אף שחברות התעופה המסורתיות של נסיכויות המפרץ, איתיחאד, אמירייטס וקטאר איירוויס מציגות התאוששות ממגיפת הקורונה, הרי נתונים חדשים שמתפרסמים בימים אלה מלמדים כי הן מאבדות נוסעים לטובת חברות לוקוסט שהחלו לפרוח בשנים האחרונות גם באזור המפרץ.
כך עולה מנתונים שמספקת OAG, ספקית נתוני נסיעות עולמית שנוסדה בשנת 1929 ופועלת בארה”ב, סינגפור, יפן, ליטא וסין ומפעילה רשת נתוני מידע על טיסות הכוללת לוחות זמנים ומצב טיסה.
על פי המידע המתפרסם לקראת תחילה משחקי גביע העולם בקטאר, נמלי התעופה העיקריים באמירויות מציגים התאוששות ביחד לתפוסה שהיתה להן בשנת 2019. על פי הנתונים, מספר הנוסעים שעברו בנמל התעופה של דוחא בחודש ספטמבר הגיע -85% בהשוואה לנתוני ספטמבר 2019, מספר הנוסעים בנמל התעופה הראשי של דובאי עמד על 86% מנתוני ספטמבר 2019 ואילו מספר הנוסעים שעברו בנמל התעופה של אבו דאבי עמד על 77% מנתוני ספטמבר 2019. יחד עם זאת מספר היעדים שמהם ואליהם טסו בספטמבר האחרון היה כמעטו זהה למספר היעדים אליהם טסו בספטמבר 2019. זאת למעט נמל התעופה של אבו דאבי שמספר היעדים ממנו ואליו זינק מ-86 ל-105.
כאשר מסתכלים על כניסתן של חברות הלוקוסט לפעילות בנסיכויות המפרץ מתברר כי הן הגדילו משמעותית את נתח השוק שלהן. כך, בנמל התעופה של אבו דאבי נתח השוק של חברות הלוקוסט זינק מ-6.5% בספטמבר 2019 ל-25.2% בספטמבר 2022. נתח השוק של חברות הלוקוסט בדובאי גדל מ-17% בספטמבר 2019 ל-25.1% בספטמבר 2022 ואילו בדוחא נתח השוק של חברות הלוקוסט אומנם עדיין נמוך אבל עמד על 5.5% בלבד לעומת 4.6% בספטמבר 2019. זאת, כאשר חברת פליי דובאי הציגה זינוק של 27% בפעילות בהשוואה לספטמבר 2019 ואילו באבו דאבי הציגו חברות הלוקוסט אייר ערבייה וחברת וויזאייר אבו דאבי זינוק של 7% ו-25% בהתאמה.
במקביל, למרות ההתאוששות של חברות התעופה הוותיקות, הרי מספר הנוסעים שהטיסה אמירייטס בספטמבר עמד על 75% בהשוואה לנתוני 2019, קטאר איירוויס הגיעה ל-83% ממספר הנוסעים שהיו לה בספטמבר 2019 ואילו חברת אתיחאד הגיעה ל-59% בלבד מהתפוסה שהיתה לה בספטמבר 2019. זאת כאשר הנתונים מלמדים שנתח השוק של שלוש חברות אלה, בעיקר נוכח הגידול בפעילות של חברות הלוקוסט ירד משמעותית: על פי OAG נתח השוק של אמירייטס ירד מ-67% בספטמבר 2019 ל-58% בספטמבר האחרון, נתח השוק של אתיחאד ירד מ-84% בספטמבר 2019 ל-65% בספטמבר האחרון .
המונדיאל, כך על פי התחזיות, יגרום בהכרח לנפח תנועה גבוה לפרק זמן קצר, ויחייב את חברות התעופה ושדות התעופה לבצע התאמות בלוחות הזמנים שלהם.
קטאר כבר פתחה מחדש את נמל התעופה הישן שלה, נמל התעופה הבינלאומי של דוחא בנוסף לנמל התעופה הבינלאומי חמאד והעבירה זמנית חברות לוקוסט מסוימות כדי להתאים לתדירויות הגבוהות של הטיסות. כמו כן, קטאר איירווייס כבר הודיעה כי במהלך המונדיאל היא תצמצם את הנתיבים שלה באפריקה כדי לתת עדיפות לאירופה ודרום אמריקה.