לקראת סוף השבוע האחרון החל ״מאבק״ להפעלת טיסות מסחריות בשבת, זאת למרות שהמדיניות של שתי חברות התעופה הגדולות בישראל, אל על וישראייר, היא שלא להפעיל טיסות בשבת. מה סטאטוס המאמצים להפעלת טיסות?

בשבוע האחרון הופסקו רוב הטיסות המסחריות של חברות התעופה הזרות מישראל. עובדה זו משליכה לא רק על היכולת של נוסעים לחזור לישראל, אלא גם על קיבולת המטען שניתן להטיס לישראל. המשמעות היא צמצום משמעותי בנפח המטען שניתן לשלוח לישראל מדי יום, כולל תרומות לוחמים וציוד לחימה קריטי. כמו כן, מאז הרכישה של אל על על ידי איש עסקים חרדי ושל ישראייר על ידי רמי לוי, הופסקה כמעט לחלוטין פעילותן של החברות בימי שבת.

למרות המדיניות שלא לטוס בשבת, בסופ״ש האחרון הוציאה אל על 4 טיסות חילוץ במהלך השבת, כולל טיסה אחת לניו יורק במטוס 777, עם קיבולת מוגדלת של נוסעים ומטען, למרות שדגם זה לא פועל בטיסות לניו יורק. כמו כן יצאה טיסה לבנגקוק במטוס 787. במקביל הפעילו ארקיע לוח טיסות מצומצם לאתונה ואיסטנבול, וגם ישראייר שנחשבת חברה ״שומרת שבת״ הפעילה טיסות לרומא, לרנקה ובודפשט. מדובר בנפח טיסות זניח ביחס לאמצע שבוע.

ביום חמישי האחרון החל פינג פונג שכלל סוג של ״העברת אחריות״ מוזרה בין משרד התחבורה לאל על הנוגעת להפעלת טיסות בשבת. מההודעות הרשמיות של שני הצדדים נראה לכאורה כי שניהם נכונים להפעיל טיסות בשבת, אך מאידך לא רוצים להיות אלו שיורו על כך באופן חד משמעי. בהודעה הרשמית הראשונה מטעם משרד התחבורה פורסם ביום חמישי האחרון מכתב מטעם שרת התחבורה למנכ״לי חברות התעופה הישראליות אל על, ארקיע וישראייר. שרת התחבורה כתבה כך: ״אבקשכם להפעיל את חברות התעופה במהלך כל ימות השבוע, כולל ביום שבת וזאת כאמור כחלק מהמאמץ הלאומי״.

בעוד מישראייר וארקיע אכן נדרש ״לבקש״, אל מול אל על המצב קצת שונה שכן מדינת ישראל מחזיקה ב״מניית זהב״ בחברה שמאפשרת לה להנחות את החברה לטוס בשבת. על כן, מעט תמוה הבחירה ״לבקש״ מהחברה ולא להנחות אותה לפעול כך לאור הצורך הברור. לאחר מכן הוציא משרד התחבורה הודעה נוספת, תמוהה לא פחות, שמציינת כי השרה ״אישרה״ לחברות התעופה הישראליות להפעיל טיסות בשבת, כבר ביום ג׳ האחרון. זאת למרות שחברות לא צריכות ״אישור״ לטוס בשבת, וככל שהן מעוניינות בכך, הן יכולות לעשות זאת.

למעשה, אפשר להעריך כי עם שינוי נוסח קטן בלבד של המכתב שהועבר משרת התחבורה לאל על – כולל הנחיה לאל על להפעיל טיסות ולא בקשה, חברת התעופה יכלה להיערך כבר מיום שלישי האחרון להפעיל טיסות בהיקף גדול יותר בשבת האחרונה.

בתגובה הוציאה אל על הודעה ובה צוין כי ״ככל שמדינת ישראל כבעלת מניית זהב באל על, תורה לנו לטוס מובן שנבצע.״. בכך למעשה החזירה אל על את האחריות למשרד התחבורה, כשבחברה כמעט מבקשים שממשלת ישראל תורה להם להפעיל טיסות בשבת. ככל הידוע, באל על התקבלו האישורים ההלכתיים להוציא טיסות ״פיקוח נפש״, כאשר כל הטיסות יצאו ללא עלות במימון של גורמים חיצוניים. עם זאת, למיטב הבנתנו הבעלים של אל על לא רצה להפעיל פעילות של מכירת כרטיסים לטיסות בשבת, מה שאילץ את החברה להפעיל את אותו לוח טיסות מצומצם שכלל 4 טיסות בלבד, כאמור ללא עלות.

ולמעשה עד כה, כמעט שבוע מאז שהתחיל רצף חילופי המסרים המוזר, עדיין לא התקבלה הוראה מפורשת מטעם שרת התחבורה, או מי מטעם ממשלת ישראל. באותו ריק שנוצר בין הצדדים נכנס מאמץ אזרחי עם עתירה שהוגשה על ידי עו”ד מאיר הלר, פקח טיסה במילואים ואב לבת חיילת בשירות קרבי ועבורה הוא מעוניין לייבא לישראל ציוד מיגון.

בעתירה שהוגשה נגד שרת התחבורה, שר הביטחון, ממשלת ישראל וחברת אל על, מבקש העותר כי שרת התחבורה תחייב את חברת התעופה לפעול בשבת, תוך שימוש במניית הזהב שמחזיקה המדינה. אותה מנייה מאפשרת למדינה להתערב באופן הפעלת החברה במטרה לשמור על האינטרסים של המדינה, בהתייחס כמובן למקרים חריגים במיוחד כמו מקרה החירום הנוכחי. העתירה הוגשה באופן דחוף ביום שישי האחרון, במטרה להפעיל טיסות כבר בשבת האחרונה, אך בית המשפט הורה לצדדים להגיש תגובה מקדמית עד יום שני (היום).

חשוב לציין שאל על וחברות התעופה הישראליות השקיעו מאמצים רבים להפעיל טיסות מעבר ללוח הטיסות הרגיל, עם כוח אדם מצומצם. החברות עשו מאמץ אדיר לסייע לעשרות אלפי פניות של נוסעים להגיע ארצה מעשרות יעדים. ועם זאת, בשורה התחתונה, קשה להבין מדוע נדרשה הגשת עתירה מלכתחילה. אם יש צורך מיידי בהטסת נוסעים ומטען, מדוע ממשיכים הצדדים לזרוק אחריות אחד על השני ולא יושבים יחד לתאם איזה היקף טיסות נדרש בשבת. מאידך, אם אל על רוצה לטעון שאין ביקוש או צורך, מדוע היא אינה מציינת זאת בפירוש ורק מחכה למימוש של אותה ״מניית הזהב״.

תגובת אל על לנושא הטיסות בשבת:

״על רקע הצורך הבטחוני חברת אל על מוציאה בשבת הקרובה ביוזמתה ארבע טיסות חילוץ ללא תשלום להשבת אנשי מילואים וכוחות הביטחון יחד עם אנשי הצלה ורפואה, החיוניים למאמץ המלחמתי, כולל ציוד צבאי ורפואי. אנחנו ביקשנו מהגופים במדינה ביוזמתנו להוציא הנחיות מסודרות לפעילות בחירום. אל על עומדת בקשר עם משרדי הממשלה ובוחנת את הצרכים בכל העת.

ככל שמדינת ישראל כבעלת מניית זהב באל על, תורה לנו לטוס מובן שנבצע.

חברת אל על עובדת מסביב לשעון מאז יום שבת בבוקר בכדי להשיב ארצה עשרות אלפי ישראלים. חלק מאנשינו מגויסים בצו 8 ולוחמים בחזית. צי המטוסים שלנו פועל במלוא הוספנו למעלה משלושים טיסות חילוץ על מנת להחזיר הביתה את כולם.

אנו מבינים את גודל השעה וממשיכים במאמצים לתחזק את הקו האווירי לישראל וממנה כמו שעשינו מאז היווסדנו וכך נמשיך תמיד.

ביחד ננצח!״