חבל פרנקוניה, שנמצא בצפון בוואריה הוא ללא ספק היעד התיירותי הבא שעומד לכבוש את לב התייר הישראלי. ויש לכך המון סיבות טובות.

פרנקוניה, (בגרמנית: Franken) –  היא חבל ארץ היסטורי בדרום גרמניה, הכולל את החלקים הצפוניים של מדינת בוואריה והאזורים שמערבה להם, בדרום מדינת תורינגיה ובמזרח מדינת באדן-וירטמברג.

בין פרנקפורט למינכן: פרנקוניה
בין פרנקפורט למינכן: פרנקוניה

פרנקוניה מצטיינת בנופים מרהיבים ומסלולי טיול בטבע בעלי אופי מגוון המתאימים לכל עונות השנה. כמו כן, ביערות אירופאיים קלאסיים, שדות מוריקים, נהרות יפהפיים שלגדותיהם כפרים ציוריים, ערים מסוגננות, מעוצבות ותוססות, אתרי תיירות איכותיים, אתרי מורשת עולמיים של אונסק”ו, מבשלות בירה משפחתיות עם מסורות רבות שנים ויקבי עילית. המטבח המקומי עתיר תבשילים נפלאים המושתתים על תוצרת טרייה ועונתית ועל שפע תוצרי החקלאות המקומית המפותחת.

ואם תרצו, תוכלו אפילו ללון באחת מעשרות טירות שנמצאות במחוז והפכו לבתי מלון מעניינים וסגנוניים.

אי פעם לנתה בטירה? לינה בטירת burg colmberg
אי פעם לנתם בטירה? לינה בטירת burg colmberg 

לפרנקוניה ניתן להגיע דרך שני שדות תעופה מרכזיים וגדולים בגרמניה, פרנקפורט ומינכן, שרמת השירות בהם מצוינת. אל שני שדות התעופה האלה יש כ-30 טיסות שבועיות קבועות, בשעות נוחות, עם חברת אל-על או לופטהנזה.

פרנקוניה השוויצרית
פרנקוניה השוויצרית

פרנקוניה מתאימה מאד למטייל העצמאי. רשת הכבישים מצוינת וקלה להתמצאות ומבחינה תיירותית יש מענה נפלא לכל סוגי התיירים. למבקשים להימנע מנהיגה עצמית, ניתן לשכור רכב עם נהג ומדריך דובר אנגלית, בעלות “שפויה” לחלוטין או להשתמש בתחבורה הציבורית המצוינת והקלה אף היא להתמצאות. יחד עם זאת, מאחר ותנועת התיירים לאזור עדיין בחיתוליה, יש סיכויים קלושים שתשמעו עברית במהלך ביקורכם באזור.

פיכטלזי
מחוז פרנקוניה

זהו חבל ארץ עשיר באוצרות טבע, בעל כלכלה יציבה ואיכות חיים ברמה גבוהה מאד שבאה לביטוי גם ברמת הביטחון האישי. נעים ובטוח להסתובב בכל אחת מערי וכפרי פרנקוניה בכל שעות היממה ובכל עונות השנה. הפרנקונים, כמו רוב הגרמנים, אוהדים את ישראל ואת היהודים ותיירים מישראל מוערכים ורצויים מאד.

המתעניינים במורשת יהודית, ימצאו בפרנקוניה שורשים יהודיים בני מאות רבות של שנים. שלוש ערי שו”ם (שפיירא, וורמיזא ומגנצא – קהילות יהודיות על גדות נהר הריין – הן בפרנקוניה). פרנקוניה משופעת באתרי מורשת יהודיים שנשתמרו באופן המאפשר התרשמות וחווית שורשים תרבותית ברמה גבוהה.

פרנקוניה – גן עדן קולינארי

סצנה קולינארית טובה מבוססת בראש ובראשונה על זמינות גבוהה של מוצרי חקלאות ומזון איכותיים ביותר, טריים ועונתיים. פרנקוניה משופעת בתוצרי חקלאות מקומית משובחים בכל עונות השנה. הקסם הוא שישנם מוצרים נפלאים וייחודיים לאזור, הזמינים כל השנה (כגון זן תפוחי אדמה ייחודי שאין שני לו בעולם) וישנם מוצרים עונתיים, כגון האספרגוס הלבן הענק המשגשג באביב וזוכה למקום מרכזי במטבח המקומי האביבי.

המטבח הפרנקוני מציע מאכלים מגוונים. שני מאכלים אופיינים מאד לאזור הם כופתאות תפוחי אדמה ייחודיים לאזור. מבושלות בטכניקת בישול מיוחדת (מעניין להשתתף בסדנה להכנת הכופתאות האלה) ומופיעות בתצורות שונות. מושרות ברוטב, אפויות או מטוגנות. בדרך כלל מוגשות לצד תבשילי בשר עשירים בבישול ארוך, הטובלים בציר ירקות עשיר, לפי הירקות העונתיים.

מיותר לציין כי בפרנקוניה יש מס’ רב של נקניקיות סגנוניות (בדרך כלל מסווגת בשם מקורי לפי ערים שטוענות ששם הן הומצאו – לכל עיר נקניקייה אופיינית ותמיד גם אגדה שובת לב המתארת את אופן המצאתה), לחמים כפריים נפלאים, דברי מאפה נהדרים (פרעצלים מהטובים שתטעמו בגרמניה) ועוגות נהדרות.

הפרנקונים אוהבים לאכול דגי נהרות מים מתוקים, בעיקר דגי פורל מקומיים בסגנונות בישול או טיגון שונים וכמובן שיש גם אופציות צמחוניות רבות. אם אלו “ניוקיס” מקומיים בתיבול ייחודי, סוגי בצקיות מתובלות וכדורי גבינה עשירים שאוכלים לצד פרעצל’ס שזה עתה יצאו מהתנור.
כל העושר הקולינרי הזה מתכתב באופן מושלם עם בירה עונתית טרייה או יין אזורי משובח המשלים את הרמוניית הטעמים.

נירנברג – קולינריה, טירות וליווי׳ס

בירתה של פרקוניה היא נירנברג. עיר תוססת, מסוגננת ומרתקת.

למרביתנו נקשרת נירנברג עם תקופת השלטון הנאצי ומה שהגרמנים מכנים “הימים האפלים”. נירנברג אכן הייתה המרכז האידאולוגי של המפלגה הנאצית. “בזכות” הפרק הזה בעברה הלא רחוק ל העיר ובזכות קונספציית שימור אתרים היסטוריים ייחודית, ניתן לבקר בכמה וכמה אתרים מצמררים ומרגשים (כגון Zeppelinfeld אתר הנאומים, הכינוסים והמצעדים של הרייך השלישי – ניתן ממש לטפס ולשקיף על המתחם מבמה קטנה עם מעקה, מן “דוכן נואמים” ממנו נאמו בכירי הרייך השלישי את נאומיהם הנוראיים ביותר), ה- Kongreshalle שהיה אמור להיות אולם הקונגרסים המקורה הגדול בעולם ולהכיל יותר מ-50,000 איש, אך בנייתו לא הושלמה עקב פרוץ מלחמת העולם השנייה, ועוד.

נירנברג
נירנברג

אין להחמיץ את מוזיאון ה – Documentation center הסוקר את דרך עלייתו של הרייך השלישי, שדרת זכויות האדם, שעיצב האדריכל דני קרוואן  וכמובן אולם המשפט מס’ 600 שבו נערכו משפטי נירנברג המפורסמים בשנת 1946, מה שהיווה את אבן היסוד להקמת בית הדין הבינלאומי בהאג, שנים לאחר מכן.

נירנברג
נירנברג. עיר צעירה ואנרגטית

מעבר לכך, נירנברג היא עיר יפה ונעימה מאד עם “וויב צעיר ואנרגטי”. עם מרכז עתיק יפה ומשוחזר, עתיר מסעדות מצוינות, רחובות עתיקים שזורים בבתים צבעוניים ובערוציו של נהר הרגניץ, רחובות חנויות ומסחר בכל רמה, מלונות נפלאים, חלקם מסורתיים וחלקם מודרניים להפליא, מספר לא קטן של מוזיאונים (כמו למשל המוזיאון הלאומי הגרמני, או מוזיאון הצעצועים שהוא מוזיאון הצעצועים הגדול ביותר בעולם). נירנברג מארחת מידי חודש פברואר את יריד הצעצועים הגדול ביותר בעולם. משחקים וצעצועים הם חלק מהתרבות העירונית.

על ראש הגבעה התוחמת את העיר העתיקה נמצאת “טירת העיר” ולידה מרפסת תצפית פנורמית הצופה על העיר נירנברג כולה.

סמוך לעיר, על גבול העיר Furth, בתוך טירה קסומה, נמצא מפעל Faber-Castell, המפעל החשוב ביותר בעולם לצבעי ציירים, עפרונות ועטים. משפחת Faber-Castell “אחראית” להמצאת העיפרון הראשון בשלהי ימי הביניים וכן לטכנולוגיה המתקדמת ביותר הקיימת כיום לייצור עפרונות ועטים באיכות שאין שני לה. סיפורה של משפחת Fabe-Castel המוצג במוזיאון המפעל, מסעיר ומרתק.

פארק שעשושעים של פליימוביל
פארק שעשושעים של פליימוביל

לא רחוק משם, נמצאים המפעלים וחנויות המפעל של אדידס ושל פומה. וכן מוזיאון מכנסי הג’ינס של levis  שממציאם הוא בן המקום. בנירנברג נמצא גם המפעל של פליימוביל שלצידו פארק שעשועים נושאי מהמם ביופיו, המהווה אטרקציה לילדים ולהוריהם.

העיר ביירוית'
העיר ביירוית’

העיר ביירוית’ נמצאת במרחק של כ-50 דקות נסיעה מנירנברג ונחשבת לעירו של המלחין ריכארד וואגנר. בביירוית’ נמצא בית האופרה של וואגנר בו מבוצעות מידי קיץ, בפסטיבל ייעודי, כל מחזור האופרות שלו. ביתר ימות השנה – המקום סגור. הביקור בבית האופרה, הפתוח לסיורים בחודשים ספטמבר – אפריל מספק הצצה חווייתית מאד לעולמו הפנימי של המלחין העוצמתי והידוע לשמצה.   בעיר נמצא גם מוזיאון וואגנר, כן אחוזת הקבר שלו ובקרבת מקום מפעל הפסנתרים הייחודי STEINGRAEBER המייצר מספר קטן מאד של פסנתרי בוטיק מידי שנה, הכל, עד הבורג האחרון מיוצר במקום בעבודת יד, בטכניקות המשלבות מסורות עתיקות יומין עם טכנולוגיה עתידנית. מפעל הפסנתרים פתוח לסיורים לקהל הרחב ומבטיח חוויה מעצימה ומרגשת.

ביירוית בית אופרת הבארוק
ביירוית בית אופרת הבארוק

אבל העיר ביירוית’ היא הרבה יותר מריכארד ווגנר. בביירוית’ נמצא גם בית אופרת הבארוק של הקיסרית וילהלמינה, אתר מורשת אונסקו ששיפוצו עלה יותר מ-6 מיליון אירו ובית הכנסת העתיק ביותר בגרמניה ששופץ גם הוא לאחרונה ביחד עם בית אופרת הבארוק הצמודה אליו. בביירוית’ מדרחוב מקסים ההופך לעת ערב לפסיפס תוסס של מסעדות וברים.

Meisel - מבשלת הבירה הגדולה ביותר בבוואריה
Meisel – מבשלת הבירה הגדולה ביותר בבוואריה

בבירוית’ נמצאת מבשלת הבירה הגדולה ביותר בבוואריה (Meisel) ובה גם מוזיאון בירה פעיל המציע 128 סוגי בירה מכל רחבי העולם וכן מסעדת בשרים מהטובות בגרמניה.

לא כדאי להחמיץ טיול נינוח או פיקניק בגני ה – Hermitage המקסימים.

רוטנבורג שעל נהר הטאובר – חגיגית ימי ביניים וכריסטמס כל השנה

רוטנבורג אוב דר טאובר עיר שנשתמרה באופן יוצא דופן מתקופת ימי הביניים.  נמצאת במרכזה של “הדרך הרומנטית” המתחילה בעיר Wirzburg (עיר יפהפיה בפני עצמה) ומסתיימת בטירת Neuschwans ויפה מאד, בפרנקוניה אף היא)  ומסתיימת בטירת Neuschwanstein על גבול האלפים הבוואריים. רוטנבורג היא עיר יפה ועוצרת נשימה. השיטוט ברחובותיה הוא חוויה בלתי נשכחת.

ניתן לצאת לסיורים מודרכים, או אפילו לסיור “שומר הלילה” הסוקר באופן היתולי את ההיסטוריה של העיר דרך עיניו של שומר הלילה המיתלוגי ואף לבקר בחנות הכריסטמס היחידה בעולם הפתוחה כל השנה. רוטנברג נמצאת בתוך עמק פורה, עתיר כרמים ויערות וטיול סביב חומות העיר העתיקה המקיף את העיר ומאפשר תצפית מלמעלה לתוך העיר וגם לסביבותיה, הוא בגדר “חובה”.

רוטנבורג
אזור רוטנבורג

כל האזור וכמובן גם רוטנבורג עצמה, משובץ בעשרות ומאות ייקבים ומבשלות בירה משפחתיות בוטיקיות. טעימת בירה במבשלת בוטיק משפחתית, המבשלת בירה מזה 9-10 דורות, תגרום גם למי שאיננו חובב בירה, להפוך לחובב בירה מושבע. לצד כל מבשלת בירה, נמצאת תמיד מסעדה סופר-איכותית המגישה ממיטב הקולינריה המקומית, תוך שימת דגש על רכיבים עונתיים טריים.

במברג
במברג

ערים נוספות שכדאי לבקר בהן במהלך הביקור הן במברג (עיר מקסימה, על נהר הפגניץ, שכל המרכז העתיק שלה, כולל שכונות ממש על גדות הנהר המכונות “ונציה הקטנה”, הוכרז כאתר מורשת אונסק”ו)

,Coburg (העיר שממנה יצאו חלק גדול מבני חצר המלוכה הבריטית. העיר גם נראית מאד “בריטית” ויוצאת דופן באזור) וכדאי גם להדרים קצת לעיר היפה Regensburg שנמצאת במפגש הנהרות רגן והדנובה.

לחובבי הקניות כדאי לבקר באאוטלט הגדול והמפורסם Ingolstadt Village הנמצא במרחק נסיעה סביר מרוב האטרקציות המרכזיות.

פרטים נוספים על טיול בפרנקוניה ניתן למצוא כאן.

הכותב הוא מנכ״ל חברת ״מאסטרו טורס״ – המתמחה בבנייה ובניהול סיורים, טיולים וחוויות ייחודיות ומרגשות בחו”ל לקבוצות, ארגונים וחברות, למשפחות וליחידים. לפרטים נוספים על הטיולים של מאסטרו טורס יש לפנות לכתובת [email protected]
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *