בחורף האחרון החלה מגמת עלייה בהיקף הטיסות הבינ״ל משדה התעופה רמון שבאילת. כעת נראה שהשנה נראה שוב דעיכה במספר בטיסות הבינ״ל מרמון, שיחזור שוב להיות פיל לבן בנגב.
בשנת 2022 חידשו במשרד התיירות את המענקים שניתנו לחברות תעופה שיפעילו טיסות מרמון. היה מדובר במענקים נדיבים למדי של 60 יורו על כל נוסע, גבוה יותר מהמחיר ההתחלתי של כרטיסי הטיסה עצמם בחברות הלואו קוסט. לא מעט בזכות אותם מענקים הצליחו ברשות שדות התעופה לרשום 14 טיסות שבועיות מרמון ליעדים באירופה כמו הלסינקי, פריז, רומא, וינה, בריסל, קובנה וקרקוב. מדובר היה בניצנים ראשונים לביסוס פעילות בשדה ברמון, מה ששפך מעט אופטימיות על השדה שהפך לפיל לבן.
המיקוד בקמפיין המענקים היה לעודד תיירות חורף לאילת בניסיון לשווק את העיר ואת אזור הדרום כיעד נופש עם מזג אויר נוח ברוב ימות השנה. על כן, הסבסוד היה רלוונטי עבור טיסות שיצאו החל מ-1.09.2022 ועד לסוף חודש מאי 2022, למעט תקופת החגים. הנוהל, שנועד לתמרץ את חברות התעופה להגיע לאילת, הביא בעבר לפתיחת 17 יעדים חדשים ולכ-45 טיסות בשבוע. זאת בזמן שטרם הפעלת התכנית נחתו באילת כ-4 טיסות בשבוע בלבד.
בעקבות ההשקעה של משרד התיירות ורשות שדות התעופה בשדה, הן הצליחו להמריץ את חברות התעופה, בדגש על חברות הלואו קוסט להרחיב את פעילותן מרמון בחורף האחרון. ריינאייר אפילו כינסה מסיבת עיתונאים חגיגית בנתב״ג בכדי להודיע על לוח הטיסות התקדימי שלה מישראל תוך שימת דגש על הקווים החדשים שיפעלו מרמון והפוטנציאל העתידי שטמון בטיסות לשדה הדרומי.
עם זאת, במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2023 בוטלה תכנית המענקים לחברות התעופה שפועלות ברמון. וכעת נראה כי בעקבות זאת, החורף הקרוב יהיה הרבה פחות אופטימי לשדה הדרומי. נכון לעכשיו צפויים לפעול בחורף הקרוב כ-4 טיסות שבועיות בלבד, מה שמהווה ירידה פוטנציאלית של כ-71% בהיקף הפעילות הבינ״ל משדה התעופה רמון לעומת החורף של 2022.
נכון לעכשיו, וויז אייר צפויה להפעיל החל מחודש נובמבר 2 טיסות שבועיות מרמון לרומא בימים שלישי ושבת וטיסה שבועית אחת לווינה בימי רביעי. כמו כן חברת טראנסאוויה תפעיל טיסה שבועית אחת לפריז בימי ראשון. בנוסף, חברת פינאייר שוקלת להפעיל טיסות להלסינקי, אך טרם התקבלה החלטה סופית בנושא. חברת ריינאייר צפויה להפסיק לאלתר את פעילותה מהשדה ברמון.
בחודשים האחרונים גם חברות התעופה הישראליות ביטלו תכניות להפעיל טיסות בינ״ל מרמון, ונשארו עם טיסות פנים בלבד. בין אם זו ישראייר שהודיעה על טיסות ישירות מרמון לאיסטנבול וגם ארקיע שהודיעה שתפעיל טיסות מרמון ללרנקה ובאטומי. שתי החברות חזרו בהן זמן קצרה לאחר ההכרזה ועוד ולפני שהפעילו טיסה ראשונה למי מהיעדים האלו.
אמנם עלו טענות בעבר על כך שתכנית התמריצים לחברות התעופה גורמת לתיירים לנחות ברמון אך בפועל לעבור לנפוש בירדן הסמוכה והזולה יותר. עם זאת, נראה שהפסקת תכנית התמריצים, מבלי להעמיד תכנית אלטרנטיבית או הצעת ערך שונה לחברות התעופה, יגרמו שוב לייבוש הפעילות הבינ״ל ברמון בחורף הקרוב.
תמונה: דני שדה
תגובה
כל האופרציה הזאת הזויה ומופרכת לגמרי: למה לשלם לחברות תעופה מכספי משלמי המיסים כדי שיטיסו לכאן תיירים כמעט חסרי כל, ממדינות בינוניות עד עניות, שייהנו מחופשה על חשבוננו? למה שמשרד התיירות לא יחלק את הכסף לאזרחי ישראל שרוצים לצאת לחופשה בארץ? למה לתת את הכסף לחברות זרות ולאזרחי מדינות אחרות? חלקו קופונים לאזרחי ישראל, כדי שיממשו אותם בתי מלון בישראל, ותראו איך אתרי התיירות מתמלאים. והפיל הלבן בנמל התעופה רמון? תציגו אותו כדוגמה למה שיקרה כשתשקיעו פי חמישה ב”נמל התעופה התחליפי לנתב”ג” בנבטים או ברמת דוד, ותראו איך יצמח שם עוד פיל לבן מיותר, רק במחיר כפול ומכופל.
כשהיה טרמינל אזרחי בעובדה שהיה נראה תמיד זמני, היו מלא ישראלים, לא רק מאילת שטסו בטיסות האלה שיצאו מהארץ במחיל מוסל יותר מאשר המקביל בנתב”ג.
עכשיו רק להזכיר שוב, ישראלים יכולים בכיף לעלות על הטיסות האלה ולהגיע לרומא, וינה ופריז בטיסה ישירה. איזה כיף.
גם המחירים יהיו נוחים כי חברות התעופה, במיוחד לואוקוסט, ירצו למלא כמה שיותר מושבים בטיסות היוצאות.
רק צריך חיבור תחבורתי טוב יותר לנמל התעופה בתמנע והוא ישוב לפעילות טובה. במיוחד שתוכנן לשרת נוסעים בטיסות פנים ובינלאומי בטרמינל מודרני, נוח ומעוצב .
Comments are closed.