מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה והתגברות הסנקציות מהמערב, ברוסיה מחפשים דרכים יצירתיות לחסוך בעלויות התפעול של חברות התעופה. ואחרי שחשבנו שראינו כבר הכל, כעת מגיע צעד מדאיג במיוחד.
דיווחנו כאן בחדשות תעופה בעבר על מגוון צעדים שנוקטות הרשויות וחברות התעופה ברוסיה כדי לחסוך בעלויות במטרה להמשיך להפעיל מטוסים מתוצרת מערבית, גם תחת הסנקציות המערביות. החל מהדרישה של שרים ברוסיה מטייסים לתפקד גם כמכונאי שטח דרך לקניבלזציה של מטוסים חדשים כדי להמשיך לתחזק מטוסים אחרים ועד לדיווחים על כך שעובדים נדרשו שלא לדווח על סוגיות בטיחות.
ועכשיו מגיע צעד מדאיג במיוחד מצד חברת התעופה הלאומית אירופלוט. ממזכר שהוציאה חברה התעופה עולה כי חלק מהבלמים של תשעה מטוסים מתוצרת מערבית הושבתו באופן יזום. זאת לאחר שהבלמים שהיו על המטוסים נשחקו ודרשו החלפה, אך לאור הסנקציות המערביות, ברוסיה לא הצליחו למצוא עבורם תחליף. במקביל תודרכו הטייסים לבלום באמצעות מנגנון היפוך דחף (Reverse Thrust) שבמנועי המטוס. מבין המטוסים שהושפעו נמצאים חמישה מטוסי בואינג 777 ואיירבוס A320,A321 ו-A330.
בקצרה נסביר כי דחף הפוך הוא מנגנון במנועים של מטוסים המאפשר לסייע בהאטה של המטוס בשלב הנחיתה או אפילו על הקרקע במהלך המראה שלא צלחה. מנגנון היפוך הדחף מכוון מחדש חלק מכוח המנוע בכיוון ההפוך לדחף הרגיל ובכך המנוע מייצר כוח הפועל נגד התנועה קדימה של המטוס, ועוזר להאט אותו. המנגנון נועד לסייע בנוסף לבלמי המטוס והוא חלק חיוני ממערכות הבטיחות של המטוס.
בכל מטוס מהמטוסים שמושפעים יש מספר בלמים, שככל הנראה רק חלק מהם מושבתים. על פי הוראות הבטיחות, ניתן לדחות החלפת בלמים בלויים עד עשרה ימים, בזמן שישנו מספר מינימום של בלמים פעילים.
עם זאת, במקרה הזה נראה כי מדובר בהוראה לתקופת זמן ארוכה יותר. אחד מתרחישי הסיכון נוגע לכשל בהפעלת מנגנון הדחף ההפוך. במקרה כזה, שכוח הבלימה של הבלמים לא יספיק, המטוס עלול לצאת ממסלול הנחיתה. חברת התעופה הזהירה את הטייסים מהסיכון של יציאה ממסלול הטיסה במטוסים ללא בלמים, תוך ציון כי המטוסים צפויים ליטות הצידה, במיוחד בזמן נחיתה על מסלול רטוב עם רוחות צד.
בשלב זה לא ידוע אילו מטוסים ספציפיים מושפעים מהמהלך, ומה מספר הרישום שלהם, אך הוא מצביע על היקף ההשפעה של הסנקציות המערביות על תעשיית התעופה ברוסיה. ברוסיה נוצר קושי ממשי להשיג חלקי חילוף למטוסים מערביים, מה שגורם לחברות התעופה לנסות לחסוך בשימוש של חלקים קיימים ככל הניתן, כנראה גם במחיר של סיכון בטיחותי אפשרי.
בשלב הזה כבר אין ספק כי שעון החול לתאונה קטלנית בחברת תעופה רוסית הוא עניין של זמן בלבד. נכון לעכשיו חברת אירופלוט ממשיכה על פי דיווחים בקניבלזציה של מטוסים, כלומר ״קצירת״ חלקי חילוף ממטוסים חדשים כדי לתחזק אחרים. עם זאת, נראה כי גם האפשרות הזו הופכת פחות נגישה לחברות התעופה הרוסיות.
תגובה
הרבה טעויות בכתבה
היפוך דחף זה רק עד 60 קשר, איך יעצרו אח”כ?
למה יש סיכון החלקה?
התשובה היא, שרק צד אחד נשרף, וזה מסוכן! אבל אפשרי לבלום
ולכן יש גם סיכון של גלישה לצד מסוים
https://www.aerotime.aero/articles/aeroflot-instructs-pilots-to-turn-brakes-off-on-some-airbus-boeing-aircraft
האם זזה יגרום לחסרי החוליות כאן להתרפס בפני כל דבר רוסי ?
Comments are closed.