לאחרונה פורסם כי מטוס ראשי המדינה ״כנף ציון״ צפוי להמריא לראשונה כבר השנה בנסיעה מדינית של ראש הממשלה. בינתיים, ממשיכים בכירים לחכור מטוסים אזרחיים בסכומים של מאות אלפי עד מיליוני שקלים.
לאחרונה פרסמנו את עלויות חכירת מטוס אזרחי לנסיעת ראש הממשלה לצרפת. עלות חכירת מטוס הבואינג 777-200 של חברת אל על לסוף השבוע בפריז עמדה על כ-505,000$ֿ, לא כולל מיסי נמל והוצאות אבטחה. זאת כאשר אל על הייתה היחידה להגיש הצעת מחיר לנסיעה לאור דרישת משרד ראש הממשלה לחכור מטוס רחב גוף שקיים רק ברשות אל על.
קבלת פנים לנשיא המדינה הרצוג בשדה התעופה במנאמה, בחריין pic.twitter.com/nbsbMgnwuG
— Anna Rayva-Barsky אנה ברסקי (@AnnaBarskiy) December 4, 2022
ממידע חדש שהגיע לידינו עולה כי עלות חכירת מטוס אזרחי לנסיעה מדינית של נשיא המדינה בחודש דצמבר 2022 עמדה על כ-284,000 ש״ח (כ-76 אלף דולר). חברת ארקיע הייתה זו שנבחרה להטיס את נשיא המדינה באמצעות מטוס אמבראר 195 צנוע יחסית, עם 122 מושבים במחלקת תיירים בלבד, ללא מחלקות פרימיום כנהוג בנסיעות בכירים.
מדובר בסכום גבוה יחסית לנסיעות קודמות של ראשי המדינה לאיחוד האמירויות, בין היתר לאור העובדה שהיה מדובר בנסיעת עבודה משולבת לבחריין ואיחוד האמירויות שארכה מספר ימים. לצורך ההשוואה, לנסיעת ראש הממשלה נפתלי בנט לאיחוד האמירויות בחודש דצמבר 2021 נבחר מטוס בואינג 737 של אל על, שהוא גדול יותר ממטוס האמבראר של ארקיע. עלות חכירת המטוס האזרחי באותו זמן עמדה על 27,490$ בלבד. זאת כאשר מטוס ה-737 כולל עד 189 מושבים ב-2 מחלקות: תיירים ועסקים עם מושבי כורסא.
ישראל מסתמכת על חברות התעופה המסחריות הישראליות (אל על, ארקיע וישראייר) כדי להטיס את ראשי המדינה. לקראת נסיעות ראש הממשלה לביקורים בחו״ל יוצא מכרז לחברות התעופה הישראליות. בדרך כלל, כל שלוש חברות התעופה הישראליות מתחרות על נסיעות ליעדי טווח בינוני כמו אירופה והאמירויות. עם זאת, עבור נסיעות לטווח ארוך יותר, כמו אלו לארצות הברית או המזרח, רק לאל על יש מטוסים המסוגלים לטוס ללא עצירה.
בינתיים, פרויקט מטוס ראשי המדינה ״כנף ציון״ שהושקעו בו על פי הערכות קרוב למיליארד שקל, עדיין מקורקע בבסיס חיל האוויר בנבטים, מלבד טיסות כשירות עיתיות. בדו״ח מבקר המדינה על פרוייקט מטוס ראש הממשלה צוין כי העלות הממוצעת להטסת ראשי ממשלה בין השנים 2015-2019 עמדה על 2.5 מיליון ש״ח לנסיעה, כשהעלות הצפויה לשימוש במטוס כנף ציון עומדת על 2.74 מיליון ש״ח.
תגובה
מציע להפסיק לספור “עלויות שעת טיסה”, כמדד להשוואה מול המטוס המכונה “כנף ציון”. זה פשוט לא נכון לעשות. המטוס הזה הרי לא ניצב לבד על המסלול, יש סביבו גוף רחב מאוד של כוח אדם וסיוע טכני שחי וקיים ועובד, עם מנהלים ואנשי צוות וטכנאים ופקידים ומאבטחים, ומשרדים ומזגנים ומכוניות, וכל האופרציה הזאת עולה כסף רב, מאות אלפים ואולי מיליונים בכל חודש, בלי קשר עם המטוס הזה טס או לא. כל הסיפור של “מטוס ראש הממשלה / נשיא” הוא קשקוש מופרך, בשביל טיסה אחת בממוצע בחודש של אחד ממנהיגי המדינה לא צריכים להחזיק אופרציה ענקית כזאת של מטוס וכל הסובב אותו. אם מנהיגים באירופה יכולים לטוס במטוסי לואו-קוסט כמו פשוטי העם, גם מנהיגי ישראל יכולים. לא ברור על סמך מה קיבלו אנשי מקצוע ופוליטיקאים את ההחלטה להיכנס לפרויקט המטורלל הזה. במיליארד שקל אפשר היה להקים בית חולים חיוני בפריפריה או מאות כיתות לימוד, או להחזיק עוד אוגדה בצה”ל או אפילו להפחית במשהו את המסים והאגרות המוטלים על משלמי המיסים. אבל למי בצמרת אכפת בכלל מהאזרחים, כל עוד יש מספיק טיפשים שמוחאים כפיים מול המטוס ויוצריו?
Comments are closed.