ביום שישי הציג שר התחבורה של בלגיה טיוטת צו האוסר על טיסות לילה בין השעות 23:00-6:00, במטרה להגביל את זיהום הסביבה והרעש מנמל התעופה.

כבר בחודש מאי השנה הודיע מנכ”ל שדה התעופה של בריסל, ארנו הייסט, ​​כי נמל התעופה מתכנן להטמיע נהלים מחמירים יותר לטיסות הממראות או נוחתות במהלך הלילה. הייסט הודיע כי כל המטוסים שיעלו על המסלול לאחר השעה 23:00 ואין להם ״סלוט״ (חלון זמן להמראה) יידרשו לחזור לשער ולהוריד את הנוסעים. זהו לא הצעד הראשון של השדה בבריסל שכבר הודיע על מיסוי יתר של מטוסים רועשים או מזהמים אשר ישלמו עד פי 20 ביחס למקביליהם הנקיים או שקטים יותר מהדור החדש.

המשמעות היא שטיסות ערב שייתעכבו ולא יהיה להם סלוט לילה, ידרשו לדחות את הטיסה ליום למחרת. כמו כן, טיסות שינחתו אחרי 23:00 ידרשו לשלם קנס, מה שעלול להוביל לצמצום הטיסות. באשר לטיסות לישראל, טיסות של בראסל איירליינס ושל ישראייר ממריאות מבריסל מעט אחרי השעה 9 בערב. בעוד רוב הטיסות שלהן ממריאות לפני השעה 22:30, עיכוב נוסף בטיסה מסויימת יכול להוביל לביטולה ודחייתה ליום לאחר מכן.

לפי אתר Travel Tomorrow, לכ-16,000 טיסות בשנה מוקצות משבצות לילה לנחיתה או המראה בין 23:00 ל-6 בבוקר. ברגע שהתקנות החדשות ייכנסו לתוקף, יקטן מספר טיסות הלילה בעשרה אחוזים שכן כ-1,600 טיסות בשנה ממריאות או נוחתות בשעות הלילה מבלי שהוקצה להן חלון נחיתה בשעות הרלוונטיות. בהקשר זה ציינו בשדה התעופה של בריסל כי הם לא מתכננים להקטין או להגדיל את מספר המשבצות הפנויות לטיסות לילה.

על פי הדיווחים, החברות המרכזיות שצפויות להיפגע מהמהלך הן חברות הטסת המטענים, שכן הן אלו שלרוב יבחרו לפעול בשעות הלילה. ההערכה היא כי חלק מהחברות יבחרו להעתיק את פעילותם לשדה התעופה שבעיר לייז׳. עם זאת קיים חשש לכך שהעתקת פעילות של חברות תעופה תעמיד בסיכון משרות קיימות בשדה של עובדי חברות הלוגיסטיקה.

כזכור, גם בנתב״ג ניסו לקדם מהלך שיקטין את זיהום הרעש מסביב לנתב״ג עם ההודעה כי החל מסוף חודש מרץ 2023 לא תאפשר יותר נחיתת מטוסי ארבע מנועיים בנמל תעופה בן גוריון בכל שעות היממה. ככל הנראה לאור התקוממות של חברות תעופה חזרו בהם רשות שדות התעופה והמהלך נדחה עד להודעה חדשה. ברחבי אירופה גם מקדמים מהלכים דומים, כמו הצעד של צרפת שמגביל טיסות פנים בתוך צרפת שיש להן חלופה נוחה של נסיעה ברכבת.

במקביל להפחתת זיהום הרעש, הודיעו בנמל התעופה של בריסל ​​על תוכניות להפחתת פליטת הפחמן. משדה התעופה נמסר כי בכוונתם להחליף את מתקן החימום של השדה עד תחילת 2027 במתקן ללא פליטת פחמן דו חמצני. בכך הודיעו בשדה כי תפחת פליטת הפחמן של שדה התעופה בבריסל בכ-70 אחוז.

תגובה

Comments are closed.