האיים שתקבל במסגרת העסקה, חשוב להגיד שמדובר בצעד אסטרטגי סעודי הרבה יותר משמעותי מכך. הצעד נעשה כחלק מחשיבה ארוכת טווח על פיתוח עתידי של הממלכה הסעודית.
פיתוח תעשיות התיירות והתעופה המקומיות
בשנים האחרונות מחלחלת בסעודיה תובנה שכבר הופנמה באמירויות על כך שמצבורי הנפט לא יחזיקו לעד. באיחוד האמירויות למעשה כבר עשו את השינוי המחשבתי והצליחו באופן מרשים לעשות שינוי מהותי בהרכב התמ״ג. באמירות בדובאי למשל, כבר היום אחראי הנפט לפחות מ-1% מהתמ״ג, בעוד תיירות עומדת על כ-20%. בעקבות כך פיתחה סעודיה את Vision 2030 תכנית אסטרטגית לפיתוח כלכלי של הממלכה הסעודית לצמצום התלות שלה בנפט. בין היעדים המרכזיים של התכנית נמצא גם היעד של 100 מיליון תיירים שיגיעו בשנה לממלכה. הפרויקט המרכזי כחלק מהחזון כולל הקמת עיר תיירותית בשם NEOM בהשקעה של 500 מיליארד דולר.
עוד פרוייקט משמעותי מאוד עליו הודיעה סעודיה לפני כשנה הוא פרוייקט ההקמה של חברת תעופה לאומית שנייה, בנוסף לזו הקיימת, SAUDIA. מטרתה של חברת התעופה החדשה יהיה להגדיל את נפח הנוסעים אל/דרך סעודיה באמצעות אסטרטגיית האב. הממלכה הסעודית רוצה למעשה להתחרות בהאבים של שכנותיה מהאמירויות, ולהעביר מיליוני נוסעים דרך ריאד (שיהיה מקום מושבה של חברת התעופה החדשה) בדרכם ליעד הסופי שלהם. אין ספק שסעודיה עוקבת מקרוב אחר הנעשה באיחוד האמירויות, גם שם יש 2 חברות תעופה לאומיות שפועלות מ-2 האבים גלובאליים נפרדים בדובאי ואבו דאבי.
בניגוד לאל על, שאסטרטגיית פיתוח ההאב שלה הסתכמה עד כה בציון העובדה שהיא רוצה להפוך את נתב״ג להאב בדוחות הכספיים, בסעודיה לוקחים ברצינות את היעד הזה. לצורך המהלך הקצתה סעודיה כ-100 מיליארד דולר שאמורים לאפשר לחברת התעופה החדשה להשיג את היעד שלה – ״להפוך לאחד ממרכזי התעופה המובילים במזרח התיכון״ ולשלש את כמות הנוסעים במצב כיום עם חברת תעופה לאומית יחידה.
הקשר בין התיירות הסעודית לפתיחת שמי המדינה לטיסות ישראליות
בימים האחרונים פורסם כי חברת התעופה החדשה של סעודיה תוכרז ״בקרוב מאוד״. אז איך זה קשור להכרזה הסעודית על פתיחה שמי המדינה לטיסות ישראליות?
תחילה חשוב להבין כי סעודיה חושבת במונחים של עשרות שנים. לעומת ישראל כאן החשיבה לרוב קצרת טווח, חזון vision 2030 כשמו כן הוא מכוון להשגת היעד ב-2030 וכל הצעדים שעושה ההמלכה היום נועדו להשיג את יעדיה במהלך 20 השנים הקרובות. בתוך כך, חברת התעופה הסעודית החדשה צפויה להרחיב משמעותית את רשת היעדים אליהם ניתן יהיה להגיע בטיסה ישירה מהממלכה. לצורך ההשוואה, כיום טסה החברה לכ-80 ערים בעולם לעומת 200 ערים ברשת קווי הטיסה של אמירייטס, המתחרה העתידית מאיחוד האמירויות.
ובדיוק כמו שהפתיחה של שמי סעודיה משמעותית מאוד לטיסות ישראליות מזרחה, סעודיה ככל הנראה רואה את המרחב האווירי הישראלי כפוטנציאל משמעותי לחסכון בזמן טיסה מערבה כחלק מרשת הנתיבים העתידית של חברת התעופה החדשה שלה. סעודיה, שכאמור חושבת לטווח הארוך השיגה לעצמה נגישות למרחב האווירי הישראלי באמצעות ההדדיות של פתיחת המרחב האווירי שלה. אין ספק כי סעודיה חזתה בשימוש שכבר עושות השכנות אמירייטס ואתיחד במרחב האווירי הישראלי בדרכן לאירופה על מנת לחסוך זמן טיסה.
למרות שחלונות הזמנים בהם מאושר לחברות זרות לטוס בשמי ישראל מצומצם יחסית, אין ספק שסעודיה רואה במרחב הישראלי הזדמנות שתאפשר לה להשיג את היעדים השאפתניים מאוד שהגדירה לחברת התעופה החדשה שלה.
יש רווח נוסף במהלך, אך ככל הנראה פחות משמעותי והוא נוגע לאגרות הטיסה בשמי המדינה. סעודיה, כמו כל מדינה, גובה אגרה על כל מטוס שעובר בשמי הממלכה. גידול משמעותי במספר חברות התעופה הישראליות והזרות שטסות בשמי הממלכה יגדילו את הכנסותיה מאותן אגרות. עם זאת, יצוין כי מדובר ככל הנראה בסכומים קטנים יחסית לתקציבים של הממלכה ועל כן כנראה לא מדובר בגורם מהותי בתהליך קבלת ההחלטות של הממלכה.