לאחר תקופה ארוכה של דיונים, ממשלת מלטה הודיעה באופן רשמי כי היא תסגור את חברת התעופה ההפסדית אייר מלטה במרץ 2024, ובמקומה תקום חברת תעופה לאומית חדשה.
במקום אייר מלטה צפויה לקום חברת תעופה לאומית חדשה, אך תחת אותו שם – ״אייר מלטה״. ההחלטה לסגור את החברה ולהקים אותה מחדש מגיעה לאחר שבאיחוד האירופי סירבו לאפשר לממשלת מלטה הזרמה נוספת של סיוע ממשלתי, כך על פי ראש הממשלה רוברט אבלה בדיווח של רויטרס.
חברת התעופה החדשה תשמור כאמור על השם והמטוסים הקיימים בצי החברה וגם עובדי החברה הקיימים יעברו לחברה החדשה. על פי דברי ראש הממשלה, המעבר בין חברות התעופה יהיה ברובו חלק והשירותים לא יושפעו, אך מסלולים לא רווחיים יופסקו. אייר מלטה מפעילה כיום טיסות ל-37 יעדים בשנת 2019. חברת התעופה החדשה תפעל ל-17. לנוסעי אייר מלטה שכבר הזמינו טיסות, יוצע החזר או הזמנה חלופית בחברת התעופה החדשה.
על פי הדיווחים הקיימים, החברה צפויה להפסיק את הטיסות שלה לתל אביב כמו גם את הקווים לפלרמו, נאפולי, ניס, ג׳נבה וליסבון. החברה תתמקד בקווים יותר רווחיים ביניהם אמסטרדם, ברלין, בריסל, קטאניה, דיסלדורף, לונדון, ליון, מדריד, מילאן, מינכן, פריז, פראג, רומא, ווינה וציריך.
על פי דברי ראש הממשלה, חברת התעופה תמשיך להפעיל תמהיל דומה של מטוסים כמו במצב כיום עם שמונה מטוסי איירבוס A320 חכורים. לאייר מלטה כאמור שמונה מטוסי A320, שישה מהם מהדור החדש A320neo הנחשב יעיל וחסכוני יותר.
ההסדר החדש סוכם עם האיחוד האירופי והוא דומה לתהליך שקרה מול ממשלת איטליה עם סגירת חברת התעופה ההפסדית ״אליאיטליה״ והקמת חברת תעופה לאומית חדשה לאיטליה בשם ITA. בממשלה ישאפו להקים חברת תעופה חדשה שלא מסתמכת על תמיכה ממשלתית לקיומה. שר האוצר קלייד קארואנה אמר כי בעוד שהממשלה תישאר בעלת מניות הרוב באייר מלטה, היא מתכננת להנפיק מניות או להגיע לשותפות אסטרטגית עם חברת תעופה אחרת.
אייר מלטה מתמודדת עם תחרות קשה מצד חברות תעופה לואו קוסט שפועלות ממלטה ונחשבות יעילות יותר. חברת אייר מלטה מפעילה כיום עד 3 טיסות שבועיות מתל אביב לוולטה והיא מתחרה מול חברת ריינאייר שמפעילה 2 טיסות שבועיות מתל אביב.
בשנת 2012 אישרה הנציבות האירופית סיוע ממשלתי לאייר מלטה לאור גידול בהפסדים. התאוששות החברה נכשלה בסופו של דבר והממשלה ביקשה מהנציבות לאשר הזרקה חדשה של כמעט 300 מיליון יורו (315 מיליון דולר) בשנת 2021, מכיוון שחברת התעופה ספגה מכה חדשה במשבר הקורונה. בזמן שהשיחות עם האיחוד האירופי התנהלו, אייר מלטה קיצצה את כוח האדם שלה ביותר ממחצית לקצת יותר מ-400.