בהודעה קצרה הודיעה היום רשות התעופה האזרחית של עומאן באופן רשמי כי היא תאפשר טיסה של חברות ישראליות בשטח האווירי שלה. כמו ההודעה המקבילה של ערב הסעודית בזמנו, גם ההודעה העומאנית נסובה סביב פתיחת המרחב האווירי ״לכל המובילים האוויריים שעומדים בדרישת הרשויות לטיסה מעל המדינה. עומאן מסבירה את האישור ב״מאמץ המתמשך שלה להשלים את ההתחייבויות שלה תחת אמנת שיקאגו משנת 1944״, אותה אמנה שמגבילה את האפשרות לאפלייה של חברות תעופה בשטח במרחב האווירי.

ההודעה העומאנית על פתיחת המרחב האווירי לכל המובילים האווייריים
ההודעה העומאנית על פתיחת המרחב האווירי לכל המובילים האווייריים

חברות התעופה הישראליות מיד הצטרפו לחגיגת האישור העומאני. המרוויחה המרכזית מהמלך צפויה להיות אל על עם קיצור משמעותי של זמן הטיסה לתאילנד מ-11 שעות לכ-8.5 שעות. מדובר. בחסכון אדיר בעלויות הטיסה, בדגש על עלויות דלק. כמו כן, אל על תוכל לראשונה להציע את זמן הטיסה הקצר ביותר לתאילנד. כיום רויאל ג׳ורדניאן הירדנית מציעה את זמן הטיסה הקצר ביותר לבנגקוק, למרות שמדובר בטיסת קונקשן, ובזכות הטיסה מעל סעודיה ועומאן.

נתיב הטיסה החדש של אל על לבנגקוק לעומת הישן
נתיב הטיסה החדש של אל על לבנגקוק לעומת הישן

כמו כן, אל על כבר הודיעה כי בעקבות ההודעה תבחן את האפשרות להפעיל טיסות ישירות מתל אביב למלבורן שצפויות לארוך כ-15-16 שעות. בנוסף אל על מודיעה כי תוכל לשוב לטוס להודו, כאשר זמן הטיסה צפוי להיות 5.5 שעות (במקום 8 שעות כיום), מה שיאפשר לחברה לראשונה להפעיל מטוסי צרי גוף בקו זה. בכך תוכל אל על להתחרות לראשונה עם אייר אינדיה ששולטת כיום בפעילות התעופתית מישראל להודו עם 5 טיסות שבועיות לדלהי. לפני הקורונה הפעילה אל על טיסות ישירות למומבאי.

גם ארקיע כבר הודיעה כי היא נערכת למנף את העדכון האחרון. חברת התעופה הודיעה כי היא נערכת לחדש את טיסותיה לגואה וקוצ׳ין ואף תשקול להפעיל טיסות לראשונה למומבאי. כמו כן החברה ציינה כי היא נערכת להפעלת טיסות ישירות לסרי לנקה. ארקיע תפעיל בקווים אלו את מטוסי ה-A321neoLR שהם החדשים ביותר בצי שלה ומיועדים לטיסות בינוניות.

באשר לחברות התעופה הזרות – לא צפויים שינויים משמעותיים שכן לחברות התעופה שפועלות בקווים למזרח כבר יש אישור לטוס בקווים מעל עומאן וסעודיה. מה שכן, ייתכן ונראה את החברות פועלות יותר ב״חופשיות״ שכן עד כה היה תלוי באוויר איום ביטול האישור שלהם לטוס בנתיב המקוצר, עד לקבלת אישור דומה לחברות הישראליות. כעת יוכלו חברות התעופה לפעול יותר בחופשיות ואולי אפילו לפתוח קווים חדשים, כמו הטיסות של אייר אינדיה שתוכננו בעבר לבנגלור ומומבאיי. בעתיד היותר רחוק, אולי המהלך יקדם הגעה של חברות תעופה נוספות מהפיליפינים, וייטנאם וסינגפור שגם אליהן יתקצר זמן הטיסה.

באשר לירידת מחירים בעקבות הטיסה בנתיב מקוצר, להערכתנו האישית לא תהיה ירידת מחירים משמעותית לאור קיצור זמן הטיסה למזרח. להערכתנו הגורם המרכזי שימשיך להשפיע על מחירי כרטיסי הטיסה הוא הביקוש למול ההיצע. כל עוד ירשמו ביקושי שיא, לא יהיה לחברות התעופה תמריץ אמיתי להוריד מחירים. עדות לכך ניתן לראות בהודעות שפרסמו חברות התעופה הישראליות. אף אחת מהחברות לא התייחסה לאפשרות של הוזלת המחירים, אלא התמקדו אך ורק בקיצור זמן הטיסה והאפשרות לפתוח קווים חדשים. כמובן שאנחנו מקווים שנתבדה בנושא זה.

תמונה: אגנס אוירינגל