משרד התחבורה האמריקאי (DOT) הודיע אמש על פעולות אכיפה חסרות תקדים נגד שש חברות תעופה מפירות חוק בארה״ב. כחלק מפעולות האכיפה אולצו החברות לשלם במצטבר יותר מחצי מיליארד דולר על החזרים שטרם שולמו ללקוחות עקב טיסות שבוטלו או שונו. מדובר בחלק ממהלך של משרד התחבורה האמריקאי להבטיח את החזר הכספים שהצטברו במהלך תקופת הקורונה לטובת הנוסעים. במשרד התחבורה מציינים כי מאז תחילת מגפת הקורונה קיבל הארגון מבול של תלונות של נוסעים על כישלון חברות התעופה לספק את ההחזרים בזמן.

“כאשר טיסה מתבטלת, נוסעים המבקשים החזרים צריכים לקבל חזרה מיידית. בכל פעם שזה לא יקרה, נפעל כדי לחייב את חברות התעופה באחריות ולהחזיר לנוסעים את כספם”. אמר שר התחבורה האמריקני פיט בוטייג . “ביטול טיסה מספיק מתסכל, ואתה לא צריך גם להתמקח או לחכות חודשים כדי לקבל את ההחזר שלך.”

בנוסף ליותר מ-600 מיליון דולר בהחזרים שחברות תעופה החזירו, הודיע ​​היום המשרד כי הוא מעריך שהוטלו יותר מ-7.25 מיליון דולר בעונשים אזרחיים כנגד שש חברות תעופה המדוברות בגין אותם עיכובים קיצוניים במתן החזרים. שיאנית החובות ללקוחות היא חברת התעופה האמריקאית Frontier עם חובות לקהל של 222 מיליון דולר וקנס של 2.2 מיליון. אל על הוצבה במקום החמישי ברשימה עם חובות של 61.9 מיליון דולר ללקוחות וקנס של 900,000 דולר.

על פי סוכנות רויטר חברת אלעל הצהירה בפני משרד התחבורה האמריקאי כי אין לה מדיניות של מניעת החזרים לנוסעים בארצות הברית אולם היא לא הצליחה לעמוד בלוח הזמנים של משרד התחבורה באמריקה בשל לחץ שנוצר בעת מגפת הקורונה על עובדי החברה וכן בשל קשיים כלכליים.

משרד התחבורה העריך כי כי הטיל קנסות בגובה של 8.1 מיליון דולר במהלך שנת 2022, הסכום הגדול ביותר שהוטל אי פעם בשנה אחת. הקנסות שייגבו יועברו ברובם למשרד האוצר האמריקאי, והיתרה תועבר לנוסעים כפיצוי מוגדל מעבר למוגדר בחוק.

רשימת החברות שנקנסו:

  • פרונטיר (Frontier) – 222 מיליון דולר בהחזרים וקנס של 2.2 מיליון דולר
  • אייר אינדיה – 121.5 מיליון דולר בהחזרים וקנס של 1.4 מיליון דולר
  • TAP פורטוגל – 126.5 מיליון דולר בהחזרים וקנס של 1.1 מיליון דולר
  • אירומקסיקו – 13.6 מיליון דולר בהחזרים וקנס של 900,000 דולר
  • אל על – 61.9 מיליון דולר בהחזרים וקנס של 900,000 דולר
  • אוויאנקה – 76.8 מיליון דולר בהחזרים וקנס של 750,000 דולר

על פי החוק האמריקאי, חברות תעופה וסוכני הנסיעות מחוייבים להחזיר לצרכנים את עלות הכרטיס אם חברת התעופה מבטלת או משנה משמעותית טיסה לארה”ב, ממנה ובתוכה, במידה והנוסע אינו מעוניין לקבל את החלופה המוצעת. בארה״ב כמו בישראל זה לא חוקי לסרב לבקשת החזר של הלקוח ולהציע שוברים במקום.