בשבועיים האחרונים העיניים של כולם נשואות לעבר עזה בעקבות מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס על ישראל. במקביל, נצפתה תנועה של המטוס המשמש את הרשות הפלסטינית לביקורים רשמיים בחו״ל. בדקנו מה ידוע על המטוס הזה ולאן הוא טס בימים אלו.

מטוס 737 של יו״ר הרשות הפלסטינית. תמונה: Tom Ernst
מטוס 737 של יו״ר הרשות הפלסטינית. תמונה: Tom Ernst

לא מדובר על כך רבות אבל הרשות הפלסטינית מחזיקה במטוס בואינג מנהלים יוקרתי. המטוס, בעל מספר הרישום T7-PAL הוא מדגם 737BBJ, קיצור של Boeing Business Jet, גרסת המנהלים של מטוס הנוסעים הפופולרי בואינג 737. המטוס מופעל רשמית על ידי חברת התעופה Arab Wings ממקום מושבה בעמאן, ירדן. המטוס עצמו רשום בסן מרינו, ועל כן קיבל את קידומת הרישום T7 ששמורה למטוסים שרשומים ברפובליקה הזעירה שבחצי המגף האיטלקי. בהקשר זה נציין כי מטוסים הרשומים בסן מרינו על ידי אנשים או חברות זרות פטורים ממיסים כמו מס יבוא ומס ביטוח.

מדובר במטוס בן כ-12 שנים ששימש קודם לכן חברת צ׳רטרים סינית בשם Nanshan. מאז ינואר 2018 המטוס מוצב בעמאן ומופעל רשמית כאמור על ידי חברת תעופה מקומית בירדן ששמה Arab Wings, כאשר על הזנב ומנועי המטוס מופיע הרישום ״PAL Flight״, שאמור להצביע על השימוש הבלעדי שלו על ידי הרשות הפלסטינית. ככל הידוע, המטוס משמש את יו״ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס ואת בכירי הרשות לנסיעות רשמיות בחו״ל.

חברת ערב ווינגס היא חברת תעופה שהוקמה ב-1975 בעמאן, ירדן. כיום, שירותי חברת התעופה כוללים טיסות צ’רטר, שירותי אמבולנס אווירי, ניהול מטוסים והפעלת טיסות מיוחדות. בנוסף, ערב ווינגס מפעילה מרכז אחזקת מטוסים. כמו כן, מפעילה החברה את המטוס המדובר עבור הרשות הפלסטינית בהיעדר חברת תעופה או שדה תעופה ייעודי.

על פי המידע הקיים באתר flightradar24, כבר יום לאחר תחילת המלחמה, ב-8 באוקטובר, המריא המטוס ממקום מושבו בעמאן לאיסטנבול. זאת כאשר המטוס חזר לעמאן רק ב-14 באוקטובר. הטיסה הבאה המתועדת של המטוס הייתה ב-20 באוקטובר לעבר קהיר, ככל הנראה לקראת ״פסגת השלום הבינלאומית״ שהתקיימה במצרים ובה השתתף יו״ר הרשות הפלסטינית. אתמול (21.10) כבר חזר המטוס ממצרים לירדן.

היסטוריית הטיסות של המטוס בחודש ספטמבר כוללת טיסות להוואנה (קובה) עם עצירה טכנית בפורטוגל, ולאחר מכן גם לביקור בניו יורק בין התאריכים 16-21 בספטמבר. בחודשים קודמים ביקר המטוס במצרים, טורקיה (אנקרה ואיסטנבול), ערב הסעודית, קטאר, גרמניה, אתיופיה ויעדים נוספים.

שרטוט פנים מטוס המנהלים של הרשות הפלסטינית
שרטוט פנים מטוס המנהלים של הרשות הפלסטינית

על פי מידע הקיים על המטוס, הוא בעל טווח של כ-11,400 ק״מ, מה שמאפשר לו לטוס לדוגמא מעמאן לניו יורק בטיסה ישירה. המטוס יכול להכיל עד 27 נוסעים ויש בו חדר שינה, חדר פגישות, ספה, ועוד מספר אזורי עבודה. העלות של מטוס 737-700 בתצורת המנהלים מוערכת בסכום של 22 מיליון דולר למטוס משומש ועד לכ-60 מיליון דולר למטוס חדש. זאת כאשר שעת הפעלה שלו מוערכת ביותר מ-10,000$ לשעת טיסה.

ביום יום מאוחסן המטוס בנמל התעופה האזרחי של עמאן (ADJ), הידוע גם בשם נמל התעופה הבינלאומי של מרקה. השדה ממוקם במחוז מרקה, כ-5 ק”מ צפונית-מזרחית למרכז העיר עמאן והוא היה שדה התעופה הראשי של עמאן עד 1983, עד להקמתו של נמל התעופה הבינלאומי עמאן-המלכה עאליה (AMM). נכון לעכשיו, השדה משמש בעיקר לטיסות שכר וטיסות פרטיות, לצד תפקידו כמרכז חינוך והדרכה תעופתי. ככל הידוע, יו״ר הרשות הפלסטינית מגיע לשדה זה לקראת כל נסיעה שלו לחו״ל, ומשם ממריא עם אותו מטוס מנהלים לטיסותיו השונות.

תמונה: Björn Düwel