על פי דיווח של “ישראל היום” מאתמול, מטוס ראשי המדינה ״כנף ציון״ צפוי להמריא לראשונה עד סוף השנה הנוכחית.

עלפי הדיווח, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להשתמש במטוס לראשונה בטיסות המדיניות שמתוכננות לו בין החודשים ספטמבר לנובמבר. בהקשר זה צוינה ההערכה כי הטיסה הראשונה תהיה לאיחוד האמירויות במסגרת ועידת האקלים או לחלופין לבית הלבן במידה וראש הממשלה יקבל הזמנה קודם לכן. עם זאת, בסוף הכתבה מצוין כי גורמים שתפקידם הכשרת המטוס אמרו כי “עד כה לא נעשתה כל פנייה מצד רה”מ לקדם את השימוש במטוס”.

פרויקט מטוס ראשי המדינה החל בזמן שנתניהו היה ראש הממשלה, והוא נחשב לתומך בפרויקט. עם זאת, מאז עלייתה לשלטון של הממשלה האחרונה, טרם פורסמה התייחסות או אמירה מגורם רשמי כלשהו באשר לכניסתו הצפויה של המטוס לשירות. זאת לאחר שהממשלה הקודמת התבטאה ביתר שאת על הצורך לגנוז את הפרויקט ולמכור את המטוס.

נכון לעכשיו, הממשלה הנוכחית ממשיכה להשתמש במטוסים חכורים של חברות תעופה אזרחיות לטובת נסיעות ראשי המדינה. כזכור, מטוס ״כנף ציון״ קיבל תעודת כושר טיסה בחודש דצמבר 2021, ולמעשה מאותה עת עקרונית היה ניתן לשימוש בטיסות הממשלה (בכפוף לזמינות והכשרת טייסים). כך יוצא שחכירת מטוסים אזרחיים לטובת נסיעות עבודה שמהווה כפילות לתקציב שכבר הוקצה לפרויקט המטוס הממשלתי שמוערך בקרוב למיליארד שקל.

לדוגמא, כפי שפורסם לראשונה בחדשות תעופה לאחרונה, עלות חכירת מטוס בואינג 777-200 מחברת אל על לנסיעת ראש הממשלה לפריז בחודש פברואר האחרון עמדה על כ-505,000$ֿ. זאת כאשר אל על הייתה היחידה להגיש הצעת מחיר לנסיעה לאור דרישת ראש הממשלה לחכור מטוס רחב גוף שקיים רק ברשות אל על. נסיעת נשיא המדינה לאמירויות בדצמבר 2022 הסתכמה בסכום של כ-284,000 ש״ח בעבור חכירת מטוס קטן של חברת ארקיע.

נזכיר כי מטוס ״כנף ציון״ הינו מדגם בואינג 767-300, בגיל של 21 שנה, אשר נחשב לדור הישן של מטוסי נוסעים ועל כן לא נחשב מאוד יעיל אנרגטית. עלות הפעלתו מוערכת בצורה גסה בכ-11,000$ לשעת טיסה. כלומר, העלות להפעיל את מטוס ראש הממשלה לטיסה לאמירויות תעמוד על כ-66,000$ להוצאות הפעלת המטוס בלבד.

נכון לעכשיו לא נרשמו התבטאויות או בקשה רשמית ממשרד ראש הממשלה להפעיל את מטוס ״כנף ציון״ לטיסות ראש הממשלה בתקופה הקרובה. על כן אפשר להעריך כי הידיעה האחרונה שפורסמה ב״ישראל היום״ מהווה יותר משאלת לב של גורמים שמעורבים בהכשרת המטוס מאשר תכנית קונקרטית של ראש הממשלה. עם זאת, אם אכן ייבחר ראש הממשלה להפעיל את מטוס כנף ציון, זו תהיה התקדמות אחרי תקופה ארוכה שבה כל המעורבים בנושא החליטו שלא להחליט מה לעשות עם המטוס.

תמונה: TLV.SPOTTER

תגובה
  1. אמן שיתרסק בטיסה הראשונה כמו הטיטניק!!!
    סמל השחיתות והריקבון
    מוביל מלאך המוות של מדינת ישראל
    משרת של דיקטטור מטורף
    אמן שיתרסק,
    בתקווה שלטייס יהיה מצנח אלא אם הטייס גם ביביסט ארור.

  2. לא יאמן שאתם משתפים פעולה עם המחדל ומחשבים שעת טיסה של כנף בזיון כאילו זה העניין החשוב. נהנתנות קיסרית שבמקום לדאוג בכמעט מיליארד שקל לרווחה, חינוך בריאות דיור וכל מה שבאמת חשוב בחיי אזרחי המדינה הוצא על סמל סטטוס מושחת לקיסר בעיני עצמו.

  3. דווקא שמעתי דבר מעניין.כנראה שממשלות בנט-לםיד לא תקצבו תחזוקה למטוס ובכך פגעו בו ועכשיו צריך להשמישו.עלות הפעלתו תהיה זולה משמעותית מחכירות וברור למי המטוס הזה לא משתלם….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *