לפני פחות משבוע הודיעה הנהלת רשות שדות התעופה (רש״ת) כי החל מחודש מרץ 2023 לא תותר נחיתה של מטוסים ארבע מנועיים בנתב״ג, כשהכוונה היא בעיקר לאסור נחיתה של מטוסי מטען כבדים. כעת החליטו ברש״ת לבצע ׳חישוב מסלול מחדש׳ וביקשו מחברות התעופה להגיש את טענותיהם בנושא.

ב-1 בספטמבר כזכור הודיעה רשות שדות התעופה כי כחלק ממרכיב שיפור השרות של רשות שדות התעופה הוחלט כי החל מסוף מרץ 2023 לא תותר נחיתה של מטוסים עם 4 מנועים בנמל בן גוריון. ״רשות שדות התעופה פנתה לחברות התעופה להיערך מבעוד מועד ובהתאם,״ נאמר בהודעת הרשות. מנכ״ל הרשות הטרי, חגי טופולנסקי, ציין כי ״מרכיב בשיפור השרות הוא גם היכולת לשפר את האקלים הסביבתי. הגידול בתנועת הנוסעים והמטוסים בנתב”ג הוא אתגר סביבתי. הנחתי את גורמי המקצוע ברש”ת לבצע פעולות לצמצום היקפי הרעש לצורך שיפור האקלים הסביבתי והפחתת רעש המטוסים בישובים המושפעים מפעילות נתב”ג״ כמו כן הוסיף כי ״הפסקת נחיתת מטוסי 4 מנועים בנתב”ג זהו צעד אחד וראשון בתכנית רחבה יותר המגובשת בימים אלו”.

זמן קצר לאחר פרסום הידיעה בכלי התקשורת מיהר מנהל הארגון הבינלאומי לתובלה אווירית IATA, להביע את דעתו בנושא. בתדרוך יומי לתקשורת הביע וולש, המוכר גם בשם ׳ווילי פה גדול׳, הביע את פליאתו מההחלטה ואמר: “אני חייב להיות כן; הופתעתי מאוד. אני חושב שזה יפריע, במיוחד לתעשיית המטענים. יש הרבה מטוסי מטען מסוג בואינג 747  ורבים מהם משרתים את ישראל”. וולש הוסיף כי הוא מאמין שהחלטת רש״ת לא ׳תשוכפל׳ על ידי נמלי תעופה אחרים ברחבי העולם.

וולש, כמובן, לא ממש בדק את הנתונים לפני שהביע את דעתו. אילו היה טורח לבקש מאנשיו למסור לו נתונים מדוייקים היה מגלה כי אין כמעט מטוסי נוסעים 4 מנועיים שנוחתים בנמל בן גוריון כבר תקופה ארוכה. לא ג׳מבו 747, לא איירבוס A340 וכמובן לא אחד ממטוסי הענק של חברת אמירייטס, איירבוס A380. באשר לתנועת מטענים, על פי הדו״ח האחרון של רשות שדות התעופה בחודש אוגוסט הועברו בנתיב לישראל וממנה 31,320 טונות של מטענים (נכנס ויוצא). זאת כאשר כמעט מחצית מהמטענים (15,004 טונות), היו במטוסי נוסעים ו-16,316 טון הועברו במטוסי מטען. מתוך סך המטען שהועברו במטוסי מטען רק 5,020 טון (קצת פחות משליש) הועברו במטוסים בעלי 4 מנועים, אך מתוך כלל המטענים שהועברו באוויר מישראל ואליה מדובר ב16% בלבד.

בנתיב לישראל פועלות כיום רק שלוש חברות תעופה שמפעילות מטוסי מטען מסוג בואינג 747. חברת ק.א.ל, חברת Silk Way West וחברת Act. בדיקת הפעילות של חברת ק.א.ל בחודש אוגוסט מלמדת על ירידה של 34 אחוזים במשקל המטענים ששינעה מישראל ואליה ומתחילת השנה מדובר בירידה של 37.38%.  חברת Silk Way West הציגה בחודש אוגוסט ירידה של 21.28% במשקל המטענים ומתחילת השנה ירידה של 9.23%. ואילו לגבי החברה השלישית אין כל נתוני השוואה בדו״ח של רש״ת.

תאורית הקונספירציה, שבישראל עובדת שעות נוספות, מעלה השערה כי ההחלטה של רשות שדות התעופה להפסיק את פעילות מטוסי ה-4 מנועים, נועדה למנוע מחברת אמירייטס להנחית בישראל את מטוס האיירבוס A380. בכך טוענים כי ביטול הפעלת מטוסים 4 מנועים יסייע לחברת אלעל שכיום היא הפעילה ביותר בהעברת מטענים במטוסי נוסעים. תאוריות אלה, אגב, הוכחשו בשיחה שלנו עם מנהל רשות שדות התעופה, אלוף (מיל׳) חגי טופולנסקי.

ירדו מהעץ? רש״ת חושבת מחדש על איסור המטוסים הארבע מנועיים

כך או כך, חלפו להם כמה ימים מאז הכרזת רשות שדות התעופה על הפסקת הטיסות של רבי מנועים וכבר יצאה הודעת ׳ירידה מהעץ״. הנהלת הרשות שלחה מכתב לרשימת תפוצה ארוכה ובה נאמר כי ״בהמשך להודעתי מיום 1.9.2022 בדבר כוונת רשות שדות התעופה להטיל הגבלות על פעילות מטוסים בעלי ארבעה מנועים החל מחודש מרץ 2023, אבש להבהיר כי עומדת בפני הנוגעים בדבר הזכות להשמיע את טענותיהם בטרם תתקבל החלטה בעניין.

״למען הסר ספק,״ נאמר במכתב, ״מובהר כי כוונת רש״ת לאזן בין הצוך הסביבתי במטרה להקל על מפגעי הרעש בישובים הסמוכים לנתב״ג והצורך לשיפור יעילות תפעול נתב״ג, כנגזר מתפקידי רש״ת המפורטים בחוק רשות שדות התעופה לבין צרכי חברות התעופה הפועלות בנתב״ג.

על המכתב חתום אודי בר עוז, כסמנכ״ל מבצעים של רשות שדות התעופה, כיום מנהל בפועל של נמל בן גוריון.

ובכל זאת, הנהלת IATA הייתה רגועה ואמרה, “אני לא חושב שזה ישוכפל על ידי מדינות אחרות, שייקחו מבט מפורט יותר וניתוח של ההפרעה הצפויה בשווקים שלהן”. כמו כן הוסיף מנהל הארגון כי “אני לא לגמרי מבין את ההיגיון שבו משתמשים כדי להציג את האיסור הזה, ואני חושב שהוא עומד לייצג הפרעה מסוימת עבור ישראל מבחינת אספקת המטענים לשוק, במיוחד בסביבה שבה הביקוש למטענים ממשיך להיות חזק וההיצע בדרך כלל היה מפריע בגלל ההשפעה על הנוסע”.

תגובה
  1. דווקא טורקיש כן משתמשת מדי פעם במטוסי איירבס 340 להטסת נוסעים, ועד לא מזמן גם סוויס עשתה זאת. מעבר לכך, זה לא משנה שרק 15 או 20 אחוז מהמטען משונע ב-747, יש עניין של נפח וגודל וקוטר תא המטוס, ומטען שנכנס ב-747 לא יכנס ב-767. ויש גם את עניין המשקל: 747 נושא 100-80 טון מטען, 767 נושא 60-50 טון. מהלך כזה יגרום להתייקרות התובלה האווירית לישראל ואנחנו הצרכנים כרגיל נשלם יותר. שלא לדבר על העניין העיקרי: מה הקטע עם הרעש? 747-8 חדיש – שהוא המילה האחרונה בתחום מטוסי מטען בעולם וטסים כ-150 כאלה, עושה פחות רעש ממטוסי ה-777-200 המיושנים של אל על עם ה-2 מנועים, שלא לדבר על דגמי איירבס 330 מיושנים כמו גם 767 ו-757 שמגיעים לכאן ללא הרף. אז על מה כל המהומה? לדעתי מנכ”ל הרשות החדש, חיפש משהו “טרנדי” כביכול כדי לעשות קצת רעש חיובי סביב מינויו, אבל נפל פה בפח לא הכי מקצועי.

  2. למיטב זכרוני כבר זמן רב סוויס וטורקיז לא מגיעים עם 4 מנועים. האירבוס היחיד שמגיע זה של אדלסון – אירבוס 345. סוויס מגיעה בדרך כלל עם צרי גוף וטורקיז עם מטוסים חדישים.

  3. התנהגות חובבנית של רשות שדות התעופה אם כי כדי להבין מה גרם להם להמציא את הרעיון הזה צריך להיות מודעים על ההגבלות שמופעלות על תפעול מסלול 21 במסגרת תמ״א 2/4 שאושרה בשנת 1997.

  4. בדיחה.
    A300 בן שלושים או יותר שנה רועש בצורה מטורפת ומותר לנחיתה כאן.
    747-8 חדישה ש שקטה בהרבה אסורה.
    נת״ח (נמל תעופה חלם)

  5. החלטה מטומטמת של איש מטומטם. השיקול צריך להיות רמת הרעש ולא מספר המנועים. פופוליזם זול.

Comments are closed.