השבוע נחת בתל אביב מטוס מטען מדגם בואינג 737 שעתיד להצטרף לשורות אל על כמטוס מטען. מדובר במטוס המטען הייעודי היחיד שייפעל בשירות אל על, לצד פעילות המטען במטוסים המסחריים.
מטוס המטען החדש של אל על קיבל את מספר הרישום 4X-EKZ. מדובר במטוס מדגם 737-800 בן 21.1 שנים. עד חודש אוקטובר 2022 שימש המטוס את חברת הצ׳ארטרים האילטקית neos כמטוס נוסעים עם 186 מושבים. מאז אוקטובר 2022 עבר המטוס תהליך הסבה (BCF – Boeing Converted Freighter) במתקן בסין ולפני מספר ימים נחת בתל אביב כשהוא עם צביעת בסיס לבנה, לאחר שפעל בשנים האחרונות בצבעי חברת NEOS. המטוס ייצבע ככל הנראה בהמשך בצבעי אל על וישונה מספר הרישום שלו על גוף המטוס.
בחודש פברואר 2023 חתמה אל על על הסכם לחכירת מטוס המטען מבעליו, חברת Genesis Aircraft Services האירית. מדובר בחברה שמספקת שירותי חכירה למטוסים צרי גוף ומחזיקה ב-42 מטוסים מדגמי איירבוס A319/A320/A321 ובואינג 737-700/800.
המטוס יוחכר לאל על בחכירה יבשה, כלומר הוא יופעל על ידי צוותים של אל על. כזכור, בתקופה האחרונה הפעילה אל על שירותי מטען במטוס איירבוס A300 בן 30 בחכירה רטובה מחברת San Marino Executive Aviation.
כזכור, רשות התעופה האווירית (רת״א) הודיעה לאל על בעבר כי החל מסוף שנת 2022, תנאי הרישיון המסחרי של החברה יתוקנו כך שתבוטל האפשרות של החברה ברישיון לספק שירות של הובלת מטען באמצעות מטוסי מטען ייעודיים (All Cargo). הסיבה שהציגה רת״א היא כי מאז חודש יולי 2019 החברה איננה מחזיקה בשני מטוסי מטען ייעודיים בבעלות או בחכירה יבשה, כפי שנדרש על פי תקנות הטיס.
בשבוע שעבר עדכנו באל על כי החברה קיבלה תוספת לרישיון הפעלה מסחרית, במסגרתה חודשו זכויותיה להובלת מטען באמצעות מטוסי מטען בלבד (All Cargo) עד ליוני 2024. עוד עדכנה אל על כי היא ממשיכה בהליך ולידציה למטוס המטען בעקבות הסבתו ממטוס נוסעים למטוס מטען ובקשתה של החברה מרת”א לחדש זמנית את זכויותיה של החברה להובלת מטען במטוסי מטען.
עם סיום ההליך תוכל אל על רשמית לספק שירותי הובלת מטען באמצעות מטוסי מטען (All cargo) באופן קבוע באמצעות מטוס המטען החדש של החברה.