חברת התעופה הרוסית אירופלוט רכשה 10 מטוסי בואינג 777-300ER אותם ׳גנבה׳ ביחד עם מאות מטוסים אחרים בעת הפלישה של צבא רוסיה לאוקראינה. כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית TASS שהוסיפה כי בכוונת חברת התעופה להמשיך ולחכור מטוסים על מנת ׳לשמור על הצי שלה ולטהר את שמה׳.

עשרת המטוסים בהם מדובר היו בצי של אירופלוט מאז 2014-2013 והם הוחכרו מחברת SMBC Capital Aviation שבסיסה בדבלין, אירלנד. מדובר בחברת החכרת מטוסים מהגדולות בעולם שמחזיקה צי של 950 מטוסים עם גיל ממוצע של חמש שנים.

על פי הודעת סוכנות הידיעות הרוסית, עם סיכום העסקה בין חברת התעופה לבין החברה האירית המטוסים בהם מדובר יהיו בבעלות החברה הרוסית. עם זאת לא ברור כיצד בדיוק סוכמה העיסקה והאם בעצם קיומה לא היתה הפרה של הסנקציות שהוטלו על ידי האיחוד האירופי.

יצוין, כי זה לא המקרה הראשון וכבר במאי השנה הודיעה חברת אירופלוט על רכישה של שמונה מטוסי איירבוס A330 מחברת ההשכרה. גם במקרה הזה לא ברור כיצד התאפשרה העסקה כשברקע הסנקציות המערביות על רוסיה. מדובר ככל הנראה בניסיון של חברות השכרת המטוסים לצמצם את הנזק האדיר שנגרם להם כחלק מתהליך הלאמה של המטוסים המדוברים. נכון לעכשיו לא ברור האם העסקאות המדוברות העשו בהתייעצות, אישור או אולי אפילו העלמת עין מצד האיחוד האירופי.

יצוין כי עם תחילת המלחמה באוקראינה והסנקציות שהוטלו על ידי מדינות האיחוד האירופי ׳הלאימו׳ הרוסים מאות מטוסים שהוחכרו מחברות שונות. למרות דרישות של החברות ושל האיחוד האירופי מממשלת רוסיה להשיב את המטוסים לבעליהם, הרוסים סירבו לאפשר למטוסים לעזוב את שטחי המדינה. במקרים מסויימים זה יצר לרוסים צרות, למשל במקרה שבו מטוס איירבוס של אירופלוט עוכב בסרי לנקה בהוראת בית משפט.

על פי הנתונים שפורסמו, כך ״נעלמו״ מהרדאר מעל 400 מטוסים ברוסיה. חברת SMBC Capital Aviation הגישה לא מכבר תביעה בסך של 1.75 מיליארד דולר נגד חברות הביטוח שבהן היא ביטחה את הנכסים שלה שתקועים ברוסיה.

במקביל לניסיון לרכוש מטוסים חכורים, חלק מחברות התעופה הרוסיות דווקא ביקשו להחזיר מטוסים חכורים לחברות ההשכרה ולצורך כך אף הגישו בקשות לאישור הממשל ברוסיה.

יצוין כי לפני 4 חודשים הודיעה אירופלוט כי בכוונתה לרכוש 339 מטוסים מתוצרת רוסית מחברת United Aircraft Corporation) UAC). הרכישה מורכבת מ:

  • 210 מטוסי MC-21
  • 89 מטוסי SSJ-NEW
  • 40 מטוסי Tu-214 להשכרה משנת 2023 עד 2030

על פי הפרסומים החברה תקבל את שני מטוסי ה-Superjet-NEW הראשונים שלה בשנת 2023, ואחריה שישה מטוסי MC-21 ושבעה Tu-214 ראשונים החל מ-2024.