כפי שפורסם לראשונה בחדשות תעופה, אל על החלה לגבש לאחרונה פרוייקט חידוש של צי המטוסים צרי הגוף של החברה. התהליך החל עם הרעיון לרכוש מטוסי בואינג 737Max כדי להחליף את מטוסי הדור הקודם של בואינג (737NG) שמחזיקה כיום אל על.

מאוחר יותר, במענה לשאלת חדשות תעופה ציינה מנכ״לית אל על, דינה בן טל, כי בכוונת החברה לשקול  את האפשרות של רכש מטוסים צרי גוף מחברת איירבוס, המתחרה המרכזית של בואינג שעליה מבוסס מסורתית כל הצי של אל על. עד כה היה קשה להעריך האם מדובר בכוונה אמיתית לגוון את צי המטוסים של החברה או לחלופין ניסיון של אל על לייצר תחרות מדומה בין היצרניות בואינג ואיירבוס על מנת למקסם את ההנחה שהם יכולים לקבל על מטוסי 737 מקס מהדור החדש. גם בעבר אל על הודיעה במהלך תהליכי הצטיידות על כוונה לבחון אפשרות של גיוון הצי, אך זה לא יצא לפועל ואל על נשארה מחוייבת לבואינג, בין היתר בשל היותה יצרנית אמריקאית.

כעת נודע לחדשות תעופה כי באל על קיימו פגישה בדרג בכיר עם מקבילים באיירבוס כדי לבחון את האלטרנטיבה של הצטיידות במטוסים איירבוס לצי המטוסים צרי הגוף. במסגרת המפגש עלתה ככל הנראה האפשרות של רכש מטוסים ממשפחת ה-A320neo, מטוסי הדור החדש של איירבוס שנחשבים ליעילים והשקטים ביותר בצי המטוסים צרי הגוף של איירבוס.

כחלק מהשיחות עסקו הצדדים בסוגיה של תפעול שני ציי מטוסים במקביל – בואינג ואיירבוס, סוגיה מרכזית (לצד רבות אחרות) שעלולה להוות מכשול משמעותי לביצוע רכש שכזה. ניתן להעריך שאל על שואפת לצמצם ככל הניתן את הכפילות בהוצאות תחזוקה שנובעת מהשימוש בציים של היצרניות השונות ובצורך בהכשרת צוותים נפרדים. למיטב הבנתנו, אחת האפשרויות שעומדות בפני אל על היא הכשרת צוות כפול – כזה שייטפל במטוסים של שתי היצרניות.

היתרונות של רכש מטוסי איירבוס

נכון להיום, מספר ההזמנות של איירבוס של מטוסים ממשפחת ה-A320neo עומד כיום על 8,665 מטוסים לעומת 5,320 הזמנות ממשפחת ה-737Max. בהקשר זה, להערכתנו לרכש של מטוסי איירבוס יכולים להיות גם יתרונות משמעותיים עבור אל על.

תחילה – טווח הטיסה. כבר היום קיימים בייצור מסחרי מטוסי ה-A321LR שמאפשרים טווח גדול יותר ממה שיכול להציע כל מטוס צר גוף של איירבוס או בואינג. המטוס המדובר של איירבוס מציעה טווח של כ-7,400 ק״מ לעומת ה-6,500 המקסימאליים בבואינג באמצעות מטוסי ה-737Max9.

יתרון שני הוא בדמות מספר הנוסעים. בעידן של ביקושי שיא, לכל מושב נוסף יש ערך כספי משמעותי לחברת התעופה. מטוסי ה-A321LR מציעים קיבולת מקסימאלית של 240 נוסעים בתצורה של מחלקה יחידה לעומת 204 נוסעים אצל בואינג – כאשר גם נתון זה מתאפשר רק בגרסא הגדולה ביותר של בואינג ה- 737Max10 שכלל לא עברה את שלב ההסמכה עדיין ולא ידוע מתי ואם תגיע לייצור סדרתי.

היתרון האחרון הוא כמובן יכולת מיקוח. עד היום השתמשה אל על בשם איירבוס בעיקר לצרכי מיקוח. בעוד כלקוחה נאמנה אל על כנראה מקבלת תנאים טובים אצל בואינג, כוח המיקוח שלה קטן ביחס לחברות שמבצעות עסקאות ענק כמו המפרציות. רכש של מטוסי איירבוס יראה לראשונה רצינות למול בואינג ובכך אולי גמישות גדולה יותר של בואינג בעסקאות רכש עתידי של אל על מיצרנית המטוסים האמריקאית.

כמובן שחשוב לציין שהדרך לרכש מטוסי איירבוס על ידי אל על עוד רחוקה, וגם בשלב הזה נראית אולי אפילו בלתי אפשרית. בדרך עוד עומדות התנגדויות אפשריות של הבעלים החדש של אל על, שהוא יהודי אמריקאי בעצמו כמו גם של בואינג, ובתרחישים מרחיקים גם של ממשלת ארה״ב. ועם זאת, מהתרשמותנו עד כה נראה כי מנכ״לית אל על בהחלט באה לקדם נושאים כאלו בדיוק ואנחנו מעריכים שביכולתה להוציא לפועל תכנית שאפתנית כזו של חידוש הצי, אפילו עם חברת איירבוס.

  1. ה-A321NEO על גרסאותיו השונות שם בכיס הקטן את כל היכולות שמציע ה-737MAX שתכלס, הוא מטוס מיושן שהרכיבו עליו מנועים חדשים. כל מי שטס בשני הדגמים מרגיש זאת היטב, גם מבחינת סביבת הנוסע בתא הנוסעים, גם מנהלי החשבונות שעושים את חשבון ההוצאות, הדלק והתחזוקה יודעים זאת.

  2. איירבאס, אל תבזבזו את זמנכם על החברת פח הזו, תנו להם להמשיך עם בואינג. יש להם כוונה לשדרג את הצי ב-767 שיצאו משירות בניגריה.
    בלאו הכי, זה יגיע לדרג פוליטי, שלא יאפשר רכש זה

  3. חחח ממש מישהו בבואינג מודאג בגלל אלעל. חברה בלי כסף עם שניים וחצי מטוסים. בלי תמיכה ממשלתית אלעל גמורה מחר וכולם יודעים למה היא מקבלת את התמיכה ומי נהנה

Comments are closed.