בתקופה האחרונה ובמיוחד מאז האישור העומאני לטיסות ישראליות בשמי המדינה, מתקדמת במהירות התכנית של אל על להפעיל טיסות ישירות לאוסטרליה. החודש אפילו חתמה אל על על מזכר הבנות עם הממשל בויקטוריה שמודיע על רצונה של להפעיל טיסות ישירות למלבורן החל מיוני 2024.
בימים האחרונים עלתה מודעה מסקרנת באחד מלוחות הדרושים האינטרנטיים הגדולים בישראל אודות חברת תעופה אוסטרלית שמגייסת ״אחראי/ת פיקוד ובקרה לטיסות יוצאות ונכנסות בשדה התעופה״. מעיון בפרטי המשרה נראה כי מדובר בתפקיד של מנהל פעילות של חברת תעופה בשדה התעופה, תפקיד שקיים לרוב חברות התעופה שלהן פעילות משמעותית בנתב״ג.
מדובר בהודעה מסקרנת אך מוזרה. חברת התעופה היחידה באוסטרליה שיכולה להפעיל טיסות בין היעדים היא חברת קוואנטס (Qantas) האוסטרלית שלא הביעה לאחרונה שום עניין מיוחד בהפעלת טיסות לישראל. כל שכן, מפרסם המודעה חסוי ולא ניתן לקבל פרטים נוספים אודותיו בכדי לאמת את אותנטיות המודעה. ובנוסף לכל זאת, דרישות התפקיד לא כוללות ניסיון קודם בתחום התעופה או ספציפית ניהול מבצעי בשדות תעופה.
יצוין כי חברת התעופה השנייה בגודלה באוסטרליה, וירג׳ין אוסטרליה, כלל לא מחזיקה מטוסים רחבי גוף שמתאימים למשימה. אופציה נוספת היא חברת התעופה Jetstar, חברת לואו קוסט אוסטרלית שמחזיקה בצי של 11 מטוסי 787. עם זאת, מדובר בחברת תעופה שמפעילה טיסות רק באזור אוסטרליה, ניו זילנד ודרום מזרח אסיה. הסבירות שישראל תהיה היעד הראשון של החברה מחוץ לאזור נמוך למדי.
כניסה של חברת Qantas לפעילות בשוק המקומי תהווה צעד משמעותי מאוד, במיוחד על רקע המהלכים האחרונים של אל על. פעילות של שתי החברות במקביל תחבר את ישראל לאוסטרליה בצורה חסרת תקדים, ככל הנראה גם לצד המערבי וגם לצד המזרח. עם זאת, חשוב להגיד שקשה להעריך בעת הנוכחית האם קוואנטס אכן מעוניינת להפעיל טיסות לישראל בטווח הזמן הקרוב. עוד אופציה היא כוונה להפעיל טיסות מטען על ידי זרוע המטען של קוואנטס (Qantas Freight). גם בגזרה הזו לקוואנטס צי מצומצם למדי שמתאים למשימה שכולל מטוס 767-300 יחיד.
יצויין כי קוואנטס הפעילה טיסה לישראל בשנים האחרונות. מדי פעם מפעילה החברה טיסות שכר לישראל עם קבוצות תיירים. למיטב ידיעתנו, הפעם האחרונה הייתה בשנת 2019 אז ביקרה בישראל קבוצה על סיפון מטוס 747 של החברה.
כיום ממוקדת קוואנטס בשחזור רשת הטיסות שלה בדרום מזרח אסיה ובפיתוח של פרוייקט הטיסות האולטרה ארוכות לאירופה. בתוך כך, עסקאת הענק עם איירבוס לרכש מטוסי A350 לטווח אולטרה ארוך והצגת מחלקות יוקרה חדשות ומרשימות לאותם מטוסים. כמו כן, בהחזרה לשירות של מטוסי ה-A380 מהם מפעילה החברה כבר שבעה מטוסים.
גורמים בתעשיית התעופה המקומית שיתפו איתנו כי כמו יעדים אחרים גם ישראל נמצאת על שולחן התכנון של קוונטאס. אך עם זאת, אין תכנון קונקרטי כרגע להגיע לישראל. תגובת חברת קוואנטס: ״אין לנו תכניות עדכניות להוסיף את הקו הזה״.
קשה לומר בשלב זה האם מדובר בטעות תמימה או גישוש מאוד ראשוני, אבל אין לנו אלא לקוות לראות את חברת קוואנטס בנקודה כלשהי בעתיד בישראל.
תגובה
שאלה קטנה –
מה הטעם לפתוח קו כזה?
בעבר ניסו לפתוח קווי תעופה ליעדים רחוקים כמו ריו ד’זנרו וסאו פאולו, אבל הם בוטלו אחרי תקופה קצרה.
איך קווים כאלו יחזיקו מעמד לטווח הארוך אם אין קשרי קהילה ו/או קשרים עסקיים.
יש כ400,000 יהודים באוסטרליה ועוד לא מעט ישראלים, אז קשרי קהילה יש.
הקווים לסאו פאולו של (של אלעל) נסגר מכיוון שהטיסה הייתה בנתיב ארוך ובכללי כי אל על לא טורחת להתרחב ולפתוח קווים חדשים תמיד, והקו של LATAM פעל מצויין גם במסלול המקוצר מעל סודאן ונעצר אך ורק בגלל הקורונה, מאמין שיחזור מתישהו
יש קהילה יהודית גדולה באוסטרליה וקוואנטס תוכל לספק טיסות המשך נוחות כמעט לכל נקודה באוסטרליה. עם זאת, כמו שציינו – להערכתנו הסבירות לקו כזה של קוואנטס נמוכה כרגע.
אין שום הצדקה כלכלית בקו ארוך שכזה, גם אל על – אם תפתח קו לאוסטרליה, תסגור אותו אחרי שנה מחוסר כדאיות. כשהאלטרנטיבות הטובות בהרבה מבחינת שירות והזולות יותר מבחינת מחיר הן אמירייטס ואיתיחאד, וכשהיעד לא ממש מלהיב ובאמת שווה למטיילים, אלא בעיקר לצעירים ויוצאי צבא שמחפשים שם כמה חודשי עבודה משתלמת לפני טיול גדול במזרח, אין פה בכלל פוטנציאל מסחרי. גם אין כמעט פעילות של אנשי עסקים בין אוסטרליה לישראל. אולי תהיה התלהבות קצרה בהתחלה אבל אחרי זמן קצר המטוסים יהיו ריקים ועלויות הצוות והדלק עצומות. לא כל מקום עם “קהילה יהודית” מצליח להחזיק קו לישראל, לאס וגאס זו דוגמה טובה לקו כושל שהיה ונסגר. וכדי להמשיך לניו זילנד – שהיא כבר מעניינת יותר למטיילים, אין סיבה לעצור דווקא באוסטרליה, עדיף קונקשן בהונג קונג, בבנגקוק או באמירויות.
Comments are closed.