הארגון האירופאי לבטיחות אווירית, ׳יורוקונטרול׳, מגלה כי חברת האולטרה-לוקוסט ריינאייר הטיסה בתשעת החודשים הראשונים של השנה יותר טיסות באירופה מכל חברת תעופה אחרת. מדובר ב-2,584 טיסות בממוצע ביום, נתון המקביל ל-10.1% מכלל הטיסות באירופה. על פי הארגון, למרות שחברות תעופה אחרות צפויות להציג צמיחה בנתח השוק במהלך שנת 2023, הפלח של חברות הלוקוסט ימשיך לצמוח בשנים הקרובות.

בסקירה שפירסם היום הארגון האירופאי הוא מציין כי הופעת חברות לוקוסט לאחר הליברליזציה של שוק התחבורה האווירית האירופי לפני כ-30 שנה, עוררה צמיחה חדשה בתעבורה – אך גם לקחה נתח שוק מחברות מרכזיות. כמה מהן, כך על פי הנתונים, הגיבו בהקמה של חברות לואוקוסט משלהן כדי לעמוד בתחרות על הלקוח.

בשנת 1998 פלח השוק LCC באירופה היה קרוב לאפס; עד 2018, הוא הגיע ל- 30.3%, נתון המתאים ל-9,100 טיסות יומיות ממוצעות. זאת כאשר על מנת להשיג עלויות תפעול נמוכות לנוסע (דבר שכבר מזמן לא לגמרי נכון – ד.ש) ותפוקה גבוהה של מטוסים, חברות אלה מציעות בדרך כלל שירותי נקודה לנקודה בנתיבים קצרים עם צי מסוג יחיד (B737, A320). עם התמקדות חזקה בעלות. חברות לואוקוסט רבות מפעילות צי מודרני וחסכוני בדלק עם צריכת דלק נמוכה יחסית לק”מ נוסע ופליטת CO2 נמוכה יותר.

מלכתחילה, הצמיחה של ה-LCC התרכזה במערב אירופה, אך עם הרחבת האיחוד האירופי בשנת 2004, החברות האלה התרחבו בהדרגה למרכז ומזרח אירופה, מה שעורר צמיחה חזקה באותם שווקים מתעוררים. למרות שחלק מהחברות החלו לפעול בשדות תעופה מרכזיים באירופה, הן נוטות לפעול בשדות תעופה משניים,  פחות צפופים ועשויים להחליט להיכנס ולצאת משווקים חדשים בהתראה קצרה יחסית.

עם הגבלות הנסיעה שהוטלו בתחילת מגיפת COVID-19 בתחילת 2020, תנועת הנוסעים (כולל LCCs) נפגעה קשה במיוחד. חברות הלואוקוסט הגיבו במהירות לשינויים בביקוש, ביצעו קיצוצים נרחבים, אבל התאוששו מהר מאד. מתחילת השנה, בחודשים ינואר עד ספטמבר, מגזר הלואוקוסט צמח מ-31.9% בשנת 2019 ל-32.5% בשנת 2022. זאת כאשר Ryanair ו-Wizz Air ניצלו במהירות את הביקוש הגבוה לתנועת פנאי פנים-אירופית והרחיבו את הפעילות ל-109% ו-112% רמות 2019 בהתאמה.

על פי נתוני היורוקונטרול נתח השוק של ריינאייר בטיסות בתוך אירופה בחודשים ינואר-ספטמבר 2022 עמד על 10.1%, של איזיג׳ט על 5.3%, טורקיש 4.9%, לופטהנזה 4.1% ואייר פארנס 3.7%. הנתונים מתייחסים לטיסות שבוצעו בתוך אירופה בלבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *