היום בלילה הפעילה חברת ארקיע את הטיסה הראשונה של חברת תעופה ישראלית במרחב האווירי של ערב הסעודית, בטיסה שאינה לאיחוד האמירויות. טיסת IZ611 המריאה ב1:18 מישראל בדרכה לאיי סיישל. נתיב הטיסה של ארקיע היה מעניין למדי וכלל טיסה מעל ירדן וערב הסעודית אבל גם מעל מספר מדינות אפריקאיות כמו אריתראה, אתיופיה, סומליה וג׳יבוטי.

נתיב הטיסה החדש מעל סעודיה לאיי סיישל
נתיב הטיסה החדש מעל סעודיה לאיי סיישל

חברת ארקיע הבטיחה חיסכון של 20 דקות בזמן הטיסה בזכות נתיב הטיסה החדש. בפועל ארכה טיסה IZ611 בנתיב מעל סעודיה 6:03 שעות במטוס ה-A321neoLR שלה. זאת בזמן שעל פי אתר המעקב flightradar24, אורך הטיסה הממוצע של ארקיע עומד על 06:10 שעות ואורך הטיסה הממוצע של המתחרה על הקו, אייר סיישל, עומד על 06:12 שעות. כלומר, חסכון של כ-7-9 דקות טיסה. יצוין, כי על פי אתר ארקיע זמן הטיסה עומד על 6:20 שעות.

חברה נוספת שפועלת בקו היא אייר סיישל. חברת אייר סיישל קיבלה גם היא אישור לטוס מעל סעודיה בנתיב טיסה דומה והפעילה את טיסת HM21 מתל אביב לסיישל בנתיב החדש כבר ב-3 באוגוסט. על פי אתר flightradar24, זמן הטיסה של אייר סיישל בנתיב הישן דרך הים האדום ארכה בחודשים האחרונים בין 06:14-06:33 דקות. מאז שינוי נתיב הטיסה עמד זמן הטיסה על בין 06:01-06:19 שעות. בממוצע ארכה הטיסה על פי רדאר הטיסה 06:12 שעות.

על פי הנתונים מעלה אין ספק שארקיע חסכה מעט זמן באמצעות נתיב הטיסה החדש, אך לא זמן משמעותי בין היתר בשל הצורך לטוס מסביב לתימן. יצוין, כי יש יתרונות נוספים לטיסה בנתיב החדש עבור חברת התעופה כמו חסכון בדלק בשל הנתיב המקוצר והאפשרות לטוס בגובה גבוה יותר מעל סעודיה.

הכתב הצבאי של כאן 11, איתי בלומנטל, מספק היום בטוויטר תזכורת למקרה קודם שבו עברה חברה ישראלית מעל סעודיה. מדובר בטיסה של ישראייר משנת 2020 שבשל תנאי מזג אוויר קיצוניים נאלצו להכנס לשטח האווירי של סעודיה וחלפו בדרכם להודו מעל הערים ג׳דה ומכה שבסעודיה.