היום הודיע השר אלי כהן כי הוא מאמין שעוד השנה, ישראלים לא יצטרכו ויזה כדי להיכנס לארצות הברית. נכון לעכשיו, לא ברור האם מדובר בעוד בניסיון לייצר כותרות בכלי התקשורת או אמונה אמיתית כי ניתן לקדם את המהלך.

על פי הודעת השר, הוא קיבל הבוקר את הנתונים האמריקנים על סירובי הויזות לישראלים לשנת 2022, ומהם עולה שאחוז הסירובים נמוך מ-3% כך שישראל תוכל להצטרף לתוכנית הפטור מויזה לארצות הברית. וכך, תוך חודשים יוכלו אזרחי ישראל לבקר בארצות הברית ללא צורך בויזה.

דבריו של השר נכונים, בחלקם, אך אפשר לומר שהם גם מטעים את הציבור. שכן הנתונים שהשר קיבל הם שלראשונה מספר הישראלים המסורבים לקבלת ויזה לארצות הברית ירד מתחת ל-3%, נתון שהוא אחד התנאים החשובים על מנת שישראל תוכל להיכנס לתכנית ה׳פטור מויזה׳ (Visa Waiver), אולם יש עוד לא מעט תנאים שישראל תצטרך לעמוד בהם ולא ברור אם עד סוף השנה היא תצליח להשלים את כל הדרישות של הממשל האמריקאי.

תכנית הפטור מויזה לארצות הברית הוצגה בשנת 1986 ופטרה, תחילה, אזרחים של 27 מדינות ברחבי העולם מהצורך באשרת כניסה לארה״ב. מרבית המדינות היו במערב אירופה ומאוחר יותר ארצות הברית צירפה עוד מדינות ובהן צ׳כיה, הונגריה, לטביה, מלטה, ליטא ודרום קוריאה וסלובקיה. ישראל לעומת זאב סורבה לתכנית. זאת כאשר הסיבה העיקרית היתה שאחוז מסורבי הכניסה לארה״ב היה גבוה ועוד סיבות שונות כמו הדדיות והיעדר השימוש בדרכונים ביומטרים בישראל.

לאורך 36 שנים ניסו שרי חוץ ופנים ישראלים לפעול למול בכירי הממשל האמריקאי כדי להכניס את ישראל לתכנית. אל אלה הצטרפו גם ראשי הממשלה השונים, שגרירי ישראל בארצות הברית ולוביסטים שונים שפועלים הן בארה״ב והן בישראל, אולם ללא הצלחה. גם בעת שבארצות הברית היה מימשל אוהד במיוחד לישראל לא ניתן היה לשנות את ההחלטה ובכל פעם שנעשו פניות לאמריקאים התשובות היו דומות: אתם לא עומדים בתנאי הסף. לא בכל הקשור לאחוזי סירוב ולא בכל הקשור להדדיות ועוד.

בשנים האחרונות נעשו מאמצים רבים כדי לזרז את הנושא ובשנה שעברה נראה היה כי ישראל עברה חלק המכשולים שהציבו האמריקאים. אולם איילת שקד, בהיותה שרת הפנים, לא הצליחה לקדם חקיקה בכנסת ובנוסף ישראל עדיין לא עומדת בעקרון ההדדיות. עקרון זה קובע כי ישראל תהיה מחוייבת לאפשר לאזרחים אמריקאים, ובכלל זה כאלה שמוצאם מארצות ערב (וכן פלשתינאים) להגיע לישראל ולא תוכל למנוע מהם גם לבקר בשטחים שנמצאים בשליטת הרשות הפלשתינית. עד שזה יקרה, אפשר להחזיר את החליפות לארון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *