בשורה רעה לכל גולשי הסקי שבקהל – הטמפרטורות החמות באירופה גורמות לסגירת אתרי סקי או סגירת מסלולים חלקית.

פתיחת שנת 2023 לא היתה לבנה כבדרך כלל. למרות שרבים באירופה חיכו לעונה המושלגת, גל חום חורפי ברחבי היבשת אשר לווה בגשם כבד, גרם למסלולי סקי ולרכבלים להסגר שבועות ספורים לאחר פתיחתם. במקום שלג טרי ומסלולים זורמים, נתקלו התיירים במדרונות חומים וירוקים, בייחוד באתרים הנמוכים.

אמנם מכונות השלג המלאכותי מסייעות לשמור על כמה אזורים פעילים עבור גולשים, אך מדובר בתהליך יקר כספית אך גם מורכב אקולוגית היות וייצור שלג מלאכותי יכול להגדיל את צריכת המים של אתרי הסקי בכ-80% בשנים הקרובות.

סקרנו עבורכם את מצב אתרי הסקי השונים במדינות השונות ברחבי העולם.

סקי בצרפת

כמחצית מ-7,500 מדרונות הסקי בצרפת סגורים כעת, כך לפי Domaines Skiables de France. האזורים המושפעים ביותר הם צפון האלפים, הרי היוורה והפירנאים מדרום. בערב השנה החדשה נסגר לחלוטין אתר נופש ליד אנדורה בשם Axe 3 Domaines. לפי תחנת הרדיו הצרפתית France Bleu, לא ירד פתית שלג אחד מאז ה-18 בדצמבר, ופיזור השלג המלאכותי אפשר רק ל-30% מהמסלולים להיפתח.

האתרים הנמוכים, כמו Les Gets ו-Morzine נפגעו במיוחד. אמנם העונה התחילה טוב, אך בתחילת חופשת הלימודים היו שלושה ימים של גשם כבד ששטף את השלג ומאז לא ירד יותר שלג. כך, האתרים באזור Morzine-Les Gets נאלצו להיסגר ב-1 בינואר ורק האזור למתחילים נותר פתוח.

באזורים מסוימים אף נסגרה התעשייה סופית. בנובמבר האחרון, בכפר סן-פירמין בהרי האלפים הצרפתיים פורק רכבל הסקי לאחר שלא היה מספיק שלג במשך 15 שנה.

איפה אפשר עדיין למצוא שלג בצרפת?

גולשים יכולים עדיין לגלוש בשני אתרי הסקי הקיימים בקרבת אבוריאז.באזור זה כ-65% אחוז מאזור הסקי פתוח כעת. ועם תחזית שלג לשבוע הקרוב, מצפים לפתיחה המחודשת הקרובה של המסלולים שלהם.

גם בדרום האלפים נרשמו שלגים שמאפשרים סקי. כך ב-Serre Chevalier, אזור הסקי הגדול ביותר באזור, מדווח על עומקי שלג של עד 1.7 מטר.

גם באלפים הצרפתיים הגבוהים, אתרי הנופש Tignes, Val Thorens, Les Arcs, La Plagne ו- Val d’Isère מדווחים על עסקים כרגיל.

סקי בשוויץ

כבר בערב השנה החדשה בעיירה דלמון שבהרי יורה שבשוויץ, נרשמו שיאי טמפרטורות של 20.2 מעלות צלזיוס, זה היה היום החם ביותר בינואר שנרשם מצפון לאלפים. אתר הנופש Splügen, השוכן בגובה של יותר מ – 1,500 מטר, נאלץ לסגור את כל המסלולים שלו עד להודעה חדשה בגלל המחסור בשלג. בגסטאד רק 16 מתוך 70 מסלולים פעילים.

לעומתם, ב- Zermatt המצב טוב יותר עם 45 מתוך 56 רכבלים פעילים וגם ב- Verbier עם 14 מתוך 18 רכבלים פעילים.

סקי באוסטריה

נכון לתחילת ינואר, כל כפרי הסקי הגדולים באזור הטירול האוסטרי פתוחים, כולל אתרי נופש פופולריים כמו סנט אנטון אם ארלברג ואישגל.  גם האתרים היותר נמוכים באוסטריה עובדים כרגיל, בזכות המכונות לייצור שלג מלאכותי.

סקי באיטליה

מצב הסקי באיטליה טוב יותר מזה של צרפת ושווייץ. ב- Courmayeur, למרגלות מון בלאן ב- Vale d’Aosta  – תנאי השלג נהדרים לגולשים בכל הרמות, אזור מרכז העיר מלא באנשים המתרגשים לקראת עונת הסקי המלאה הראשונה מאז מגפת הקורונה.

גם באזור Dolomiti Superski כמעט כל המסלולים פתוחים, וזאת למרות השבועיים שבהם היו טמפרטורות גבוהות.

סקי בבולגריה

גם באתר הסקי בנסקו שבבולגרים נרשמה כמות שלג נמוכה באתר ובעקבות כך צמצום כמות הרכבלים. בהתאם, מחיר הכרטיס לאתר הסקי הופחת ל-30 דולר ביום למבוגר ו-16 דולר לילד.

הזמנתם חופשת סקי והאתר סגור חלקית. מה עושים?

אם הזמנתם חבילת סקי – כולל כרטיס סקי פס והשכרת ציוד באמצעות סוכן, הצעד הראשון שלכם צריך להיות לפנות אליו. סוכן הנסיעות שלכם יכול לאפשר להזיז את תאריכי הטיול, לשנות את אתר הנופש, או אפילו לדאוג להחזר העלות. לחלופין, נסו אפשרות של השכרת רכב ונסיעה לאתר פעיל קרוב לאחר הנחיתה במדינת היעד (אפילו אם במדינה שכנה).

כמו כן, ישנן פוליסות ביטוח המפצות במקרים של חוסר שלג, זה נקרא “כיסוי סגירת מסלול”. מומלץ לבדוק את האפשרות להזמין כיסוי זה בסמוך למועד הזמנת כרטיסי הטיסה או חבילת הסקי.

אתרי הנופש שנפגעו מנסים כמיטב יכולתם להבטיח שאנשים עדיין יוכלו ליהנות מחופשת סקי. רבים מהם מציעים הסעות חינם לאזורים אחרים שיש בהם סקי, משחקים ובידור בחינם. בנוסף, חלק מהאתרים מציעים מגוון פעילויות בנוסף או כחלופה לסקי – תצוגות נשרים, משטחי החלקה על הקרח, בריכות שחייה וגם רכיבה על אופני הרים בתור דרך חלופית ומאתגרת לרדת במדרון.

לסיכום – לפני שאתם מזמינים חופשה, חשוב מאוד לוודא שהאתר אכן פעיל בסמוך ליציאתכם. ובכל מקרה, גם השנה, אך בעיקר לשנים הבאות – צפו לעליית מחירי חופשות הסקי כפועל יוצא מסגירה של אתרים ומכך צמצום בהיצע.