בשנה האחרונה חלה ההתאוששות מהירה ממגפת הקורונה וגידול במספר הטיסות החוצות במרחב האווירי הישראלי. בהתאם, גם ההכנסות של רשות שדות התעופה מאגרות חצייה במרחב האווירי גדלו משמעותיות. השיאניות כצפוי: רויאל ג׳ורדניאן ואמירייטס.
ממידע שהגיע לידי חדשות תעופה עולה כי בשנת 2022 רשות שדות התעופה (רש״ת) כמעט והכפילה את הכנסתה מאגרות הנגבות מחברות תעופה שחוצות את שמי ישראל מבלי לנחות בה (״אגרת בקרת טיסה של מעבר במרחב האווירי״). סה״כ שילמו חברות התעופה הזרות לרש״ת בשנה שעברה סכום של 6.396 מיליון דולר, זאת לעומת הסכומים הבאים בשנים הקודמות:
- 2019 – 3,443,068 $
- 2020 – 1,097,985 $
- 2021 – 3,334,349 $
למקום הראשון הגיעה חברת התעופה רויאל ג׳ורדניאן אשר באופן מסורתי נחשבת לשיאנית תשלומי האגרה המדוברת בשל הצורך שלה לחצות את ישראל בחלק גדול מטיסותיה מערבה. בשנת 2022 לבדה שילמה רויאל ג׳ורדניאן לרש״ת סכום של 1.696 מיליון דולר, כמעט 26% מהסכום הכולל. זאת כאשר בין השנים 2019-2021 שילמה חברת התעופה הירדנית סה״כ כ-2.8 מיליון דולר.
למקום השני הגיעה חברת אמירייטס ששילמה סכום של של 1.464 מיליון דולר על אגרה זו בלבד, גידול של מאות אחוזים משנת 2021 שהסתכמה בהכנסות של 290 אלף דולר בלבד מחברת התעופה האמירתית. מעניין לראות שבמספרים של חודש ינואר 2023 לבדו אמירייטס עקפה את רויאל ג׳ורדניאן ושילמה לרש״ת סכום של 160 אלף דולר, לעומת 127 אלף דולר ששילמה החברה הירדנית. קשה לומר בשלב הזה האם המגמה תימשך ואמירייטס תהיה שיאנית האגרות גם בסיכום 2023 אבל אין ספק שמדובר בערוץ הכנסה חדש ומשמעותי לרש״ת.
כפי שתיארנו בעבר, כל חברת תעופה שחוצה את המרחב האווירי הישראלי משלמת אגרת בקרה אווירית לרשות שדות התעופה. הסכם של מדינת ישראל עם ירדן מאפשר לחברות תעופה זרות לטוס בשמי המרחב האווירי של שתי המדינות. האגרה נקבעת לפי משקל ההמראה המירבי של המטוס. בשל אופי הצי של אמירייטס שמורכב רק ממטוסי 777 ו-A380 היא תמיד תשלם את האגרה הגבוהה ביותר שעומדת נכון ל-2023 על 307.85$ לטיסה. זאת כאשר אגרה אופיינית למטוסים קטנים יותר מדגמי 737 או A320 תעמוד על כ-142$.
יצוין, כי נכון להיום רוב הטיסות של אמירייטס לאירופה אינן חוצות דרך ישראל אלא בנתיבים צפוניים/דרומיים אליה. עם זאת, אנחנו עדים לגידול במספר הטיסות של אמירייטס, כפי שמשתקף בעליית תשלומי האגרות. הטיסות של אמירייטס חוצות את ישראל בעיקר בלילות ובסופי השבוע ליעדים כמו מילאנו, מדריד, דבלין ואמסטרדם.
שיאניות אגרת החצייה האווירית בשנת 2022:
- רויאל ג׳ורדניאן – 1,696,144$
- אמירייטס – 1,464,974$
- ריינאייר – 477,343$
- טורקיש – 463,730$
- איתיחאד – 342,591$
- ג׳ורדן אוויאיישן – 247,075$
- לופטהנזה – 225,962$
- פגסוס – 222,077$
- פליי ג׳ורדאן – 170,545$
- גאלף אייר – 125,416$
- וויז אייר – 116,082$
- אייר פראנס – 111,695$
תגובה
אפשר היה להגיע להכנסות עוד יותר גבוהות אלמלא העובדה שישראל מגבילה מאוד את השעות שטיסות של חברות זרות מורשות לחצות את המרחב האווירי של המדינה ליעדים חוץ מירדן.
Comments are closed.