ביקוריו הרשמיים של ראש ממשלת ישראל בחו”ל משכו לאחרונה תשומת לב, בין היתר בשל עדויות לסירוב טייסים להפעיל את הטיסות כמו גם לאור העלויות הכרוכות בחכירת מטוסים אזרחיים לטובת נסיעות אלו.  גם נסיעתו האחרונה של ראש הממשלה לביקור רשמי בפריז בחודש פברואר האחרון עלתה לכותרות בהקשרים אלו כאשר לטובת טיסה זו הופעל מטוס 777 חכור של חברת אל על.

ממידע שהגיע לחדשות תעופה עולה כי עלות חכירת מטוס הבואינג 777-200 של חברת אל על עמדה על כ-505,000$ֿ, לא כולל מיסי נמל והוצאות בגין אבטחה, ככל שחברת אל על תחויב בהן על ידי אגף בטחון אל על. בהקשר זה, יצוין כי אל על הייתה היחידה להגיש הצעת מחיר לנסיעה דרך חברת הנסיעות הממשלתית ״ענבל״.

העלות הגבוהה נובעת ככל הנראה מהדרישה למטוס 777 הגדול במיוחד (279 מושבים, כוללי מושבי מיטה במחלקה ראשונה) בשילוב העובדה שהמטוס נאלץ לחנות שלושה ימים בפריז עד לחזרת המשלחת ארצה. כפי שצוין, העלות אינה כוללת מיסי נמל, שיכולים להגיע לעלות הכוללת של החכירה לאור העובדה שהמטוס שהה בשדה התעופה בפריז מספר ימים ועל כך יש לשלם ״דמי חנייה״ לשדה.

לשם ההשוואה, ממידע קודם שהתקבל אצלנו, עלות חכירת מטוס 737 הקטן יותר של אל על לנסיעת ראש הממשלה נפתלי בנט לאמירויות בחודש דצמבר 2021 עמדה על 27,490$, לא כולל תשלום מיסי נמל, לטיסה הקצרה לדובאי. מטוס ה-737 כולל עד 189 מושבים ב-2 מחלקות: תיירים ועסקים עם מושבי כורסא.

ישראל מסתמכת על חברות התעופה המסחריות אל על, ארקיע וישראייר כדי להטיס את ראשי המדינה. כשראש הממשלה יוצא לנסיעת עבודה, יוצא מכרז לחברות התעופה הישראליות. בדרך כלל, כל שלוש חברות התעופה הישראליות מתחרות על נסיעות ליעדי טווח בינוני כמו אירופה והאמירויות. עם זאת, עבור נסיעות לטווח ארוך יותר, כמו אלו לארצות הברית, רק לאל על יש מטוסים המסוגלים לטוס ללא עצירה​. בניגוד לטיסות קודמות, למכרז הזה ניעשה כאמור רק חברת אל על.

בינתיים, פרויקט מטוס ראשי המדינה ״כנף ציון״ שהושקעו בו על פי הערכות קרוב למיליארד שקל, עדיין מקורקע בבסיס חיל האוויר בנבטים, מלבד טיסות כשירות עיתיות. בדו״ח מבקר המדינה על פרוייקט מטוס ראש הממשלה צוין כי העלות הממוצעת להטסת ראשי ממשלה בין השנים 2015-2019 עמדה על 2.5 מיליון ש״ח לנסיעה, כשהעלות הצפויה לשימוש במטוס כנף ציון עומדת על 2.74 מיליון ש״ח.

טיסת הכשירות האחרונה של כנף ציון מה-23 במאי
טיסת הכשירות האחרונה של ״כנף ציון״ מה-23 במאי. 

למרות שהיו אינדיקציות לכך שראש הממשלה יבחר להפעיל את מטוס ״כנף ציון״, נראה שזה לא קורה נכון לעכשיו ונמשך המצב שבו למרות התקציב האדיר שהושקע במטוס ״כנף ציון״, ישנן עדיין הוצאות מקבילות על חכירת מטוסים אזרחיים.

תמונה: אגנס אוירינגל

תגובה
  1. ברור שלא טסים בכנף ציון. זהו מטוס ישן שלמרות כל השיפוצים שעבר די מפחיד לטוס בו

  2. כמה גני ילדים, כיתות לימוד, מיטות אשפוז בבתי חולים או ציוד אישי מתקדם למערך לוחמי המילואים של צה”ל אפשר היה לקנות במיליארד שקל…. זה אחד הפרויקטים הכי מטומטמים שאי פעם התנהלו במדינת ישראל, ואף אחד לא נתן את הדין על הרעיון, על קבלת ההחלטות, על הרכש, על ההשקעות… מדינה מתקדמת בעולם נבחנת ביכולת לנהל את נבחרי הציבור שלה בדרכים הכי צנועות וחסכוניות. רק במדינות מפגרות ומושחתות טסים המנהיגים במטוסי פאר. מה עבר בראשם של מי שאישרו וחתמו?

Comments are closed.