חברת קוריאן איירליינס הודיעה בתחילת השבוע באופן רשמי על חזרתה לפעילות בישראל החל מחודש דצמבר. בכך הצטרפה למתחרות שלה מהמזרח שכבר הודיעו על חזרה לפעילות בישראל ביניהן קתאי פאסיפיק והיינאן וגם לאל על שהודיעה על השקת טיסות לטוקיו.
בשבוע האחרון חל מעט בלבול בפרסומים בתקשורת בנוגע לזהות המטוסים שתפעיל החברה בקווים לישראל. בחלק מהפרסומים צויין כי יגיעו מטוסי A330-300, באחרים צוין כי תהיה מחלקה ראשונה. מבדיקה שלנו במערכת ההזמנות עולה כי נכון לעכשיו מוצבים בקו מתל אביב לסיאול מטוסי A330-200 בתצורת 2 מחלקות: תיירים ומחלקת עסקים (Prestige).
כעת עולה השאלה האם החברה תוכל להפעיל את צי המטוסים הזה בטיסות לישראל. הסיבה היא דיווח של אתר aerotime hub על כך שקוריאן אייר תוציא בהדרגה משירות עשרות מטוסי איירבוס A330 בעקבות שתי תקריות בטיחות המערבות מטוסים מדגם זה. בתוך כך, החברה צפויה להוציא משירות 24 מטוסי A330 רחבי גוף לצורך בדיקות בטיחות מקיפות. כמו כן, הודיעה קוריאן אייר כי תוציא משירות לאלתר שישה מטוסי איירבוס A330 ישנים מהצי שלה.
תקרית הבטיחות האחרונה שקיבלה תהודה רחבה כללה מטוס A330 של קוריאן שביצע את טיסת KE631 מנמל התעופה סיאול אינצ'און (ICN) לנמל התעופה סבו שבפיליפינים ב-23.10. כשברקע מזג אוויר בעייתי המטוס ביצע שני ניסיונות נחיתה כושלים כאשר בשלישי החליק המטוס מעבר לסוף המסלול. גחון המטוס התרסק לתוך הקרקע והמטוס הוצא משירות החברה.
Editorial Notes | Ending Philippines’ airport, logistics woes: Inquirer
.
Korean Air flight KE631 lies with its belly on the runway at the airport in Cebu, on Oct 24, 2022. PHOTO: AFP pic.twitter.com/rnIwxxFPhS— Aseanews Net (@AseanewsN) October 30, 2022
נשיא קוריאן אייר אמר בהקשר לאירועים האחרונים: "קוריאן אייר מודעת לחומרת האירועים האחרונים הקשורים למטוס ה-A330 שלנו. כדי לטפל בחששות ולהבטיח תפעול בטוח, נבצע בדיקת בטיחות מקיפה בקנה מידה מלא של צי ה-A330 שלנו ונבקש ייעוץ בטיחות חיצוני."
בהתאם עולה השאלה האם קוריאן יוכלו להפעיל בישראל את מטוסי ה-A330 שלהם לאור ההתפתחויות האחרונות? בהיבט של האלטרנטיבות העומדות בפני החברה, ממה שנודע לנו, האופציה הסבירה ביותר היא שילוב של מטוסי איירבוס A330 ובואינג 777 שפעלו בישראל לפני מגפת הקורונה. למרות התקווה של חובבי התעופה, הסיכוי לראות מטוסי ג׳מבו שברשות החברה (בואינג 747 או איירבוס A380) נמוך למדי לאור קיבולת גבוהה מדי לקו. כמו כן, לא סביר שהחברה תשתמש בשלב ראשון באחד ממטוסי ה-787 דרימליינר שלה היות והיא מחזיקה רק כ-15 מהם שמשמשים בעיקר בקווי ביקוש באסיה ובקווים לארה״ב.