על פי דיווח של ה-Financial Times, חברת התעופה הלאומית של פורטוגל, TAP, הועמדה למכירה על ידי הממשלה. מכירה של חברת התעופה מפורטוגל פותחת את הדלת לאיחוד חברות תעופה נוסף תחת קורת גג משותפת, עם הצעות מצד חברת IAG, הבעלים של בריטיש איירווייס ואיבריה וקבוצת אייר פראנס-KLM.
שר האוצר של פורטוגל, אמר ביום חמישי כי הקבינט אישר את הפרטת חברת התעופה – שהיא בבעלות מלאה של הממשלה – וכי לפחות 51% ממניותיה יימכרו. שוויה של TAP מוערך בסביבות מיליארד אירו והיא חזרה להיות רווחית בשנה שעברה, לאחר שנים של סוגיות כספיות שכללו כמעט פשיטת רגל וסיוע ממשלתי.
שלוש קבוצות התעופה הגדולות באירופה- IAG, אייר פראנס-KLM ולופטהנזה מחפשות כל הזמן הזדמנויות השקעה וצירוף חברות תעופה נוספות לקבוצה. בתוך כך הביעו עניין גם בחברת טאפ, מהלך שיפתח עבורם את השוק הדרום אמריקאי לאור החיבוריות הגבוהה בין ליסבון ליעדים שונים בדרום אמריקה. כזכור, לופטהנזה נמצאת גם במו״מ לרכישת חברת התעופה האיטלקית הלאומית ITA Airways.
לואיס גאלגו, מנכ”ל IAG, אמר בליסבון ביום רביעי: “נצטרך ללמוד את התהליך ולשקול היטב את הפרטים, אבל אנחנו מרגישים אופטימיים ומאמינים ש-TAP יכולה להפוך לעוד סיפור הצלחה בתוך IAG. בקבוצה כבר חברות בריטיש איירוייז, איבריה, אייר לינגוס, וולינג והיא גם קיימה משא ומתן לרכישת חברת התעופה הספרדית אייר אירופה, במהלך שמייצר תהיות בנוגע להיבטים של עידוד תחרות.
ממשלת פורטוגל פתחה את האפשרות למכור 100% מהמניות שלה בחברת TAP שלה, אך גם אמרה שעד 5% יישמרו לעובדי החברה. בפורטוגל ציינו כי הם מחפשים משקיע ממגזר התעופה שיבטיח את צמיחת החברה, את התפתחותה של ליסבון כמרכז תעופתי, וייקדם שדות תעופה לא מנוצלים, בעיקר השדה של פורטו. בתוך כך ציינו כי לאו דווקא ההצעה הגבוהה ביותר תבחר.
חברת טאפ הופרטה ב-2015, אך קריסת עולם התעופה במהלך מגיפת הקורונה הביאה אותה לסף כישלון. הממשלה בחרה להציל את החברה ביוני 2020 באמצעות תוכנית הלאמה שאושרה על ידי הנציבות האירופית. היקף הסיוע לחברה הסתכם ב-3.2 מיליארד אירו של הלוואות וערבויות להלוואות והוביל לארגון מחדש של החברה.
עסקאת המכירה תכלול גם את חברת התעופה פורטוגליה, חברת בת שמבצעת טיסות לטווח קצר, וכן חברות קייטרינג וחברת שירותי בריאות.