מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה והתהדקות הסנקציות המערביות סובלת תעשיית התעופה הרוסית מאתגרים משמעותיים בתחזוקה של מטוסים מערביים. על פי דיווח של רויטרס, אחרי קניבלזציה של מטוסים חדשים והגבלת יעדי הטיסה של מטוסים מערביים, חברת אירופלוט מצאה ״פתרון יצירתי״ חדש ושלחה את אחד ממטוסי האיירבוס A330 שלה לתחזוקה באיראן.

לפי אתר מעקב הטיסות Flightradar24, מטוס האיירבוס A330 טס לטהרן ב-5 באפריל ונמצא שם עד לרגע זה. מדובר במטוס חכור מדגם A330-300 בגיל 11.6 שנים שמשמש את חברת התעופה הרוסית מאז ייצורו. בחודש אפריל 2022 קיבל המטוס רישום מקומי כחלק ממהלך רחב ברוסיה להעניק למטוסים בעלי רישום זר רישום מקומי שייאפשר לחמוק באופן מוגבל מהסנקציות המערביות.

חברת התעופה הרוסית אירופלוט הגנה על המהלך כשציינה בהצהרה כי לספק האיראני ״יש את כל המשאבים הדרושים, התעודות והניסיון כאשר הספק מבצע תחזוקה ברמת איכות גבוהה”. עם זאת, חברת התעופה לא חשפה את זהות הספק שייבצע את עבודות התחזוקה.

המהלך מפתיע בהתחשב בעובדה שתעשיית התעופה האיראנית סובלת בעצמה מהסנקציות המערביות עם מטוסים מיושנים ותחזוקה ירודה. רק בשנה שעברה טען מחוקק איראני כי עקב הסנקציות על המדינה האיכות של תעשיית התעופה של איראן מתדרדרת. בתוך כך צוין כי גם האיכות והתחזוקה הטכנית של המטוס נפגעו באופן משמעותי, מה שגורם לעיכובים בטיסות. 

הסנקציות שהוטלו על רוסיה מאז הפלישה לאוקראינה בפברואר אשתקד מנעו מחברות התעופה הרוסיות להשיג מטוסים וחלקי חילוף או לבצע תחזוקה במערב. חברות התעופה הרוסיות ממשיכות להפעיל באופן חלקי מטוסים מערביים, אך מתקשות לייבא חלקי חילוף.