אמש הופעל מצב חירום 2 בנתב״ג על טיסת יונייטד בעקבות חלון שבור. הטיסה שבה על עקבותיה ונחתה בנתב״ג בשלום. ברשות שדות התעופה התייחסו להפגנה הצפויה מחר בנתב״ג: ״אסור לחסום את נתב”ג״
אתמול בלילה דווח על ידי רשות שדות התעופה כי הופעל מצב חירום 2 עקב חלון שבור בטיסת UA91 של יונייטד איירליינס שיצאה מנתב”ג לשדה תעופה ניוארק בארה”ב. הטיסה הופעלה במטוס בואינג 787-10 ועל סיפון המטוס היו 339 נפשות. מצב חירום 2 הוא כל מצב חירום שרוב הסיכויים שהמטוס ישרוד, אך יש עדיין סיכוי לאסון תעופתי.
באזור השעה 23:40, המריאה הטיסה מנתב״ג בדרכה לארה״ב. מבדיקה ברדאר הטיסות עולה כי כ-5 דקות לאחר ההמראה החלה הטיסה לפנות חזרה לכיוון ישראל ואז חזרה לכיוון מערב. כ-10 דקות לאחר מכן החלה הטיסה לטוס במעגלים מעל הים, במטרה לרוקן דלק ולהקטין את משקל המטוס לקראת נחיתה.
בינתיים במסגרת ההערכות לנחיתת החירום בנבתג הגיעו לנמל התעופה עשרות אמבולנסים, לוחמי אש, משטרה וצוותי חירום שהגיעו מכל גוש דן ומירושלים ונערכו לנחיתת המטוס ולסיוע במקרה שיידרשו לכך. באזור השעה 00:35 החלה הטיסה לחזור לכיוון ישראל ולאחר כ-20 דקות נחתה בנתב״ג. המטוס נכנס לישראל מאזור יקום ונחת במסלול 26, המסלול הארוך ביותר בנתב״ג.
המטוס המעורב במקרה הוא מטוס בואינג 787-10 חדש למדי בן 3.3 שנים בלבד. יונייטד היא הראשונה להשתמש במטוס והוא נמסר לה בחודש אפריל 2020.
לאחר ביצוע התחקיר לאחר הפעלת נוהל החירום אמש התייחסו ברשות שדות התעופה להפגנה הצפויה מחר על ידי מתנגדי הממשלה. ברשות ציינו כי במקרים כמו אלה שקרו אתמול חייהם של אנשים תלויים בצוותי החירום שעל הקרקע. זאת כאשר במסגרת ההערכות לנחיתת החירום הגיעו לנמל התעופה עשרות אמבולנסים, לוחמי אש, משטרה וצוותי חירום שהגיעו מכל גוש דן ומירושלים ונערכו לנחיתת המטוס. יצוין כי מובילי המחאה הודיעו במקביל כי אין בכוונתם לחסום את נתב״ג אלא להפגין בטרמינל 3 בלבד.
מ”מ מנכ”ל רש”ת, אמנון כהן מסר בנושא: “אמש ראינו עד כמה נמל התעופה הוא מקום עם רגישות מבצעית גבוהה מאוד הנוגעת ישירות לחיי אדם. נמל התעופה יכול להפוך בתוך שניות למקום בו מופעל נוהל חירום שחיי מאות אנשים תלוים בו. אמש, ראינו שוב הוכחה לכך, כאשר הוכרז מצב חירום ולשדה הוזנקו עשרות אמבולנסים, רכבי חירום, הצלה ובטחון מכל רחבי גוש דן וירושלים. אם חס וחלילה נמל התעופה היה חסום והכניסה אליו היתה פקוקה כוחות הביטחון וההצלה לא היו מסוגלים להכנס במהירות לשדה ולהערך בהתאם, והיינו יכולים להיות באירוע של מאות הרוגים ופצועים. נמל תעופה בן גוריון הינו מקום בעל רגישות מבצעית ממדרגה ראשונה. חסימתו, ולא משנה מה הסיבה, עלולה להסתיים בקטסטרופה בינלאומית לכן אסור לחסום את נתב”ג”.
תמונה: דני שדה