בדו״ח הכספי האחרון של אל על היא הודיעה על כוונתה להוסיף מטוס 787 נוסף שיהיה ה-17 בצי מטוסי הדרימליינר. זאת, בנוסף לחידוש צי מטוסי ה-777 בשנת 2023 וכן האצת החזרה לשירות של מטוסי ה-737 שטרם הוחזרו מאז מגפת הקורונה. כעת נודע לנו על תכניות שאפתניות לחידוש צי המטוסים צרי הגוף של החברה, בדומה לפרוייקט ההצטיידות במטוסי הדרימליינר שנכנסו לשירות בשנת 2017.

לפי הידוע לנו, חברת אל על בוחנת תכנית שאפתנית במסגרתה החל משנת 2024 יוחלפו בהדרגה כל או רוב מטוסי ה-737-800 שבצי החברה במטוסי 737Max חדישים יותר, ככל הנראה מהדגם הקטן יותר -8. כיום מחזיקה החברה 24 מטוסים ממשפחת ה-737NG בגיל ממוצע של 16.5 שנים. 16 מטוסים הם מהדגם הקטן יותר 737-800 בגיל ממוצע של 18 שנים והשאר מדגמי 737-900ER. עשרה מבין מטוסי ה-800 נמצאים בחכירה והשאר בבעלות החברה.

החלפת מטוסי ה-737 המתבגרים במטוסי המקס החדשים תאפשר חסכון משמעותי בעלויות אחזקה ודלק. על פי בואינג, מטוסי המקס 8 נחשבים יעילים יותר בכ-20% בתצרוכת הדלק שלהם ביחס למטוסי 737 מהדור הקודם (NG) בהם מחזיקה אל על. גם אחזקתם כמטוסים צעירים מהדור החדש צפויה להיות זולה יותר, במיוחד לאורך זמן.

בהיבט של היצע המושבים בצי, כיום מותקנים במטוסי ה-737-800 המרכזיים של אל על 166 מושבים בתצורת 2 מחלקות: עסקים (16 מושבים) ותיירים (150 מושבים). בתצורה של 2 מחלקות ניתן להושיב במטוסי המקס 162-178 מושבים כתלוי בחלוקת בין המחלקות. כמו כן, לאל על וסאן דור מטוסים בתצורה של תיירים בלבד עם 180-185 מושבים. בתצורת תיירים בלבד מציעה בואינג  במטוסי המקס 8 עד 210 מושבים.

עלות המדף של מטוס 737Max8 עומדת על 121.6 מיליון דולר. בהתאם, העלות הכוללת של 3 מטוסים תעמוד על כ-365 מיליון דולר, לפני הנחות לאל על כלקוחה נאמנה של בואינג. בהקשר זה יצוין כי בואינג לא מאוד גמישה במחירים של מטוסי המקס גם ללקוחות גדולים בהרבה, מה שעומד במרכז מחלוקת מתוקשרת בין מנכ״ל ריינאייר ובואינג. בהתאם לכך, ובדומה למדיניות בשאר הצי של אל על, רק מיעוט מהמטוסים יוחזקו בבעלות והשאר בחכירה מחברות זרות.

כמו כן, חשוב להגיד שהתורים למסירה של מטוסי Max ארוכים למדי, בין היתר בעקבות תקריות ההתרסקות של המטוס. על פי מידע של בואינג, קיימות כ-4,174 הזמנות פתוחות של מטוסי מקס. במידה ואל על תרצה להוציא את התכנית לפועל בעתיד הנראה לעין, היא תצטרך להזמין מטוסים בקרוב וכן להתחיל לחפש חברות חכירה שמחזיקות במטוסים פנויים.

בין הלקוחות המרכזיים שממתינים למסירות של המטוס נמצאות חברת חכירת המטוסים: AerCap עם הזמנה של 131 מטוסים ו-ALC עם 112 מטוסים. בין חברות התעופה המובילות בהזמנות נמצאות סאוות׳ווסט עם 378 מטוסים בהזמנה, יונייטד עם 361, ויאטג׳אט הוייטנאמית עם 200 מטוסים, ופליי דובאי עם 153.

יודגש, כי מדובר בתכנית ראשונית שככל הנראה טרם אושרו לה מקורות תקציביים. אין ספק שמדובר בתכנית שאפתנית שאם תצא לפועל תשדרג את צי המטוסים של אל על ואת היעילות המבצעית שלה. כמובן שמוקדם מאוד לדבר על המוצרים שיותקנו על המטוסים.