הרשתות החברתיות כמו גם אתרים רבים העוסקים בתחום התעופה והטכנולוגיה טוענים כי חברת לופטהנזה אוסרת על שימוש באייר טאג (AirTag) במזוודות שנמסרו על ידי הנוסעים משום שהם מוגדרים כפריטים מסוכנים. ברשתות החברתיות תוהים האם ההחלטה של חברת התעופה הגרמנית עשויה לסחוף אחריה גם חברות תעופה אחרות.

חברת לופטהנזה תאסור שימוש ב-AirTag?
חברת לופטהנזה תאסור שימוש ב-AirTag?

חברת לופטהנזה לא הוציאה הודעה רשמית בנושא למרות שהוא תופס תאוצה באתרי האינטרנט השונים וברשתות החברתיות ולמעשה ציוצים ודיווחים המיוחסים ל׳גורמים׳ בחברה רק מגדילים את הבלבול בנושא.

אייר טאג הוא פריט קטן בגודל של כמטבע שמתממשק עם הטלפון הסלולרי של המשתמש, או טאבלט, או מחשב וניתן לשים אותו במזוודה, תיק יד, בארנק או בכל אביזר שרוצים לעקוב אחר מקום הימצאו. זאת באמצעות יישום ייעודי FindMY שמאפשר למצוא אותו על ידי תצוגה של מיקום גיאוגרפי וגם צליל.

בשנה האחרונה בשל הכאוס בנמלי התעופה שגרם לכך שמליוני מזוודות ברחבי העולם לא הגיעו ליעדים או שקשה היה לעקוב אחר מקומם, הוא הפך לפריט פופולרי מאד והפופולריות שלו תפסה תאוצה, כמו גם המכירות (והמחיר) כאשר ברשתות החברתיות פורסמו סיפורים (חלקם בדיות שיוצרו על ידי יח״צים כחלק מקידום מכירות) על מזוודות שנמצאו בזכות האביזר הזה. נוסעים שמסרו את מזוודותיהם בחברות התעופה עקבו אחרי המזוודות בעת שאלה הועלו למטוס וכן לאחר הנחיתה כשהם, הנוסעים, המתינו ליד המסוע שבו אמורות היו להגיע המזוודות. ידיעות שונות סיפרו גם על נוסעים שדרשו לרדת ממטוס לאחר שבמעקב אחרי ה-AIrTag הם גילו כי המזוודות שלהם לא עלו למטוס ודרישה זו גרמה לעיכובים בטיסות.

מדי שנה מפרסם הארגון הבינלאומי לתובלה אווירית (IATA) דו״ח עב-כרס שבו תקנות לגבי  סחורות המוגדרות כמסוכנות ואשר אין להעלותם למטוסים או שיש לעשות זאת על פי הנחיות. ברשימה הארוכה שמופיעה בדוח של שנת 2022 לא מופיע AirTag , אולם מצוין בה כי מכשירים אלקטרוניים שנמצאים בכבודה שנמסרת על ידי הנוסעים בנמל התעופה חייבים להיות כבויים ונראה כי חברת לופטהנזה ׳אימצה׳ את ההנחיה לגבי מכשירים אלקטרוניים כדי לאסור את השימוש ב-AirTag .

על פי דיווח באחד מאתרי האינטרנט בגרמניה דובר של חברת התעופה מסר כי AirTag, נחשב לפריט מסוכן. “עוקבי מזוודות שייכים לקטגוריה של מכשירים אלקטרוניים ניידים ולכן כפופים לתקנות הסחורות המסוכנות שהונפקו על ידי ארגון התעופה האזרחית הבינלאומית (ICAO) לתחבורה במטוסים”, אמר דובר לופטהנזה לאתר הגרמני Wirtschaftswoche.

“בהתאם לכך, בשל תפקוד השידור שלהם, יש לבטל את המשדרים במהלך הטיסה, בדומה לטלפונים ניידים, מחשבים ניידים, טאבלטים וכדומה אם הם נמצאים בכבודה רשומה”. אלא שהודעה זו משאירה את המשתמשים בבעיה. שכן מכשירי עיקוב אלה פועלים רק כשהם מופעלים. על פי האתר, בחברה אומרים כי היא  לא תאסור באופן רשמי על שימוש ב-AirTag למרות שהיא מצביעה על ההנחיות לפיהן מדובר בפריטים  אסורים לשימוש מבחינה טכנית במהלך טיסה ולמעשה אומרת בציוץ כי מכשירים אלה מסווגים כמסוכנים ולכן יש לכבות אותם.

נשארתם מבולבלים? גם אנחנו.