חברות התעופה פועלות לשנות את התקנות הבינלאומיות, מה שעלול להתיר טייס בודד בתא הטייס

ישנם שני גורמים שחברות התעופה לא יוכלו לשלוט בהם לעולם: עלות הדלק ומשאבי אנוש. מצד אחד, חברות התעופה כיום נהנות מהטכנולוגיה המתקדמת ביותר אי פעם, אשר מוזילה עלויות ומסייעת לטייסים בניהול הטיסה, אולם מצד אחר, משכורת הטייסים נוסקת – מה שמקשה על הרווחיות של חברות התעופה. עתה, במה שמכונה מהלך היסטורי ושנוי במחלוקת אשר עשוי לשנות את כל ענף התעופה, הועלתה הצעה לשנות את תקנות התעופה הפדרליות בארצות הברית, אשר מחייבות את חברות התעופה להחזיק שני טייסים בתא הטייס בכל עת.

חברות התעופה פועלות בשקט מול הקונגרס והסנאט האמריקני, במטרה לשנות סעיף זה בתקנות הפדראליות ולאפשר טייס יחיד בתא הטייס, מה שיפתור במהירות את בעיית כוח האדם היקרה, שנגרמה בגלל המחסור בטייסים. מה גם שהטכנולוגיה כיום השתפרה מאוד, ומאפשרת הפעלה בטוחה של טיסה על ידי טייס בודד, לטענתם.

בהצעת החוק החדשה שהונחה לאחרונה בקונגרס האמריקני (בטרם החוק עובר לאישרור בסנאט) – נכתב כי יש לשקול מחדש את תקנה 121 בתקנות המינהל התעופה הפדראלי – והוצע לאפשר לטוס עם טייס יחיד, תחילה במטוסי מטען. חשוב לציין, שהתקנות הפדראליות בארצות הברית הן האורים והתומים בכל הנוגע לתקנות תעופה בינלאומיות בכל רחבי העולם, ואם תקנה זו תעבור שם, היא תחלחל אט אט לכל שאר חברות התעופה בעולם.

באופן לא מפתיע, איגודי טייסי חברות התעופה החלו למחות בקול רם על רעיון זה, תוך שהם טוענים שהוא יפחית את הבטיחות בתקופה שנחשבת ל-25 השנים הבטוחות ביותר בתולדות התעופה המסחרית. איגודי הטייסים השונים טוענים, שהכל קשור לחברות התעופה, שרק מנסות לחסוך כסף על חשבון הציבור, מה שעלול לפגוע בבטיחות.

יחד עם זאת, דוגמאות רבות מהעת האחרונה נוטות לאשש את הטיעון של האיגודים המקצועיים, כולל התרסקות מטוס באירופה בשנת 2015. טייס משנה של חברת התעופה “Germanwings” נעל את עמיתו הטייס מחוץ לתא הטייס וריסק בכוונה את המטוס – תוך שהוא הורג את עצמו ו-149 נוסעים נוספים. זו רק דוגמה אחת לטיעון המתמשך, שבעת משבר בזמן טיסה – צריך שני טייסים שעובדים יחד כדי להציל את המטוס . דוגמה לכך היה במקרה המפורסם של “נס על ההדסון”, כאשר הטייסים צ’סלי “סאלי” סלנברגר ו-ג’פרי סקילס הנחיתו בהצלחה טיסה של חברת התעופה יו.אס. איירוויז בנהר ההדסון בניו יורק, לאחר שהמטוס פגע בלהקת אווזים בהמראה. כל 150 הנוסעים כמו גם הצוות חולצו ללא נפגעים.

דוגמה נוספת התרחשה ממש לפני מספר ימים, בטיסת אמריקן איגל משיקגו לקולומבוס בארצות הברית. זמן קצר לאחר ההמראה, הטייס איבד הכרה. טייס המשנה הצליח להחזיר לעצמו את השליטה, להכריז על מצב חירום, לסובב את המטוס ולבצע נחיתת חירום בטוחה בחזרה בשיקגו. בצער רב, הטייס מת מאוחר יותר בבית חולים, אך לולא היה צוות של שני אנשים בתא הטייס, היה לסיפור סוף טרגי.

בסופו של דבר, יותר מ-40 מדינות ברחבי העולם פנו לסוכנות התעופה הפדראלית שתשנה את התקנים בארצות הברית (ומכאן ברחבי העולם), במטרה לתת לחברות תעופה את האפשרות לצוות טייס בודד בתא טייס, כך שהמאבק רק מתחיל…