כפי שדיווחנו לראשונה בחדשות תעופה, חברת אל על נערכת לתהליך חידוש צי המטוסים צרי הגוף של החברה שכולל כיום 24 מטוסי 737. כעת מודיעה אל על כי התחילה את התהליך באופן רשמי ומהו לוח הזמנים לתהליך.

בדו״ח הכספי של אל על לרבעון הראשון של 2023 הודיעה החברה באופן רשמי על השקת קמפיין לחידוש צי המטוסים צרי הגוף. בתוך כך הודיעה אל על כי פנתה באופן רשמי ליצרניות המטוסים (בואינג ואיירבוס) והמנועים בבקשה לקבלת הצעות (RFP – Request for Proposal) וכעת אל על בוחנת את ההצעות שקיבלה. מדובר בתהליך חידוש הצי המשמעותי הראשון של אל על מאז ההחלטה בשנת 2016 על חידוש צי המטוסים רחבי הגוף עם רכש של 16 מטוסי 787 דרימליינר.

המהלך האחרון מגיע כחלק מהתכנית האסטרטגית של אל על לחמש השנים הקרובות שקיבלה את השם Beyond & above Rising. התכנית כוללת בין היתר חידוש והחלפת מטוסי הבואינג 777, חידוש המטוסים צרי גוף והצטיידות במטוסי בואינג 787 דרימליינר נוספים.

ממידע שהגיע לחדשות תעופה עולה כי באל על מעוניינים להשלים את תהליך קבלת ההחלטות בנוגע לזהות מטוסי העתיד כבר עד סוף שנת 2023. כמו כן, בחברה שואפים שתהליך החלפת המטוסים צרי הגוף יתחיל רשמית כבר בשנת 2025. ברקע ללוח הזמנים הזה נמצאת ההתיישנות של צי מטוסי ה-737. מתוך 24 מטוסים בצי זה, שמונה כבר מעל גיל 20 שנה ושלושה מעל גיל 24. זאת כאשר תוחלת החיים של מטוס מסחרי עומדת על כ-30 שנה.

במסגרת שיחת עיתונאים שיתפה מנכ״לית אל על, בתשובה לשאלתנו, כי המועמדים הטבעיים להחליף את מטוסי ה-737 הם מטוסים ממשפחת הבואינג 737Max ומסדרת האיירבוס A321neo.

נכון להיום אל על משתמשת בצי על טהרת מטוסי הבואינג, עם מטוסי ה-777,787 בגזרת רחבי הגוף ומטוסי 737 בגזרת צרי הגוף. לאור ניסיון העבר, התגובה הרווחת לאפשרות של רכש מטוסים מתוצרת מאיירבוס האירופאית היא שמדובר ב״משימה בלתי אפשרית״. זאת, על רקע מנופי הלחץ שיש ליצרנית המטוסים האמריקאית בואינג על אל על ומדינת ישראל ככלל. רבים אף יטענו כי אל על משתמשת בחברת איירבוס רק כמנוף לחץ בלבד על חברת בואינג לקבלת הנחה על עסקאות רכש. יוזכר, כי גם לפני רכישת מטוסי הדרימליינר בחנה אל על חלופות של חברת איירבוס.

למרות זאת, ככל הידוע לנו אל על קיימה לא מזמן פגישה בדרג בכיר עם יצרנית המטוסים האירופאית איירבוס במסגרת תהליך חידוש צי המטוסים צרי הגוף. בנוסף, מנכ״לית אל על אף התבטאה בעבר בנוגע להתרשמותה מפרוייקט האיירבוס A321neo והיתרונות שלו. בהקשר זה יצוין כי להערכתנו, לאיירבוס מספר יתרונות מהותיים על פני מתחריהם מבואינג. משפחת ה-A321 תוכל להציע גמישות תפעולית רחבה יותר עם פוטנציאל למספר מושבים גדול יותר בתצורת 2 מחלקות, כמו גם טווח מוגדל (במטוסי A321LR/XLR). זאת במיוחד על רקע העובדה שאין צפי קונקרטי לכניסתו לשירות מסחרי של מטוסים מדגם בואינג 737MAX10, הגדול במשפחה.

בעוד ניתן להעריך שאל על תבחר במטוסי ה-737Max כמטוסי הדור הבא, החלטה לשלב מטוסי איירבוס תהיה החלטה תקדימית בהיסטוריית אל על. אמנם אל על נמצאת כיום בבעלות פרטית, כך שלחץ מהממשל האמריקאי לרכש של מטוסים מתוצרת אמריקאית אמור להוות שיקול משמעותי פחות. עם זאת, ייתכן והיותו של הבעלים של החברה אזרח אמריקאי, כמו גם נאמנות היסטורית לבואינג יכריעו בסוגיה.

בכל אופן יהיה מעניין מאוד לעקוב כיצד התהליך ייתפתח ואילו מטוסים יבחרו להיות מטוסי העתיד של אל על.

  1. ישראייר וארקיע מפעילות כבר כיום 8-7 מטוסי איירבס, ככה שלבוא כעת, ב-2023, ולומר שישראל מחוייבת לקנות מבואינג האמריקאית זה כבר לא מדויק. בנוסף, איירבס מפעילה בין היתר מפעל הרכבה גדול במדינת אלבמה, ארצות הברית, שמייצר ומרכיב מטוסים ממשפחות 320 ו-220, ככה שלומר שאיירבס זו חברה אירופאית כבר לא לגמרי מדויק, אפשר לייבא את המטוסים מארה”ב אם ממש מתעקשים.

  2. עוד פעם יעדו צחוק מעצמם מול איירבוס.
    בפעם בקודמת (רחבי גוף) כבר העלו תרחישים של ה A330 עם פינת תפילה בסיפון התחתון(קרגו). אז איירבוס כבר הבינו שהם לא רציניים.
    ארקיע וישראייר הן חברות ״לא רציניות״ בשוק העולמי. בואינג במצבה הנוכחי לא ירשו לעצמם להפסיד לקוח דגל( גם אם לא אפילו בגודל בינוני).
    אל על לקוח קטן במונחים מספריים, אבל בימלי מאוד ל בואינג.

    1. אגב לא לגמרי נכון לגבי ישראייר – אם הם ירכשו את סמארטווינגס, צי מטוסי הבואינג שלהם לא יהיה קטן משמעותית מזה של אל על ועם פוטנציאל ענק.

  3. אני אומר שיהיה גם איירבוס A320Neo/ A321Neo/ LR/ XLR וגם בואינג 737MAX-8/9.
    במידה ויהיה איירבוס A321Neo/LR אז תיהיה תחרות ראש בראש עם ארקיע שהיא המפעילה הראשונה בהחלט של איירבוס A321NeoLR

Comments are closed.