במהלך שנוי במחלקת, בצרפת מתכוונים לקדם מחירי מינימום לטיסות ברחבי האיחוד האירופי, כשהמטרה המוצהרת היא להפחית את פליטות המזהמים מטיסות ביבשת. מיותר לציין שמהלך כזה יתקל בהתנגדות עזה באיחוד וכן בהכרח יגרום לעליית מחירי הטיסות.

שר התחבורה של צרפת הודיע כי יציע לאיחוד האירופי מדיניות של מחירי מינימום לטיסות באירופה במטרה להפחית את פליטת המזהמים מטיסות. קלמנט בון אמר שהוא רוצה “להילחם בהשלכות חברתיות וסביבתיות” וש”כרטיסי טיסה של 10 אירו אינם אפשריים יותר”, בהתייחסו לתעריפים הזולים של חברות האולטרה לואו קוסט. לדבריו, מחיר כרטיס נמוך במיוחד “לא משקף את המחיר של כדור הארץ”.

טיסות של ריינאייר מפריז ב-13 אירו
טיסות של ריינאייר מפריז ב-13 אירו

כפי שדיווחנו מוקדם יותר, בצרפת מקדמים מהלך דומה בתוך המדינה, שכולל איסור על טיסות קצרות בנתיבים שבהם קיים מערך רכבות יעיל. במאי השנה, אסרו בצרפת על הפעלת טיסות שניתן להחליף בנסיעות רכבת שנמשכות פחות מ-2.5 שעות. האיסור חל רק על 3 נתיבי טיסה – מפריז אורלי לבורדו, ליון ונאנט. מספר חברות תעופה ערערו על החוק לבית המשפט האירופי, בטענה שהוא מהווה סיוע מדינתי למגזר מסוים (נסיעות ברכבת). הערעור נדחה במסגרת מנגנון של האיחוד האירופי המאפשר סיוע מדינתי ב’נסיבות חריגות’. בית המשפט הגיע למסקנה שמשבר האקלים מייצג סט יוצא דופן של נסיבות ושיש צורך בפעולה קיצונית.

צרפת גם מתכננת להעלות את המס המקומי המוטל על כרטיסי טיסה – מס שעומד כיום על 3 אירו לכרטיס טיסה רגיל או 18 אירו לכרטיס במחלקת עסקים/מחלקה ראשונה. הפרטים המלאים של תוכנית זו עדיין לא נחשפו – והיא אמורה להיכלל בתקציב 2024 שיידון בסתיו הקרוב. הכוונה היא להשתמש בתקציב הנוסף שיגוייס למימון השקעה ברכבות.

פעילי אקלים וארגונים מתחו ביקורת על ממשלת צרפת בטענה שהאיסור אינו מרחיק לכת מספיק כדי להשפיע על פליטת הפחמן של התעופה. בתוך כך במחקר של ארגון גרינפיס נמצא כי רק 12 קווי רכבת נמצאו מהירים, אמינים וזולים יותר מטיסות, מתוך 112 הקווים החשובים ביותר במדינה. כמו כן צוין כי בממוצע, כרטיסי הרכבת האירופיים יקרים פי שניים מטיסות מקבילות, מה שיכול למנוע מאנשים לבחור בחלופה של רכבת כחלופה לטיסות מזהמות.

אז האם בקרוב נראה התייקרות במחירי הטיסות באירופה? כנראה שלא בטווח הזמן המיידי. שר התחבורה של צרפת אמר בפירוש כי בכוונתו לקדם יוזמה כלל-אירופאית וכן כי הוא יציג את הרעיון לעמיתיו במדינות אחרות באיחוד האירופי “בימים הקרובים”. מעבר לעובדה שחקיקת כלל אירופאית לוקחת זמן, ניתן להעריך כי צפויה התנגדות למהלך, שצפוי להעלות את מחירי הטיסות.

חשוב להגיד שבאיחוד האירופי מצדם כבר אותתו על נכונות לפעול להגבלת הטיסות ביבשת מסיבות סביבתיות, וכרגע דנים באפשרות של הגדלת המיסים על דלקי תעופה. אם תהיה הסכמה בין שרי התחבורה של האיחוד האירופאי, ייתכן וניתן יהיה לקדם את המהלך בשנים הקרובות. אם לא תהיה הסכמה גורפת, ככל הנראה שיהיה קושי בקידום היוזמה.