אחרי שבועות של שמועות וציפייה מסויימת, אתמול ביצעה חברת התעופה הלאומית של צפון קוריאה, Air Koryo, את הטיסה הבינלאומית הראשונה שלה מאז תחילת מגפת הקורונה לפני יותר משלוש שנים.

טיסת אייר קוריו JS151 מבירת צפון קוריאה פיונגיאנג לבייג'ינג נחתה היום (שלישי) מעט אחרי השעה 9:00 זמן מקומי. זאת לאחר שטיסה נוספת של החברה לבייג׳ינג אתמול בוטלה ללא כל הסבר, זאת בזמן שעיתונאים ממתינים לקבלת הטיסה הבינ״ל הראשונה של אייר קוריו מאז מגפת הקורונה בשדה התעופה בסין. משרד החוץ הסיני אישר את עצם חידוש טיסות הנוסעים בין סין לצפון קוריאה, על ידי חברת אייר קוריו.

הטיסה הופעלה במטוס טופולוב Tu-204 בן 14.3 שנים בלבד, צעיר יחסית לשאר הצי של החברה. המטוס נמצא בשימוש של אייר קוריו מאז שנת 2010, והיא הראשונה להשתמש בו מאז הייצור שלו. המטוס היה מיועד במקור לחברת התעופה הרוסית רד ווינגס שביטלה את הזמנתו. על פי אתר planespotters, במטוס 222 מושבים ב-2 מחלקות שירות: עסקים (12 מושבים) ותיירים (210 מושבים).

במקביל צפויה חברת אייר קוריו להפעיל טיסות ישירות מפיונגיאנג לולדיווסטוק הרוסית לפחות בשני תאריכים – 25,28 באוגוסט. על פי אתר החברה, טיסה לכיוון אחד מולדיווסטוק לפיונגיאנג מתחילה במחיר של 230$ וטיסה מבייג׳ינג לפיונגיאנג מתחילה במחיר של 1750 יוהן (כ-241$).

אייר קוריו, חברת התעופה הלאומית של צפון קוריאה, הפעילה טיסות מסחריות בינלאומית מחוץ למדינה (לרוסיה וסין) עד תחילת 2020, עד לנקודה שבה הוטלו בצפון קוריאה מגבלות תנועה מהקשות בעולם. האתר של חברת התעופה אייר קוריו, עם מערכת הזמנות שאינה מתפקדת בפועל, מראה לעיתים לוח זמנים של טיסות כשלא ברור האם הן יצאו בפועל.

אתר חברת אייר קוריו
אתר חברת אייר קוריו

צפון קוריאה הקלה אט אט את ההגבלות על נסיעות לאחר שהעבירה את תקופת מגפת הקורונה מבודדת כמעט לחלוטין ממדינות אחרות, כולל סין, שכנתה, שנחשב לבעלת בריתה ושותפת הסחר העיקרית שלה. כעת נראה כי במדינה מובילים לצעד נוסף של פתיחת המדינה שיכלול טיסות בינ״ל באופן מצומצם, בדומה לטרום מגפת הקורונה.

אייר קוריו, שהוקמה בשנת 1950, היא חברת התעופה הלאומית ונושאת הדגל של צפון קוריאה, שבסיסה בפיונגיאנג. ל-Air Koryo יש מוניטין ייחודי בתעשיית התעופה, ולא חיובי במיוחד. החברה ידועה בצי הייחודי שלה שכולל מטוסים מיושנים בעיקר מהתקופה הסובייטית. עד מגפת הקורונה הפעילה חברת התעופה טיסות בינלאומיות למספר ערים בסין וברוסיה. למרות היותה חברת התעופה היחידה שקיבלה דירוג של כוכב אחד מ-Skytrax, היא ממשיכה להיות סמל לזהות צפון קוריאנית ואחד מהנתיבים המרכזיים והיחידים של המדינה לעולם החיצוני.

כיום לא ידוע במדוייק מה גודל צי המטוסים של החברה, בדגש על היקף המטוסים הכשירים להפעיל טיסות מסחריות. מדובר כאמור בצי מיושן במיוחד שמשקף את קשריה ההיסטוריים של צפון קוריאה עם ברית המועצות. הצי כולל בין היתר דגמי טופולוב סובייטים כמו Tupolev Tu-204, Tu-154 ו-Antonov An-148. מטוסים ישנים אלו נתפסים לרוב כסמל לאופי הייחודי של חברת התעופה לאור היותם נדירים בתעופה המודרנית.